Předmět: Metodologie literární interpretace

« Zpět
Název předmětu Metodologie literární interpretace
Kód předmětu KBH/MLZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Zelenka Miloš, prof. PhDr. DrSc.
Obsah předmětu
Pojem interpretace a analýzy - objektivní a subjektivní přístup k liter. textu. Vymezení textu: definice, přehled koncepcí, vztah textu a jeho "okolí". Přehled interpretačních metod od 2. pol. 19. století do současnosti I Přehled interpretačních metod od 2. pol. 19. století do současnosti II Přehled interpretačních metod od 2. pol. 19. století do současnosti II Strukturalismus: přístup k textu (vymezení zákl. problémů) Dekonstrukce: pokus o "anti-interpretaci" Manuskriptologie: Teorie psaní jako "rozkrývání významu" Nový historismus a pokus o kulturní interpretaci textu Přednosti a nedostatky intertextuální interpretace (střet emanentního a společenského přístupu).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět poskytuje teoretické základy a pojmoslovný aparát metodologie literární interpretace s důrazem na konkrétní aplikaci nejnovějších metod. Seminář bude zaměřen na interpretaci konkrétního slovesného textu, především prózy a poezie s důrazem na literaturu 19. a 20. století. Pozornost bude věnována protikladu tzv. vědeckého (scientistního) a citového (prožitkového) přístupu k literárnímu textu a také možnostem spojování obou postojů.
Absolvent předmětu bude schopen prakticky interpretovat text, přistupovat k němu z nejrůznějších pozic, identifikovat vnitřní strukturu textu, popsat jeho mechanismy a vymezit vztah textu k okolnímu kulturnímu kontextu.
Předpoklady
Podmínkou je zkouška z KBH/ULB Úvod do studia literatury.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej

Aktivní účast ma seminářích, závěrečný zápočtový test, odevzdání písemného referátu v rozsahu 10 normostran (pokus o interpretaci literárně zvoleného prozaického nebo básnického textu).
Doporučená literatura
  • Řada sborníků: O interpretaci uměleckého textu I.-XXIII. PF a FF UKF, Nitra, 1968.
  • Culler, J.:. Krátký úvod do literární teorie.. Brno: Host, 2001.
  • Eco, U. Mysl a smysl. Moraviapress, Praha, 2000.
  • Ed. M. Pechlivanos, S. Rieger, W. Struck a M. Weitz. Sb. Úvod do literární vědy. Praha, 1999.
  • Ed. M. Zelenka. Sb. Umění teorie a Zdeněk Mathauser. Euroslavica, Praha, 2001.
  • Harpáň, Michal. Teória literatúry. Bratislava 1994. Bratislava, 1994.
  • Chvatík, K.:. Strukturální estetika.. Brno, 2001.
  • Kulka, J. Komplexní analýza uměleckého díla. SPN, Praha, 1990.
  • Miko, F. Aspekty literárneho textu. PF, Nitra, 1989.
  • Ricouer, P. Teória interpretácie: diskurs a prebytok vyznamu. Archa, Bratislava, 1997.
  • Todorov, T. Poetika prózy. Praha, Triáda, 2000.
  • Wellek, R.- Wareen, A. Teorie literatury. Votobia, Olomouc, 1996.
  • Zima, P.V. Literární estetika. Votobia, Olomouc, 1998.
  • Žilka, T. Postmoderná semiotika textu. FF UKF, Nitra, 2000.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (2) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -