Předmět: Česká literatura pro děti a mládež

« Zpět
Název předmětu Česká literatura pro děti a mládež
Kód předmětu KBH/ČLDMB
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Nohavová Gabriela, Mgr.
  • Pokorný Milan, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Uvedení do ČLDM: pojem, specifikum, funkce, obsahová struktura, žánrová skladba, aktuální profil pubescentního čtenáře. 2. Počátky ČLDM. Slovesný folklor a dětská literatura. 3. Lidová pohádka a její literární adaptace v 19. století. 4. Trendy, proměny ČLDM ve druhé polovině 19. století: historická beletrie, klasická poezie. 5. ČLDM od začátku 20. století do konce 1. světové války: psychologická, sociální a humoristická próza s dětským hrdinou. 6. ČLDM v meziválečném období: příběhová próza a její modifikace, autorská pohádka. 7. ČLDM za protektorátu, 2. světové války a v poválečné demokracii (1939 - 1947). 8. ČLDM v letech 1948 - 1960. Ideologický schematismus a jeho překonávání. 9. ČLDM v 60. letech 20. století: stav, vývojové tendence, žánrové okruhy. 10. ČLDM v 60. letech 20. století: příběhová próza s dětským a dospívajícím hrdinou, nonsensová pohádka a poezie. 11. ČLDM v tzv. normalizačním období 70. a 80. let 20. století - 1. část: společensko-politická a kulturní situace, oficiální a nezávislá (samizdatová, exilová) tvorba. 12. ČLDM v normalizačním dvacetiletí - 2. část: próza a poezie, autoři a díla. 13. ČLDM od počátku 90. let po současnost - 1. část: stav, proměny, orientace ve stěžejních žánrech, významných autorech a dílech. 14. ČLDM od počátku 90. let po současnost - 2. část: žánry, osobnosti, díla (výběr). Teoretická a kritická reflexe dětské literatury. Systemizace a shrnutí přednášek.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Přednášky podávají přehled vývoje české literatury pro děti a mládež od jejích historických počátků po současnost, s důrazem na její typologické a žánrové proměny, reprezentativní autory a díla a s přihlédnutím ke společenskému a kulturnímu kontextu. Z žánrů dětské četby preferují zvláště lidovou slovesnost, klasickou a moderní pohádku, prózu s dětským hrdinou a poezii. Zabývají se také aktuálními trendy teorie a kritiky ČLDM.Jádro seminární výuky tvoří interpretace vybraných textů dětské literatury představujících její hlavní vývojové mezníky a stěžejní žánry.
Absolvent se bude orientovat ve vývoji, žánrech, reprezentativních autorech a dílech klasické a především moderní ČLDM. Zdokonalí se v dovednosti literárněvědné analýzy a interpretace uměleckých textů a žánrů dětské literatury a četby.
Předpoklady
Základní orientace v historickém vývoji a současnosti české literatury pro děti a mládež.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Vypracování seminární práce obsahující interpretace (recenze) tří vybraných děl z ČLDM o rozsahu alespoň deseti stran.Ústní zkouška prověřující čtenářskou apercepci padesáti individuálně zvolených titulů z doporučeného seznamu děl české a světové literatury pro děti a mládež.
Doporučená literatura
  • Časopisy pro teorii a kritiku dětské literatury: Ladění, Zlatý máj, Tvořivá dramatika.
  • Čeňková, J. a kol.:. Vývoj literatury pro děti a mládež a její žánrové struktury. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-095-X.
  • Hutařová, I., Hanzová, M. Současní čeští spisovatelé knih pro děti a mládež, Praha, TAURIS, 2003..
  • Hutařová, I.:. Současní čeští ilustrátoři knih pro děti a mládež. Praha: ÚIV, 2004.
  • Hutařová, I.:. Současní čeští ilustrátoři knih pro děti a mládež. Praha: ÚIV, 2004..
  • Šubrtová, M. Brněnské impulzy v literatuře pro děti. Z dějin světové literatury pro děti a mládež. I.. Slavkov u Brna: Edice Ladění, 2007.
  • Toman, J.:. Konstanty a proměny moderní české poezie pro děti (tvorba-recepce-reflexe). České Budějovice: Nakl. Vlastimil Johanus, 2008. ISBN 978-80-904247-2-2.
  • Toman, J.:. Současná česká literatura pro děti a mládež. Brno: Akademické nakl. CERM, 2000. ISBN 80-7204-170-3.
  • Toman, J.:. Trivialita a kýč v literatuře pro děti a mládež. Brno: Akademické nakl. CERM, 2000. ISBN 80-7204-140-1.
  • Toman, J.:. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury.České Budějovice: PedF JU, 1992. ISBN 80-7040-055-2.
  • Urbanová, J.:. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003.
  • Urbanová, S. a kol.:. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7220-185-9.
  • Urbanová, S., Rosová, M.:. Žánry, osobnosti, díla. Historický vývoj žánrů české literatury pro mládež. Ostrava: Filozofická fakulta OU, 2002 a další vyd. ISBN 80-7042-604-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (2) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní