Předmět: Didaktika terénní výuky zoologie

« Zpět
Název předmětu Didaktika terénní výuky zoologie
Kód předmětu KBI/7DZ
Organizační forma výuky Terénní cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Petr Jan, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cvičení je organizováno jako skupinová výuka s rotujícími skupinami s několika denními pracovními bloky (dopolední a odpolední vedených vyučujícími; večerní ? samostatná práce studentů a konzultace). Tématem pro jednotlivé bloky jsou: (1) vodní biotopy a jejich živočichové, (2) planktonní organizmy, (3) živočichové půd, hrabanky a mechového patra, (4) lesní biotopy a jejich živočichové, (5) mokřadní biotopy a jejich živočichové, (6) určování drobných obratlovců podle kosterních zbytků z vývržků sov, dravců a volavek a demonstrace drobných živých savců odchycených do živolovek. V rámci témat rozlišování živočichů, identifikace jejich přítomnosti (např. hlasy ptáků, žab, požerky ...) seznámení se základními rysy ekologie. Výstupem cvičení aplikačního charakteru je výuková příprava na (na počátku cvičení) zadané téma a její realizace formou hodinové výuky nebo prezentace.

Studijní aktivity a metody výuky
Pozorování, Demonstrace, Laboratorní práce, Exkurze, Praktická výuka, Skupinová výuka
Výstupy z učení
Intenzivní blokové čtyřdenní cvičení je orientováno na posílení dovedností poznávání a určování živočichů, studium jejich chování a ekologických vztahů na charakteristických stanovištích. Studenti jsou seznamováni i s bazálními kvalitativními (a vybranými kvantitativními) metodikami zoologické práce v terénu.
Znalost a dovednosti určování a rozlišování živočichů potřebné pro výuku přírodopisu na základních školách.
Předpoklady
ne

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta, Vypracování laboratorních protokolů

Poznávat a rozlišovat demonstrované a nalezené živočichy a znát jejich roli ve společenstvech. Připravit závěrečnou prezentaci. 100% účast na kurzu.
Doporučená literatura
  • další literatura, klíče, atlasy, audio a video nahrávky.
  • Anděra M., Horáček I. Poznáváme naše savce. Sobotáles, Praha, 2005.
  • Baruš V., Oliva O. a kol.:. Fauna ČR a SR. Mihulovci a ryby 1., 2. Academia, Praha. 1995.
  • Baruš V., Oliva O. a kol.:. Fauna ČSFR. Obojživelníci. Academia, Praha. 1992.
  • Baruš V., Oliva O., a kol.:. Fauna ČSFR: Plazi. Academia, Praha. 1992.
  • Buchar J. a kol.:. Klíč k určování bezobratlých.. Praha, Scientia, 1995.
  • Dungel J., Gaisler J.. Atlas savců ČR a SR.. Praha, Academia, 2002.
  • Dungel J., Hudec K.:. Atlas ptáků ČR a SR.. Praha, Academia, 2001.
  • Dungel J., Řehák Z.:. Atlas ryb, obojživelníků a plazů ČR a SR.. Praha, Academia, 2005.
  • Hanel L., Lišková E. Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. PedF UK, Praha, 2003.
  • Hudec K., Černý W. a kol.,:. Fauna ČSSR 19,21,23,24,27. Ptáci - Aves I, II, III. Academia, Praha..
  • Hudec K., Šťastný K. a kol.:. Fauna ČR. Ptáci 2/I a 2/II. Academia, Praha. 2005.
  • Kolibáč, Jiří; Hudec, Karel,; Laštůvka, Zdeněk,; Peňáz, Milan. Příroda České republiky : průvodce faunou. Druhé, upravené a doplněné vydání. Praha : Academia, 2019. ISBN 978-80-200-2993-5.
  • Kratochvíl a kol:. Klíče zvířeny ČSR - vybrané svazky (různá data).
  • Lusk S., Baruš V., Vostradovský A.:. Ryby v našich vodách. Academia, Praha. 1992.
  • Müller H.J. (Ed.) 2003. Bestimmung wirbelloser Tiere im Gelande. Bildtafel für zoologische Bestimmungsübungen und Exkursionen. VEB. G. Fischer Verlag, Jena..
  • Stresemann E. 1983, 1984, 1985 (+ pozdější vydání):. Exkursionsfauna. Wirbellose 1, 2/1, 2/2, Wirbeltiere 3. Volkseigener Verlag, Berlin..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr