Předmět: Archaeobotanical summerschool

« Zpět
Název předmětu Archaeobotanical summerschool
Kód předmětu KBO/011
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V každém akademickém roce, v zimním i letním semestru.
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Budilová Kristýna, Mgr.
  • Beneš Jaromír, doc. PhDr. Ph.D.
  • Atanasoska Vrhel Nevenka, Mgr.
Obsah předmětu
Content of lectures: 1. Introduction in the Neolithic of South-Eastern Balkans 2. Material culture and the Neolithic tells 3. Environmental Archaeology in Neolithic Balkans 4. Sampling strategy in field micro-remain and macro-remain analyses Content of practicals: 1. Sampling strategy in field archaeobotany of the Neolithic tell 2. Flotation in field expedition 3. Separation of macro-remains in field expedition 4. Taking in situ samples 5. Sampling for micro-remains 6. Starch analysis and sampling from archaeological artefacts 7. Phytolites in the archaeological context 8. Post-excavation processes in field archaeobotany

Studijní aktivity a metody výuky
Praktická výuka
  • Účast na výuce - 80 hodin za semestr
Výstupy z učení
Letní archeobotanická škola je organizována ve spolupráci s archeologickými institucemi Severní Makedonie a Jihočeskou univerzitou v Českých Budějovicích. Cílem letní školy je nabídnout studentům teoretické a praktické kompetence v oblasti archeobotaniky na nalezištích s výbornými podmínkami pro dochování archeobotanického materiálu v evropském kontextu. Studenti jsou trénováni na vybraných terénních výzkumech. Naučí se získávat rostlinné makro i mikrozbytky na archeologických nalezištích. Počet míst je limitován 8 studenty.
Studenti získají přímé kompetice v oblasti archeobotaniky a bioarcheologie při terénním výzkumu vybraných lokalit.
Předpoklady
Předmět uvadí do dané problematiky, je ale vhodný spíše pro studenty magisterského a doktorského stupmě oborů botanika a archeologie (FF JU)

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Přímá aktivní účast na letní archeobotanické škole.
Doporučená literatura
  • Beneš, J., Vondrovský, V., Šída, P., Divišová, M., Kovačiková, L., Kovárník, J., Vavrečka, P. 2015: The rare deposition of the Neolithic (SBK) grinding tools and longhouse 8 from Hrdlovka (Czech Republic): analysis and 3D virtual reconstruction, InterdisciplinariaArchaeologica. Natural Sciences in Archaeology 6.2, 161-179..
  • Jacomet, S - Kreuz, S. Archäobotanik. Aufgaben, MethodenundErgebnissevegetations-undagrargeschichtlicherForschung. Stuttgart, 1999..
  • Kitanoski, B., Simoska, D. and Jovanović, B. 1990. Der kultplatz auf der fundstatte Vrbjanska Cuka bei Prilep. In Srejović, D. and Tasić, N. (eds.) Vinča and its World. International Symposium The Danubian Region from 6000-3000 BC: 107-112. Beograd: SASA. Bigz..
  • Mitkoski, A. and Naumov, G. 2007. Neolithic Structure of possible ritual significance from The Republic of Macedonia. PAST 58: 8-9. London..
  • Naumov, G. and Tomaz, A. 2015. The Excavation of Neolithic Tell in Mogila, Pelagonia. Patrimonium 13. Skopje..
  • Naumov, G., Fidanoski, L., and Tolevski, I. 2009. Neolithic Communities in the Republic of Macedonia. Skopje: Dante..
  • Naumov, G. 2013: Embodied houses: the social and symbolic agency of Neolithic architecture in the Republic of Macedonia. In D. Hofmann and J. Smyth (eds), Tracking the Neolithic house in Europe, 65-94. New York: Springer..
  • Naumov, G. 2015. Early Neolithic Communities in the Republic of Macedonia. Archeologické Rozhledy LXVII (2015/3): 331-355. Prague..
  • Piperno, D. R. Phytoliths: A ComprehensiveGuideforArchaeologists and Paleoecologists. 2006..
  • Zohary, D. - Hofp, M. DomesticationofPlants in the OldWorld. Oxford, 2000..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr