Vyučující
|
-
Ekrt Libor, doc. RNDr. Ph.D.
-
Müllerová Anna, Mgr.
-
Manukjanová Alžběta, Mgr. Ph.D.
-
Vejvodová Kateřina, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Evoluce, fylogeneze, současná klasifikace a rámcová biologie a ekologie vyšších rostlin hlavní vývojové větve mechorosty, kapraďorosty, nahosemenné i krytosemenné včetně nejvýznamnějších vyhynulých skupin. V úvodu jsou ve zkratce pojednány obecné evoluční zákonitosti, fylogenetické principy a klasifikační přístupy. Důraz je kladen na pochopení vývojového stromu do úrovně řádů, resp. u důležitých krytosemenných do úrovně čeledí. U jednotlivých skupin jsou zmíněny vedle determinujících charakteristik korelující vlastnosti ekologické či fytogeografické a příklady zástupců. Prezentovány a komentovány dosavadní výsledky molekulární systematiky vyšších taxonomických kategorií. obsahy jednotlivých lekcí: 1. úvod do botaniky a systematiky včetně taxonomie, fylogeneze a metodologie. 2. Mechorosty: játrovky, hlevíky a mechy: morfologie, životí cyklus, moderní klasifikace a členění do skupin. 3. Vyšší rostliny: definice, vlastnosti, přizpůsobení rostlin při přechodu na souš, základní anatomicko-morfologické termíny, Rhyniophyta, plavuňovité (Lycopodiophyta) porovnání homosporických a heterosporických skupin 4. přesličky (Equisetophyta) a eusporangiátní kapradiny (Psilotopsida, Ophioglossidopsida, Marattiopsida). 5. leptosporangiátní kapradiny (Polypodiopsida). 6. Semenné rostliny: evoluce heterosporie, evoluční kroky v dílčích znacích semenných rostlin napříč systémem, cykasy, jinany, jehličnany, Gnetophyta 7. Krytosemenné rostliny (Magnoliophyta): celková charakteristia, diverzita a evoluce dílčích znaků od primitivních k odvozeným, 8. Primitivní linie krytosemenných rostlin (Magnoliopsida), znaky, zástupci, zajímavosti 9. Pravé jednoděložné (Liliopsida): znaky, rozšíření, evoluční trendy, zajímavosti, přehled nejdůležitějších skupin 10.- 12. Pravé dvouděložné (Rosopsida): znaky, rozšíření, evoluční trendy, zajímavosti, přehled nejdůležitějších skupin. Obsah cvičení: Ve cvičeních jsou demonstrovány probírané skupiny včetně seznámení s morfologií a anatomií těchto skupin. Z 1/3 cvičení představují terénní exkurze do okolí Českých Budějovic a mají naučit studenty poznávat nejběžnější zástupce středoevropské flóry včetně základních znalostí o ekologii důležitých skupin.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Exkurze
- Účast na výuce
- 59 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Exkurze
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 70 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Představit nebotanicky orientovaným studentům hlavní skupiny cévnatých rostlin, jejich základní charakteristické znaky a vzájemné fylogenetické vztahy. Podat základní informace o obecné systematice rostlin. Naučit studenty poznávat nejběžnější zástupce středoevropské flóry včetně základních znalostí o ekologii důležitých skupin. Tento jednosemestrový kurz je určen pro studenty, kteří si chtějí rozšířit znalosti o vyšších rostlinách, jejich fylogenezi, systematice, rámcové biologii a ekologii. Cílovou skupinou jsou studenti nebotanických tzv. terénních oborů (zoologie, ekologie), učitelství biologie, molekulárně založených botanice blízkých oborů a pochopitelně i dalších, kteří mají zájem o rámcovou problematiku botaniky jako celku.
Tento jednosemestrový kurz je určen pro studenty, kteří si chtějí rozšířit znalosti o vyšších rostlinách, jejich fylogenezi, systematice, rámcové biologii a ekologii. Jedná se o základní kurz botaniky vyšších rostlin. Studenti se naučí porozumět systému vyšších rostlin od nejprimitivnějších po odvozené skupiny. Součástí kurzu je výuka základních druhů rostlin a jejich poznávání (exkurze, cvičení).
|
Předpoklady
|
Jedná se o základní kurz botaniky. Předmět předpokládá znalosti na úrovni středoškolského studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Test
Pro úspěšné absolvování kurzu je nezbytné splnit zápočet a pak následně i zkoušku. Požadavky na zápočet tvoří znalost praktických aspektů probíraných na cvičeních, které jsou zkoušeny formou krátkého testu (2/3 znalosti třeba k úspěšnému splnění zápočtu) a schopnost determinace základních druhů rostlin dle poskytnutého seznamu. V poznávačce rostlin je 15 druhů, 2/3 bodový zisk je třeba k úspěšnému splnění zápočtu. Zkouška je písemná a obsahuje ca 30 otázek s možností získat max. 110 bodů. Minimální hranice splnění zkoušky je 2/3 znalostní limit (počet bodu) v testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Bell P. R., Hemsley A. R. Green plants: their origin and diversity. Cambridge, 2000. ISBN 978-0521646734.
-
Henry J. R. Plant Diversity and Evolution: Genotypic and Phenotypic Variation in Higher Plants. 2004. ISBN 0851999042.
-
Johri J.R., Lata S.,Tyagi K. A Textbook of Gymnosperm, 2nd Ed.. 2012. ISBN 9789380642734.
-
Judd W. S. et al. Plant Systematics: A Phylogenetic Approach, 4th Ed.. 2016. ISBN 9781605353890.
-
Mártonfi P. Systematika cievnatých rastlín. Ed. 2. Košice, 2006.
-
Smejkal M. Systém a evoluce vyšších rostlin. Praha, 1992.
-
Woodland D. W. Contemporary Plant Systematics - 4th edition. Berrien Springs, 2009. ISBN 978-1-883925-64-2.
|