Předmět: Botanika

« Zpět
Název předmětu Botanika
Kód předmětu KBO/132
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V každém akademickém roce, jen v letním semestru.
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ekrt Libor, doc. RNDr. Ph.D.
  • Müllerová Anna, Mgr.
  • Manukjanová Alžběta, Mgr. Ph.D.
  • Vejvodová Kateřina, Mgr.
Obsah předmětu
Evoluce, fylogeneze, současná klasifikace a rámcová biologie a ekologie vyšších rostlin hlavní vývojové větve mechorosty, kapraďorosty, nahosemenné i krytosemenné včetně nejvýznamnějších vyhynulých skupin. V úvodu jsou ve zkratce pojednány obecné evoluční zákonitosti, fylogenetické principy a klasifikační přístupy. Důraz je kladen na pochopení vývojového stromu do úrovně řádů, resp. u důležitých krytosemenných do úrovně čeledí. U jednotlivých skupin jsou zmíněny vedle determinujících charakteristik korelující vlastnosti ekologické či fytogeografické a příklady zástupců. Prezentovány a komentovány dosavadní výsledky molekulární systematiky vyšších taxonomických kategorií. obsahy jednotlivých lekcí: 1. úvod do botaniky a systematiky včetně taxonomie, fylogeneze a metodologie. 2. Mechorosty: játrovky, hlevíky a mechy: morfologie, životí cyklus, moderní klasifikace a členění do skupin. 3. Vyšší rostliny: definice, vlastnosti, přizpůsobení rostlin při přechodu na souš, základní anatomicko-morfologické termíny, Rhyniophyta, plavuňovité (Lycopodiophyta) porovnání homosporických a heterosporických skupin 4. přesličky (Equisetophyta) a eusporangiátní kapradiny (Psilotopsida, Ophioglossidopsida, Marattiopsida). 5. leptosporangiátní kapradiny (Polypodiopsida). 6. Semenné rostliny: evoluce heterosporie, evoluční kroky v dílčích znacích semenných rostlin napříč systémem, cykasy, jinany, jehličnany, Gnetophyta 7. Krytosemenné rostliny (Magnoliophyta): celková charakteristia, diverzita a evoluce dílčích znaků od primitivních k odvozeným, 8. Primitivní linie krytosemenných rostlin (Magnoliopsida), znaky, zástupci, zajímavosti 9. Pravé jednoděložné (Liliopsida): znaky, rozšíření, evoluční trendy, zajímavosti, přehled nejdůležitějších skupin 10.- 12. Pravé dvouděložné (Rosopsida): znaky, rozšíření, evoluční trendy, zajímavosti, přehled nejdůležitějších skupin. Obsah cvičení: Ve cvičeních jsou demonstrovány probírané skupiny včetně seznámení s morfologií a anatomií těchto skupin. Z 1/3 cvičení představují terénní exkurze do okolí Českých Budějovic a mají naučit studenty poznávat nejběžnější zástupce středoevropské flóry včetně základních znalostí o ekologii důležitých skupin.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Exkurze
  • Účast na výuce - 59 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 50 hodin za semestr
  • Exkurze - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 70 hodin za semestr
Výstupy z učení
Představit nebotanicky orientovaným studentům hlavní skupiny cévnatých rostlin, jejich základní charakteristické znaky a vzájemné fylogenetické vztahy. Podat základní informace o obecné systematice rostlin. Naučit studenty poznávat nejběžnější zástupce středoevropské flóry včetně základních znalostí o ekologii důležitých skupin. Tento jednosemestrový kurz je určen pro studenty, kteří si chtějí rozšířit znalosti o vyšších rostlinách, jejich fylogenezi, systematice, rámcové biologii a ekologii. Cílovou skupinou jsou studenti nebotanických tzv. terénních oborů (zoologie, ekologie), učitelství biologie, molekulárně založených botanice blízkých oborů a pochopitelně i dalších, kteří mají zájem o rámcovou problematiku botaniky jako celku.
Tento jednosemestrový kurz je určen pro studenty, kteří si chtějí rozšířit znalosti o vyšších rostlinách, jejich fylogenezi, systematice, rámcové biologii a ekologii. Jedná se o základní kurz botaniky vyšších rostlin. Studenti se naučí porozumět systému vyšších rostlin od nejprimitivnějších po odvozené skupiny. Součástí kurzu je výuka základních druhů rostlin a jejich poznávání (exkurze, cvičení).
Předpoklady
Jedná se o základní kurz botaniky. Předmět předpokládá znalosti na úrovni středoškolského studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Test

Pro úspěšné absolvování kurzu je nezbytné splnit zápočet a pak následně i zkoušku. Požadavky na zápočet tvoří znalost praktických aspektů probíraných na cvičeních, které jsou zkoušeny formou krátkého testu (2/3 znalosti třeba k úspěšnému splnění zápočtu) a schopnost determinace základních druhů rostlin dle poskytnutého seznamu. V poznávačce rostlin je 15 druhů, 2/3 bodový zisk je třeba k úspěšnému splnění zápočtu. Zkouška je písemná a obsahuje ca 30 otázek s možností získat max. 110 bodů. Minimální hranice splnění zkoušky je 2/3 znalostní limit (počet bodu) v testu.
Doporučená literatura
  • Bell P. R., Hemsley A. R. Green plants: their origin and diversity. Cambridge, 2000. ISBN 978-0521646734.
  • Henry J. R. Plant Diversity and Evolution: Genotypic and Phenotypic Variation in Higher Plants. 2004. ISBN 0851999042.
  • Johri J.R., Lata S.,Tyagi K. A Textbook of Gymnosperm, 2nd Ed.. 2012. ISBN 9789380642734.
  • Judd W. S. et al. Plant Systematics: A Phylogenetic Approach, 4th Ed.. 2016. ISBN 9781605353890.
  • Mártonfi P. Systematika cievnatých rastlín. Ed. 2. Košice, 2006.
  • Smejkal M. Systém a evoluce vyšších rostlin. Praha, 1992.
  • Woodland D. W. Contemporary Plant Systematics - 4th edition. Berrien Springs, 2009. ISBN 978-1-883925-64-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie (1) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Péče o životní prostředí (1) Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie pro vzdělávání (1) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní