Vyučující
|
-
Ekrt Libor, doc. RNDr. Ph.D.
-
Štech Milan, doc. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: Kurz je první částí dvousemestrální systematické botaniky pro hlubší zájemce o botaniku. Navazujícím kurzem je KBO 139. Náplní celého dvousemestrálního kurzu je evoluce, fylogeneze a současná klasifikace mechorostů a cévnatých rostlin, včetně hlavních vyhynulých skupin. Důraz je kladen na evoluční a ekologické aspekty, včetně poznávání nejdůležitějších zástupců a praktického využití rostlin. 1.-2. Úvod do systematiky a fylogeneze, základní pojmy a metodické přístupy, 3. - 4. Mechorosty: Hepaticophyta, Anthocerophyta, Bryophyta; morfologie, životní cyklus, moderní klasifikace a vzájemné vztahy, ekologie, 5. První pozemské rostliny - Protracheophyta, Rhyniophyta, Zosterophyllophyta, Trimerophyta; fosilní a recentní plavuně (Lycopodiophyta), srovnání isosporických a heterosporických větví, 6. Systematika skupiny Monilophyta, fosilní a recentní přesličky (Equisetophyta) a eusporangiátní kapradiny (Psilotopsida, Ophioglossidopsida, Marattiopsida), vzájemné vztahy, 7. Diverzita a ekologie leptosporangiátních kapradin (Polypodiopsida), 8. Semenné rostliny a jejich předchůdci (Progymnospermae, Lignophyta), vznik semene (fosilní Lyginopteridophyta), 9. Fosilní a recentní cykasy (Cycadophyta) a jinany (Ginkgophyta), 10. Jehličnany a jejich předchůdci (Pinophyta, Cordaitophyta), klasifikace a vzájemné vztahy; liánovce (Gnetophyta); fosilní nahosemenné nejistého postavení: Glossopteridaceae, Caytoniaceae, Cycadeoideophyta, 11. Úvod ke krytosemenným (Magnoliophyta): obecná charakteristika, plesiomorní a apomorfní znaky; srovnání současného členění s historickými koncepty, 12.-13. Bazální linie krytosemenných (Magnoliopsida). Obsah cvičení: Seznámení s morfologií a anatomií jednoděložných a pravých dvouděložných rostlin, demonstrace zmiňovaných zástupců (herbáře, terén), praktické poznávání rostlin v terénu, určovací pomůcky a základy určování rostlin.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pozorování, Demonstrace, Exkurze
- Exkurze
- 4 hodiny za semestr
- Příprava na zápočet
- 50 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 65 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Představit studentům s hlubším zájmem o botaniku (zájemci o magisterské studium bionomie a ekologie rostllin) hlavní skupiny cévnatých rostlin, jejich základní charakteristické znaky a vzájemné fylogenetické vztahy. Podat základní informace o obecné systematice rostlin. Naučit studenty poznávat hojnější zástupce středoevropské flóry včetně základních znalostí o ekologii důležitých skupin.
Student získá rozsáhlé znalosti ze systematiky mechorostů a cévnatých rostlin. Důraz je kladen na evoluční i ekologické aspekty, stejně jako praktické poznávání a využití rostlin.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z botaniky na úrovni střední školy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška
Aktivní účast na cvičeních (min. 75%).
|
Doporučená literatura
|
-
Briggs D. & Walters S. M. Plant Variation and Evolution, 4th ed.. Cambridge, 2016.
-
Hísek K. & Deyl M. Naše květiny, 3rd ed.. Praha.
-
Judd W. S., Campbell C. S., Kellog E. A., Stevens P. F. & Donoghue M. J. Plant Systematics: A Phylogenetic Approach, 4th ed.. Sinauer Associates, 2016.
-
Mártonfi P. Systematika cievnatých rastlín, 4th ed.. Košice, 2013.
-
Simpson M. G. Plant Systematics, 2nd ed.. Elsevier, 2010.
-
Soltis D. S., Soltis P. S., Endress P. K. & Chase M. W. Phylogeny and Evolution of the Angiosperms. 2nd. The University of Chicago Press Books.
|