Předmět: Systematická botanika I

« Zpět
Název předmětu Systematická botanika I
Kód předmětu KBO/138
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V každém akademickém roce, jen v zimním semestru.
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ekrt Libor, doc. RNDr. Ph.D.
  • Štech Milan, doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah přednášek: Kurz je první částí dvousemestrální systematické botaniky pro hlubší zájemce o botaniku. Navazujícím kurzem je KBO 139. Náplní celého dvousemestrálního kurzu je evoluce, fylogeneze a současná klasifikace mechorostů a cévnatých rostlin, včetně hlavních vyhynulých skupin. Důraz je kladen na evoluční a ekologické aspekty, včetně poznávání nejdůležitějších zástupců a praktického využití rostlin. 1.-2. Úvod do systematiky a fylogeneze, základní pojmy a metodické přístupy, 3. - 4. Mechorosty: Hepaticophyta, Anthocerophyta, Bryophyta; morfologie, životní cyklus, moderní klasifikace a vzájemné vztahy, ekologie, 5. První pozemské rostliny - Protracheophyta, Rhyniophyta, Zosterophyllophyta, Trimerophyta; fosilní a recentní plavuně (Lycopodiophyta), srovnání isosporických a heterosporických větví, 6. Systematika skupiny Monilophyta, fosilní a recentní přesličky (Equisetophyta) a eusporangiátní kapradiny (Psilotopsida, Ophioglossidopsida, Marattiopsida), vzájemné vztahy, 7. Diverzita a ekologie leptosporangiátních kapradin (Polypodiopsida), 8. Semenné rostliny a jejich předchůdci (Progymnospermae, Lignophyta), vznik semene (fosilní Lyginopteridophyta), 9. Fosilní a recentní cykasy (Cycadophyta) a jinany (Ginkgophyta), 10. Jehličnany a jejich předchůdci (Pinophyta, Cordaitophyta), klasifikace a vzájemné vztahy; liánovce (Gnetophyta); fosilní nahosemenné nejistého postavení: Glossopteridaceae, Caytoniaceae, Cycadeoideophyta, 11. Úvod ke krytosemenným (Magnoliophyta): obecná charakteristika, plesiomorní a apomorfní znaky; srovnání současného členění s historickými koncepty, 12.-13. Bazální linie krytosemenných (Magnoliopsida). Obsah cvičení: Seznámení s morfologií a anatomií jednoděložných a pravých dvouděložných rostlin, demonstrace zmiňovaných zástupců (herbáře, terén), praktické poznávání rostlin v terénu, určovací pomůcky a základy určování rostlin.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pozorování, Demonstrace, Exkurze
  • Exkurze - 4 hodiny za semestr
  • Příprava na zápočet - 50 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 65 hodin za semestr
Výstupy z učení
Představit studentům s hlubším zájmem o botaniku (zájemci o magisterské studium bionomie a ekologie rostllin) hlavní skupiny cévnatých rostlin, jejich základní charakteristické znaky a vzájemné fylogenetické vztahy. Podat základní informace o obecné systematice rostlin. Naučit studenty poznávat hojnější zástupce středoevropské flóry včetně základních znalostí o ekologii důležitých skupin.
Student získá rozsáhlé znalosti ze systematiky mechorostů a cévnatých rostlin. Důraz je kladen na evoluční i ekologické aspekty, stejně jako praktické poznávání a využití rostlin.
Předpoklady
Základní znalosti z botaniky na úrovni střední školy.

Hodnoticí metody a kritéria
Kombinovaná zkouška

Aktivní účast na cvičeních (min. 75%).
Doporučená literatura
  • Briggs D. & Walters S. M. Plant Variation and Evolution, 4th ed.. Cambridge, 2016.
  • Hísek K. & Deyl M. Naše květiny, 3rd ed.. Praha.
  • Judd W. S., Campbell C. S., Kellog E. A., Stevens P. F. & Donoghue M. J. Plant Systematics: A Phylogenetic Approach, 4th ed.. Sinauer Associates, 2016.
  • Mártonfi P. Systematika cievnatých rastlín, 4th ed.. Košice, 2013.
  • Simpson M. G. Plant Systematics, 2nd ed.. Elsevier, 2010.
  • Soltis D. S., Soltis P. S., Endress P. K. & Chase M. W. Phylogeny and Evolution of the Angiosperms. 2nd. The University of Chicago Press Books.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Botanika - specializace Systematika vyšších rostlin (1) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Botanika - specializace Archeobotanika (1) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie pro vzdělávání (1) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie (1) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Péče o životní prostředí (1) Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Botanika - specializace Algologie (1) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Botanika - specializace Mykologie (1) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Botanika - specializace Ekologie populací a společenstev (1) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní