| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Vobejda Libor, Mgr.
                
 
            
                - 
                    Šitnerová Ivana, Mgr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Komárková Veronika, Mgr.
                
 
            
                - 
                    Beneš Jaromír, doc. PhDr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Budilová Kristýna, Mgr.
                
 
            
                - 
                    Bumerl Jiří, Mgr.
                
 
            
                - 
                    Kovárník Jaromír, Ing.
                
 
            
                - 
                    Petrlíková Veronika, Mgr. DiS.
                
 
            
                - 
                    Kovačiková Lenka, Ing. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Obsah přednášky: Přednáška vždy předchází konkrétní praktické úloze. Jak přednáška, tak cvičení jsou organizovány v tematicky oddělených blocích. Při přednáškách budou představeny zobrazovací metody a jejich využití při analýze rostlinných makrozbytků, uhlíků, pylů, škrobových zrn, archeozoologických a archeologických nálezů a v terénní archeologii.  Obsah cvičení: Cvičení se uskuteční ve formě tematicky oddělených bloků (8), v návaznosti na přednášku k dané problematice. Studenti budou pracovat ve dvou až tříčlenných skupinách na konkrétních bioarcheologicky zaměřených úlohách. Jejich úkolem bude osvojit si systematiku odběru a přípravy vzorků, způsoby jejich digitalizace (např. 3D skener, stereomikroskop a mikroskop s napojením na snímač a výstupem do PC) a jejich následné zpracování s pomocí analytického software pro analýzu obrazu (např. NIS Elements, Photoshop, FIJI).  1. Úvod, analýza a zobrazování rostlinných makrozbytků I  2. Analýza a zobrazování rostlinných makrozbytků II  3. Analýza a zobrazování uhlíků  4. Analýza a zobrazování pylů  5. Analýza a zobrazování škrobových zrn  6. Analýza a zobrazování zbytků zvířat  7. Metody zobrazování v terénní archeologii  8. 3D skenování archeologických nálezů 9. Závěrečný seminář  
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pozorování, Demonstrace
        
            
                    
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 10 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 20 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 70 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Bioarcheologie sdružuje řadu vědních disciplín (analýza rostlinných makrozbytků, palynologie, archeozoologie, analýza fytolitů, škrobových zrn apod.), které jsou spolu vzájemně provázané. Cílem předmětu je seznámit studenty s přípravou vzorků a s 2D a 3D digitalizačními nástroji, užívanými v současném bioarcheologickém výzkumu.
                 
                Student se za účasti specialistů seznámí s metodami determinace bioarcheologických nálezů malých rozměrů, které nejsou standardní součástí environmentálního výzkumu, a prakticky si je vyzkouší. Součástí kurzu je také získání schopnosti zpracování obrazových dat v odpovídajícím software za účelem jejich dalšího využití, např. pro publikační účely nebo do prezentace. 
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Předmět uvádí do dané problematiky, nepředpokládá specifické vstupní znalosti. Výhodou je absolvování kurzu Úvod do environmentální archeologie I a II.
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Písemná zkouška
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Zápočet je udělen za zvládnutí dílčích úloh na praktických cvičeních. Zkouška je písemná a testové otázky vychází z probíraných témat.
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Balme, J. and Paterson, A. (eds.). Archaeology in practice: a student guide to archaeological analyses. Blackwell Publishing Ltd, Oxford., 2006. 
                
 
            
                
                - 
                    Banning, E. B. The archaeologist's laboratory: The analysis of archaeological data.. Springer Science & Business Media., 2006. 
                
 
            
                
                - 
                    Cappers, R.T.J., Broker, R.M., Jans, J.E.A. Digitale Zadenatlas van Nederland/Digital Seed Atlas of the Netherlands. Groningen, 2006. 
                
 
            
                
                - 
                    Conolly, J. and Lake, M. W. Geographical information systems in archaeology. Cambridge University Press, Cambridge, 2006. 
                
 
            
                
                - 
                    Dorrell, P. G. Photography in archaeology and conservation. Cambridge University Press, Cambridge, 1994. 
                
 
            
                
                - 
                    Faegri, K. and Iversen, J. Textbook of pollen analysis. Wiley, Chichester, 1989. 
                
 
            
                
                - 
                    Vávra, A. and Kováčik, P. Geografické informační systémy v archeologii. Slezská univerzita, Opava, 2014. 
                
 
            
         
         
         
     |