Vyučující
|
-
Budilová Kristýna, Mgr.
-
Petrlíková Veronika, Mgr. DiS.
-
Kovárník Jaromír, Ing.
-
Bumerl Jiří, Mgr.
-
Kovačiková Lenka, Ing. Ph.D.
-
Komárková Veronika, Mgr.
-
Vondrovský Václav, Mgr. Bc.
-
Beneš Jaromír, doc. PhDr. Ph.D.
-
Šitnerová Ivana, Mgr. Ph.D.
-
Vobejda Libor, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášky: Přednáška vždy předchází konkrétní praktické úloze. Jak přednáška, tak cvičení jsou organizovány v tematicky oddělených blocích. Při přednáškách budou představeny zobrazovací metody a jejich využití při analýze rostlinných makrozbytků, uhlíků, pylů, škrobových zrn, archeozoologických a archeologických nálezů a v terénní archeologii. Obsah cvičení: Cvičení se uskuteční ve formě tematicky oddělených bloků (8), v návaznosti na přednášku k dané problematice. Studenti budou pracovat ve dvou až tříčlenných skupinách na konkrétních bioarcheologicky zaměřených úlohách. Jejich úkolem bude osvojit si systematiku odběru a přípravy vzorků, způsoby jejich digitalizace (např. 3D skener, stereomikroskop a mikroskop s napojením na snímač a výstupem do PC) a jejich následné zpracování s pomocí analytického software pro analýzu obrazu (např. NIS Elements, Photoshop, FIJI). 1. Úvod, analýza a zobrazování rostlinných makrozbytků I 2. Analýza a zobrazování rostlinných makrozbytků II 3. Analýza a zobrazování uhlíků 4. Analýza a zobrazování pylů 5. Analýza a zobrazování škrobových zrn 6. Analýza a zobrazování zbytků zvířat 7. Metody zobrazování v terénní archeologii 8. 3D skenování archeologických nálezů 9. Závěrečný seminář
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pozorování, Demonstrace
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 70 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Bioarcheologie sdružuje řadu vědních disciplín (analýza rostlinných makrozbytků, palynologie, archeozoologie, analýza fytolitů, škrobových zrn apod.), které jsou spolu vzájemně provázané. Cílem předmětu je seznámit studenty s přípravou vzorků a s 2D a 3D digitalizačními nástroji, užívanými v současném bioarcheologickém výzkumu.
Student se za účasti specialistů seznámí s metodami determinace bioarcheologických nálezů malých rozměrů, které nejsou standardní součástí environmentálního výzkumu, a prakticky si je vyzkouší. Součástí kurzu je také získání schopnosti zpracování obrazových dat v odpovídajícím software za účelem jejich dalšího využití, např. pro publikační účely nebo do prezentace.
|
Předpoklady
|
Předmět uvádí do dané problematiky, nepředpokládá specifické vstupní znalosti. Výhodou je absolvování kurzu Úvod do environmentální archeologie I a II.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Zápočet je udělen za zvládnutí dílčích úloh na praktických cvičeních. Zkouška je písemná a testové otázky vychází z probíraných témat.
|
Doporučená literatura
|
-
Balme, J. and Paterson, A. (eds.). Archaeology in practice: a student guide to archaeological analyses. Blackwell Publishing Ltd, Oxford., 2006.
-
Banning, E. B. The archaeologist's laboratory: The analysis of archaeological data.. Springer Science & Business Media., 2006.
-
Cappers, R.T.J., Broker, R.M., Jans, J.E.A. Digitale Zadenatlas van Nederland/Digital Seed Atlas of the Netherlands. Groningen, 2006.
-
Conolly, J. and Lake, M. W. Geographical information systems in archaeology. Cambridge University Press, Cambridge, 2006.
-
Dorrell, P. G. Photography in archaeology and conservation. Cambridge University Press, Cambridge, 1994.
-
Faegri, K. and Iversen, J. Textbook of pollen analysis. Wiley, Chichester, 1989.
-
Vávra, A. and Kováčik, P. Geografické informační systémy v archeologii. Slezská univerzita, Opava, 2014.
|