Vyučující
|
-
Götzenberger Lars, Mgr. Ph.D.
-
De Bello Francesco, doc. MSc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
(1) Funkční vlastnosti a rozdíly mezi response and effect traits: teorie a jejich použití (2) Funkční vlastnosti jako přizpůsobení k abiotickým a biotickým podmínkám: - Druhové niky a biotické interakce: význam funkčních vlastností - Funkční diverzita a redundance - Assembly rules: divergence a konvergence znaků; (3) Funkční "trade offs" a vazba na stávající funkční klasifikační schémata (r-K kontinuum, CSR-Grime, LHS) (4) Standardizovaná měření vlastností a schémata klasifikace napříč trofickými úrovně mi - co měřit a jak - význam plasticity - existující databáze na internetu (5) Znovu response an "effect traits": procesy - použití v bioindikaci - vlastnosti jako ukazatele ekosystémových služeb; funkční vs taxonomicka diverzita (6) Fylogenetické signály ve vlastnostech a jejich ekologické důsledky Obsah cvičení: (1) Analýza informací o vlastnostech (druhy vs. Společenstva a typy vlastností) (2) Funkční diverzita: od měření v terénu po výpočet, různé indexy (3) Skupinová diskuse o rozdílech mezi CSR (Grime) a LHS (Westoby) klasifikačními schématy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Kurz je zaměřen na poskytování aktualizovaných konceptů a metodik na použití funkčních znaků v ekologii, zahrnující různé terestrické systémy. Zvláštní pozornost bude věnována používání znaků k porozumění ekologickým procesům, jako je "niche partitioning", druhové interakce, "Community assembly rules" a fungování ekosystémů a jako nástroje při bioindikaci. V průběhu kurzu se studenti naučí počítat a interpretovat moderní metriky založené na vlastnostech, včetně různých měření funkční diverzity.
|
Předpoklady
|
Tento kurz je úvodem do tématu and nevyžaduje žádné specifické znalosti. Nicméně pro praktickou část výuky je žádoucí, aby měli studenti alespoň minimální znalosti statistického programu R.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška
Kurz probíhá obvykle blokově. Účast studentů na všech přednáškách je povinná. Toleruje se předem omluvená absence na maximálně 2 hodiny např. kvůli překryvu s jiným kurzem apod. Studenti budou hodnoceni na základě úkolu, který musí odevzdat po kurzu. Tento úkol slouží jako ukazatel toho, že jsou studenti schopni aplikovat teoretické poznatky a metodologické přístupy, které se naučili v kurzu, na jakýkoli dataset, který si sami zvolí. Splnění úkolu je podmínka k získání známky a úspěšnému složení kurzu.
|
Doporučená literatura
|
-
Cornelissen, J.H.C., et al. (2003) A handbook of protocols for standardised and easy measurement of plant functional traits worldwide. Australian Journal of Botany, 51, 335-380..
-
Díaz, S., Lavorel, S., de Bello, F., Quetier, F., Grigulis, K., & Robson, T.M. 2007. Incorporating plant functional diversity effects in ecosystem service assessments. PNAS 104: 20684-20689.
-
Hodgson JG, Wilson PJ, Hunt R, Grime JP, Thompson K. 1999. Allocating C-S-R plant functional types: a soft approach to a hard problem. Oikos 85, 2: 282-294..
-
Westoby M. 1998. A leaf-height-seed (LHS) plant ecology strategy scheme. Plant and Soil, 199: 213, 227..
|