| Vyučující | 
    | 
            
                
                    Pokorný Petr, doc. Mgr. Ph.D.
                
                    Šitnerová Ivana, Mgr. Ph.D.
                 | 
    | Obsah předmětu | 
    | Obsah přednášek:   Přehled o historickém vývoji pylové analýzy, pomocí kterého získají studentidobrou představu o aplikaci metody na poznání vývoje vegetace, krajiny a dalších aspektů(čtvrtohorní a zejména postglaciální) minulosti. Aplikace kvantitativních i kvalitativních postupů rekonstrukce. Ukázka zapojení pylové analýzy do multidisciplinárních environmentálněarcheologických výzkumů, a to na reálných příkladech. Kromě frontálního předávání poznatkůdojde k zapojení studentů prostřednictvím kritického čtení aktuální odborné literatury (článků) areferování o nich před plénem zapsaných studentů a zapojených pedagogů.  Obsah cvičení:  Na úvodní terénní exkurzi (celodenní) poznají studenti základní principy vyhledávání lokalitvhodných k pylovým analýzám a základní metody terénního vzorkování. Z konkrétní vybranélokality budou odebrány vzorky, se kterými budou následně studenti pracovat v průběhunavazujícího laboratorního cvičení. V laboratoři se budeme věnovat chemické preparaci vzorků,na kterých budou následně demonstrována pylová zrna a další mikroskopické objekty (NPPs ?Non-Pollen Palynomorphs). Poznáme základní principy jejich klasifikace a souvisejícímorfologickou a taxonomickou terminologii. Provedeme plnohodnotnou několika vybraných avzájemně kontrastních vzorků. Na rozšířeném datovém souboru ze stejné lokality (poskytnecvičící) provedeme jednoduché statistické analýzy a zkonstruujeme pylový diagram, který senaučíme číst a interpretovat 
 
 | 
    | Studijní aktivity a metody výuky | 
    | nespecifikováno | 
    
    
        
        
            | Výstupy z učení | 
        
            | Získání základních znalostí o pylové analýze jako jedné z nejdůležitějších metodpaleoekologické a environmentálně archeologické rekonstrukce. Zaměření jak na praktické, takna teoretické stránky metody: vyhledávání lokalit, získávání a příprava vzorků, určování pylu adalších mikroskopických objektů, numerické zpracování a zobrazování dat, intepretace výsledkůz více hledisek, regionální a nadregionální syntéza poznatků. 
 
 | 
        
            | Předpoklady | 
        
            | nespecifikováno 
 
 | 
        
            | Hodnoticí metody a kritéria | 
        
            | nespecifikováno Úspěšné zvládnutí kurzu je podmíněno prezentací zvoleného tématu asložením ústní zkoušky.
 
 | 
    
    | Doporučená literatura | 
    | 
            
                
                
                    Abraham V. (2024): Šíření a ukládání pylu v krajině. Živa 5/2024, pp. 251-254. 
                
                    Birks H.J.B., Berglund B.E. (2018): One hundred years of Quaternary pollen analysis 1916?2016.Vegetation History and Archaeobotany, 27, pp.271-309. 
                
                    Moore P.D., Webb J.Collison M.E.(1991): Pollen analysis. Blackwell Scientific Publications. 
                
                    Mottl O., Flantua S.G., Bhatta K.P., ? Kuneš P. (2021): Global acceleration in rates of vegetationchange over the past 18,000 years. Science, 372(6544), pp.860-864. 
                
                    Pokorný P. (2011): Neklidné časy. Kapitoly ze společných dějin přírody a lidí. Dokořán, Praha.. 
                 
 
 |