Předmět: Archeobotanika

« Zpět
Název předmětu Archeobotanika
Kód předmětu KBO/347
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V akademických rocích začínajících lichým letopočtem (např. 2017/2018), jen v zimním semestru.
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Beneš Jaromír, doc. PhDr. Ph.D.
  • Komárková Veronika, Mgr.
  • Ptáková Michaela, Mgr. Ph.D.
  • Budilová Kristýna, Mgr.
  • Šitnerová Ivana, Mgr.
  • Vobejda Libor, Mgr.
  • Petrlíková Veronika, Bc.
Obsah předmětu
Obsah přednášek: Úvod do archeobotaniky Tafonomické procesy Metodologie Analýza rostlinných makrozbytků Antrakologická analýza Pylová analýza Analýza škrobů Fytolitová analýza Dendrochronologie Analýza stabilních izotopů v archeobotanice Archeobotanika lovců-sběračů Pravěké zemědělství Archeobotanika středověku. Archeobotanické soubory novověku a importy z Nového světa Obsah cvičení: Cvičení volně navazují na přednášky.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Praktická výuka
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 52 hodin za semestr
Výstupy z učení
Kurs archeobotaniky je určen pro vážné zájemce o tento obor. Začíná lekcemi z environmentální archeologie, kde nachází archeobotanika hlavní uplatnění. Pozornost je věnována jednotlivým typům archeologických nálezových prostředí (vlhké lokality, suché lokality), typům archeologických kontextů (vrstvy, jímky, studny, vodovodní systémy) a procesům tafonomických změn. Následuje systematický přehled jednotlivých archeobotanických analytických specializací podle předmětu analýzy (dřevo: dřevěné konstrukce a dřevěné předměty, dendrochronologie v archeologii, uhlíky; diaspory kulturních a užitkových rostlin, doprovodná vegetace, pyl, diatomy). Doporučuje se absolvovat nebo paralelně docházet na přednášku Vývoj středoevropské krajiny nebo ekvivalent v oboru archeologie či paleoekologie.
Studenti se naučí základ metodologie archeobotaniky a některé metody zvládnou také při praktických cvičeních. Jde o analýzu rostlinných makrozbytků, antrakologickou a xylotomickou analýzu a také základy archeologické palynologie a mikroskopie nepylových objektů. Dále se studenti naučí vyhodnocovat data do úrovně archeobotanické interpretace.
Předpoklady
Předmět předpokládá znalosti botaniky na úrovni středoškolského studia as tím, že je dobré (nikoliv podmínkou) absolvování některého ze všeobecných botanických kurzů.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Test

Požadavkem je aktivní účast na analýzách archeobotanického materiálu v rámci cvičení.
Doporučená literatura
  • časopis Environmental Archaeology.
  • časopis Vegetation History and Archaeobotany.
  • D. Zohary – M. Hofp, Domestication of Plants in the Old World. Oxford. 1988.
  • J. Evans – T. O´Connor, Environmental Archaeology. Principles and Methods. Sutton 1999.
  • J. M. Coles – A. J. Lawson (eds. ), European wetlands in Prehistory. Oxford 1987.
  • U. Körber-Grohne, Gramineen und Grünlandvegetationen vom Neolithikum bis zum Mittelalter in Mitteleuropa, Bibliotheka Botanika 139, Stuttgart 1990.
  • U. Körber-Grohne, Nuztpflanzen in Deutschland. Stuttgart.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Botanika - specializace Archeobotanika (1) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -