Vyučující
|
-
Pokorný Petr, doc. Mgr. Ph.D.
-
Beneš Jaromír, doc. PhDr. Ph.D.
-
Komárková Veronika, Mgr.
-
Ptáková Michaela, Mgr. Ph.D.
-
Budilová Kristýna, Mgr.
-
Šitnerová Ivana, Mgr. Ph.D.
-
Vobejda Libor, Mgr.
-
Petrlíková Veronika, Bc.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: Úvod do archeobotaniky Tafonomické procesy Metodologie Analýza rostlinných makrozbytků Antrakologická analýza Pylová analýza Analýza škrobů Fytolitová analýza Dendrochronologie Analýza stabilních izotopů v archeobotanice Archeobotanika lovců-sběračů Pravěké zemědělství Archeobotanika středověku. Archeobotanické soubory novověku a importy z Nového světa Obsah cvičení: Cvičení volně navazují na přednášky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Praktická výuka
- Účast na výuce
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 52 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurs archeobotaniky je určen pro vážné zájemce o tento obor. Začíná lekcemi z environmentální archeologie, kde nachází archeobotanika hlavní uplatnění. Pozornost je věnována jednotlivým typům archeologických nálezových prostředí (vlhké lokality, suché lokality), typům archeologických kontextů (vrstvy, jímky, studny, vodovodní systémy) a procesům tafonomických změn. Následuje systematický přehled jednotlivých archeobotanických analytických specializací podle předmětu analýzy (dřevo: dřevěné konstrukce a dřevěné předměty, dendrochronologie v archeologii, uhlíky; diaspory kulturních a užitkových rostlin, doprovodná vegetace, pyl, diatomy). Doporučuje se absolvovat nebo paralelně docházet na přednášku Vývoj středoevropské krajiny nebo ekvivalent v oboru archeologie či paleoekologie.
Studenti se naučí základ metodologie archeobotaniky a některé metody zvládnou také při praktických cvičeních. Jde o analýzu rostlinných makrozbytků, antrakologickou a xylotomickou analýzu a také základy archeologické palynologie a mikroskopie nepylových objektů. Dále se studenti naučí vyhodnocovat data do úrovně archeobotanické interpretace.
|
Předpoklady
|
Předmět předpokládá znalosti botaniky na úrovni středoškolského studia as tím, že je dobré (nikoliv podmínkou) absolvování některého ze všeobecných botanických kurzů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Test
Požadavkem je aktivní účast na analýzách archeobotanického materiálu v rámci cvičení.
|
Doporučená literatura
|
-
časopis Environmental Archaeology.
-
časopis Vegetation History and Archaeobotany.
-
D. Zohary M. Hofp, Domestication of Plants in the Old World. Oxford. 1988.
-
J. Evans T. O´Connor, Environmental Archaeology. Principles and Methods. Sutton 1999.
-
J. M. Coles A. J. Lawson (eds. ), European wetlands in Prehistory. Oxford 1987.
-
U. Körber-Grohne, Gramineen und Grünlandvegetationen vom Neolithikum bis zum Mittelalter in Mitteleuropa, Bibliotheka Botanika 139, Stuttgart 1990.
-
U. Körber-Grohne, Nuztpflanzen in Deutschland. Stuttgart.
|