Vyučující
|
-
Petrlíková Veronika, Mgr. DiS.
-
Strunecká Bernard Alexandra, Mgr.
-
Beneš Jaromír, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: 1. Úvod do environmentální archeologie, vývoj oboru 2. Vývoj Země, kvartérní cyklus a jeho příčiny, vývoj a změny klimatu 3. Holocén a jeho členění 4. Metody používané v paleoekologii (biotické a abiotické proxy, metody datování) 5. Vývoj současných biotopů (dynamika lesů, bezlesí, jezera, současné analogie) 6. Přírodní podmínky a kulturní vývoj člověka I (antropogeneze, paleolit v Evropě a na našem území) 7. Přírodní podmínky a kulturní vývoj člověka II (mezolit) 8. Přírodní podmínky a kulturní vývoj člověka III (počátky zemědělství ? neolit, doba bronzová, železná) 9. Přírodní podmínky a kulturní vývoj člověka IV (středověk ? vesnice a polní systémy) 10. Přírodní podmínky a kulturní vývoj člověka V (novověk ? propojení s Novým světem, šíření druhů)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Hlavním účelem je seznámit se s historickým vývojem krajiny v celém geologickém období, s důrazem na období kvartéru. Vývoj krajiny je podáván z perspektivy účasti člověka a jeho vlivu na krajinu, a to v evropském kontextu a souvislostech. Zabývá se jak samotným vývojem, tak významu a využití metod v paleoekologických rekonstrukcích. Kurz je rozdělen do tří částí, které představují a) utváření současné krajiny od nejstarších historických období, b) metodické principy oboru a c) provázanost přírodních dějů a lidské kultury v průběhu procesu utváření současných ekosystémů.
Studenti dostanou komplexní informace o vývoji krajiny a přírody, včetně vývoj lidských kultur od paleolitu do současnosti. Pochopí důležitost antropického prvku a jeho formativní vliv na vzhled a strukturu krajiny. Přednáška je dost eklektická, zahrnuje znalosti z několika oborů, jako je archeologie a paleoekologie, ale i archeobotanika a zoologie.
|
Předpoklady
|
Kurz je určen spíše studentům ve vyšších stupních studia, vyžaduje řadu pokročilých znalostí z oblasti botaniky a zoologie. Problematika spojená s archeologií a historií bude studentům vysvětlena v průběhu kurzu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Znalost obsahu základních monografií, zaměřených na vývoj krajiny.
|
Doporučená literatura
|
-
https://www.academia.edu/1464326/Bioarcheologie_v_%C4%8Cesk%C3%A9_republice_Bioarchaeology_in_the_Czech_Republic.
-
https://www.academia.edu/1471873/Archeologie_a_krajinn%C3%A1_ekologie_in_Czech_Archaeology_and_Landscape_Ecology.
-
https://www.researchgate.net/publication/271910705_Dreslerova_D_Horacek_I._Pokorny_P._Prirodni_prostredi_Cech_a_jeho_vyvoj.
-
Beneš, J. ? Brůna, V. (eds.) 1994. Archeologie a krajinná ekologie. Most.
-
Beneš, J. - P. Pokorný (eds.) 2008. Bioarcheologie v České republice - Bioarchaeology in the Czech Republic. České Budějovice ? Praha..
-
Dreslerová, D. ? Horáček, I. ? Pokorný, P. 2007. Přírodní prostředí Čech a jeho vývoj, in: M. Kuna (ed.), Archeologie pravěkých Čech I. Pravěký svět a jeho poznání. Praha (Archeologický ústav AV ČR Praha)..
-
Gojda, M., 2000. Archeologie krajiny. Academia, Praha.
-
Küster, H. 1996. Geschichte der Landschaft in Mitteleuropa. München..
-
Lang, G. 1994. Quartäre Vegetationsgeschichte Europas. Jena-Stuttgart-New York 1994..
-
Ložek, V., 2011. Po stopách pravěkých dějů. O silách, které vytvářely naší krajinu. Praha (Dokořán).
-
Pokorný, P., 2011. Neklidné časy. Kapitoly ze společných dějin přírody a lidí. Praha.
-
Poschlod, P. 2015. Geschichte der Kulturlandschaft. Stuttgart (Ulmer)..
-
Roberts, N. 2013. The Holocene. An Environmental History. Oxford..
|