Vyučující
|
-
Kalač Pavel, prof. Ing. CSc.
-
Svoboda Lubomír, doc. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Nezbytnost umět získávat odborné informace jako součást celoživotního sebevzdělávání. Terminologie informatiky. Primární zdroje informací. 2. Sekundární literární prameny. Referátové časopisy v tištěné i elektronické formě. Postup vyžádání separátů od autorů a kopií prací, knih a sborníků prostřednictvím meziknihovních výpůjčních služeb. 3. Databáze informací. Práce s Web of Knowledge,Scopus, další možnosti tématických databází na internetu. Práce s fulltextovými databázemi dostupnými na JU (Science Direct, Springer Link, Blackwell Synergy, ACS aj.). 4. Zpracování informací. Zásady pro vytváření osobní kartotéky. Postup vypracování literární rešerše. Způsoby citování literatury. Zadání témat pro vypracování literární rešerše. 5. Informační soustava ČR - veřejné informační služby. 6.-12. Individuální práce se studenty - metodická a jazyková pomoc. 13. Odevzdání vypracovaných rešerší vyučujícímu pro jejich posouzení. 14. Přednesení rešerší, zhodnocení jejich předností a nedostatků, rozprava v rámci studijní skupiny.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Práce s textem (učebnicí, knihou), Skupinová výuka
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s postupy získávání, třídění a zpracování chemických vědeckých a technických informací. Seminární a individuální příprava vyústí ve vypracování a přednesení jednoduché literární rešerše na zadané téma. Seminář by se měl podílet na formování vnitřní potřeby dalšího sebevzdělávání.
Získané poznatky a dovednosti práce s vědeckými databázemi a postupu vypracování literární rešerše využijí studenti při zpracování svých bakalářských a diplomových prací, pro své další odborné sebevzdělávání a zčásti i při budoucí výuce chemie.
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování chemických pčedmětů zařazených v 1.-4. semestru studia. Znalost obecné angličtiny v rozsahu střední školy a základů chemické terminologie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Studenti jsou nuceni pracovat s cizojazyčnými zdroji informací, především v angličtině, což by mělo motivovat jejich vnitřní potřebu zdokonalovat se v jazycích.
|
Doporučená literatura
|
|