Předmět: Aplikovaná etika a náboženství

« Zpět
Název předmětu Aplikovaná etika a náboženství
Kód předmětu KCHP/KAPEN
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Šrajer Jindřich, doc. Dr. theol.
Obsah předmětu
1)Člověk jako náboženský tvor. Základní definice náboženství. Problém posvátna a profánna. Křesťanství versus novopohanství. Náboženství versus víra. 2)Kategorizace náboženství. Základní seznámení se světovými náboženstvími a náboženskými směry (světová náboženství, karmánové systémy, teistická náboženství, nová náboženská hnutí, ateismus). 3)Antropologický a etický rozměr velkých náboženství I. tzv. "etický zlom" charakteristika a historické souvislosti. Řecká filosofie/starozákonní proroci racionalizace/ očišťování představ o Bohu, zniternění. Rozdíly mezi teistickými náboženstvími a karmanovými systémy. 4)Antropologický a etický rozměr velkých náboženství II. Biblická antropologie a etika. Biblická antropologie hlavní rysy. Biblické etické inspirace hlavní charakteristiky. Paradox křesťanství. 5)Antropologický a etický rozměr velkých náboženství III. Pojetí člověka a etika v islámu. Pojetí muže a ženy v islámu základní charakteristiky. Etika v islámu základní charakteristiky, zdůvodnění. 6)Antropologický a etický rozměr velkých náboženství IV. Pojetí člověka a etika ve východních náboženstvích. Pojetí člověka a etika v hinduismu základní charakteristiky. Pojetí člověka a etika v buddhismu základní charakteristiky. 7)Nová (divoká) religiozita a její dopady do sociální práce I. Charakteristika postmoderního člověka. Spirituální rozměr lidské existence. Modlitba. Spirituální kompetence sociální pracovníka. 8)Nová (divoká) religiozita v českém kontextu. Nová (divoká) religiozita základní charakteristiky. Nová religiozita v ČR Typy nové (divoké) religiozity. 9)Nová (divoká) religiozita a její dopady do sociální práce II. Spirituální kompetence sociálního pracovníka. Etická dilemata v kontextu spirituality a sociální práce s klientem. 10) Etika světových náboženství I. Pojetí muže a ženy ve velkých náboženstvích a kulturách. Etika manželství a rodiny. 11)Etika světových náboženství II. Zdraví a nemoc, kvalita života v rozličných kulturách a velkých náboženstvích. 12)Etika světových náboženství III. Otázka asistované reprodukce a transplantace orgánů. Etické postoje jednotlivých náboženství v těchto otázkách. 13)Etika světových náboženství IV. Eutanazie základní charakteristiky. Pozice světových náboženství k eutanázii.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je uvést studenta do problematiky vztahu aplikované etiky a náboženství. Student je seznámen se světovými náboženstvími (judaismus, křesťanství, islám) a východními náboženstvími (buddhismus, hinduismus). Seznámí se s étosem jednotlivých náboženství a jejich rozdílnými přístupy a východisky do oblasti individuální i sociální etiky. Je rovněž seznámen s významem institucí (církev, stát) v etickém diskursu a je obeznámen s proměnami etického paradigmatu.
Absolvent dokáže rozlišit specifika světových náboženství (judaismus, křesťanství, islám) a východních náboženství (buddhismus, hinduismus), umí se orientovat v jejich étosu, vnímá jejich rozdílné přístupy a východiska do oblasti individuální i sociální etiky. Rozumí významu institucí (církev, stát) v etickém diskursu. Rozumí proměnám etického paradigmatu.
Předpoklady
Filosofická etika, Teologicko- etická kritéria v sociální práci 1,2

Hodnoticí metody a kritéria
Kombinovaná zkouška

Práce s literaturou, ústní zkouška. Okruhy otázek a podklady ke studiu jsou dostupné v Moodlu!
Doporučená literatura
  • Anzenbacher, A. Úvod do etiky. Praha, Academia, 2001.
  • Halík, T. Co je bez chvění nění pevné, labyrintem světa s vírou a pochopením. Lidové noviny Praha, 2002.
  • Halík, T. Prolínání světů: ze života světových náboženství. Praha: Lidové noviny, 2006. ISBN 80-7106-834-9.
  • Hošek Pavel. Islám jako výzva pro křesťany. Comáme tedy dělat tváří v tvář tomu, co vidíme kolem sebe?. Praha. ISBN 978-80-7255-375-4.
  • Klöcker, M., Tworuschka, M., U. Wörterbuch Ethik der Weltreligionen, Die wichtigsten Unterschiede und Gemeinsamkeiten. Gütersloher, 1995.
  • Křišťan, A., Renöckl, H. Církev a společnost. České Budějovice: Setkání, 1999.
  • Laubach, Thomas (Hrsg.). Angewandte Ethik und Religion. Tübingen, 2003.
  • Linville, M.D. Je vše dovoleno? Morální hodnoty ve světě bez Boha. Návrat domů.
  • Papež František. O společnosti a politice. Otevřený rozhovor s Dominiquem Woltonem. Brno, 2018. ISBN 9788073640729.
  • Rotter, H. Sexualita a křesťanská morálka. Praha: Vyšehrad, 2003.
  • Rotter, H., Wirt, G. (Hrg.). Neues Lexikon christliche Moral.. Innsbruck, 1990.
  • Smékal Vladimír. Psychologie duchovního života. Brno, 2017. ISBN 978-80-7295-221-2.
  • Šrajer, J. Teologická etika a česká přítomnost. Teologické texty 1, s. 46-54, 2002.
  • Šrajer, J. Význam a poslání teologie v rámci jiných vědních disciplin aneb oprávněnost studia sociální práce na TF JU. Teologické studie 1-2, s. 67-71, 2007.
  • Weber, H. Všeobecná morální teologie, Vyšehrad. 1998.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr