Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1) Charakteristiky a předpoklady komunikace v pomáhajících profesích 2) Komunikace s mentálně postiženými 3) Komunikace s úzkostným klientem 4) Komunikace s agresívním klientem 5) Komunikace s těžce psychicky nemocnými 6) Komunikace s klienty s bludnou produkcí 7) Komunikace se seniory 8) Komunikace s jednotlivcem a skupinou, rozdíly v přístupu 9) Základy profesionální etiky při komunikaci s klienty různých zařízení
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Práce s textem (učebnicí, knihou), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Ukázat specifika komunikace s lidmi s psychiatrickou diagnózou, s osobami s fyzickým a mentálním hendicapem a s klienty sociálních služeb.
Student směřuje ke schopnosti využívat různé způsoby komunikace v závislosti na individuálních možnostech či požadavcích klienta tak, aby vytvořil pro klienty bezpečný prostor a podával srozumitelné informace.
|
Předpoklady
|
Předpoklad znalostí z psychopatologie a psychologie mezilidské komunikace
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Seminární práce: případová studie nebo rozbor komunikačních aspektů v případech z odborné literatury. Hotovou práci zaslat min. 14 dní před termínem zkoušky na fakultní e-mailovou adresu.
|
Doporučená literatura
|
-
Cohen, R., M. Nejčastější psychické poruchy v klinické praxi. Praha : Portál, 2000.
-
Schulz von Thun, F.. Jak spolu komunikujeme?, Praha : Grada Publishing, 2005.
-
Vybíral, Z. Co, čím, jak a s kým komunikujeme. Hradec Králové : Gaudeamus. 1999..
-
Vybíral, Z. Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci. Praha: Portál, 2003.
-
Vybíral, Z.:. Psychologie komunikace. Portál. Praha, 2005.
|