Předmět: Psychologie zdraví a nemoci

« Zpět
Název předmětu Psychologie zdraví a nemoci
Kód předmětu KCHP/KPZN
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hála Jaroslav, PhDr.
Obsah předmětu
1) Zdraví a nemoc pohledem psychologie - Přístupy k definování pojmu zdraví. - Koncept kvality života. Přístupy k definování kvality života, metody zjišťování kvality života. - Představení klíčových postav české a světové psychologie zdraví a nemoci. 2) Co oslabuje zdraví a posiluje nemoc - Stres, běžné typy zátěžových situací, typické stresory, metody zjišťování stresu, důsledky stresu. Koncept naučené bezmocnosti. - Rizikový životní styl: kouření, drogy, alkohol, rizikový intimní život, přejídání, nehody a úrazy. - Konflikty. Co je konflikt. Typologie konfliktů. Strategie řešení konfliktních situací. Zdravá a nezdravá agresivita. - Syndrom vyhoření. Koncept, metody zjišťování. 3) Co posiluje zdraví a oslabuje nemoc - Obranné mechanizmy, nástroje pro zvládání stresu, coping. - Koncepty z psychologie odolnosti: resilience, koherence, hardiness, vnímaná osobní zdatnost (self-efficacy). Koncept osobní pohody (well-being), optimizmus, smysl pro humor. Typy osobností, které mají bližší vztah k nemocem (Typ A, B, C). - Sociálněpsychologický rozměr zdraví. Teorie sociální opory. Výzkumy sociální opory. Koncept osobní vazby (attachment). - Smysluplnost života, víra a spiritualita. Metody zjišťování smysluplnosti. 4) Impulzy pro zdraví z pozitivní psychologie - Psychologie naděje. - Psychologie radosti. - Psychologie štěstí. - Psychologie odpouštění. 5) Psychologická stránka procesu léčení - Psychoneuroimunologie, Placebo. - Základní principy psychosomatického přístupu. - Jak se stáváme pacienty. Vztah pacient lékař, pacient nemocniční zařízení. Boj pacienta s nemocí. Psychologie bolesti. 6) Psychika pacientů - Pacienti s kardiovaskulárním onemocněním. - Pacienti s onkologickým onemocněním. - Chronicky nemocní pacienti. - Stárnoucí a umírající pacienti. - Lidé zasažení náhlým neštěstím. 7) Zdravý životní styl a možnosti rozvíjení psychické odolnosti - Péče o tělo: fitness, otužování, racionální výživa. - Péče o duši: Relaxace imaginace meditace. - Péče o ducha: Rozvíjení víry a osobní spirituality. - Sebepoznání, osobnostní rozvoj. - Rovnováha v pracovním (i studijním) a osobním životě (work-life balance), time management.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
- Naučit studeny přemýšlet o fenoménech zdraví a nemoci v psychologickém kontextu. - Ukázat jim vztah mezi tělesnými a psychickými aspekty ve zdraví i v nemoci. - Představit jim rizika nezdravého stylu života a přínosy zdravého životní stylu. - Nabídnout jim možnosti pro rozvoj vlastní psychické odolnosti. - Poskytnout jim prostor pro sebereflexi jejich vlastního životního stylu.
- Rozšíření vědomostí o psychologických souvislostech zdraví a nemoci. - Podpora zdravého životního stylu a pozitivního přístupu k životu. - Posílení sociálních kompetencí v přístupu k nemocným nebo jinak znevýhodněným lidem. - Posílení sociálních kompetencí v oblasti týmové spolupráce. - Sebereflexe vlastního životního stylu.
Předpoklady
Kurz je postavený tak, aby ho mohl absolvovat student i bez jakýchkoli předchozích znalostí z psychologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Kolokvium, Test

1. Aktivní účast na výuce (minimálně 90%). Neúčast na výuce lze nahradit sepsáním eseje ve stanoveném termínu (neúčast na 1 hodině přednášky mimo tolerovanou 10% neúčast = 1 strana eseje). 2. Studium hlavních odkazů ze základní literatury k probíraným tématům před každou přednáškou (viz oddíl "Studijní dokumenty"). 3. Absolvování závěrečné písemné zkoušky. Ti, co nezvládnou písemnou zkoušku, budou ústně přezkoušeni. 4. Účast na skupinové přípravě (3 4 členové) a prezentaci odborného příspěvku v rozsahu 30 minut na závěrečném kolokviu. Závěrečné kolokvium se koná vždy ve stejný den jako písemná zkouška. Podmínkou přípravy příspěvku je využití alespoň jednoho pramene z rozšiřující literatury (viz oddíl "Studijní dokumenty"). Je možné zde použít i další zdroje. Například si mohou studenti dohledat relevantní domácí nebo zahraniční časopisecké články k vybranému tématu. Téma příspěvku musí souviset s probíranou tématikou psychologie zdraví a nemoci. Požadavky na studenty budou rovněž představeny na první přednášce. Materiály uložené v oddíle "Studijní dokumenty" budou studentům rovněž distribuovány emailem.
Doporučená literatura
  • Křivohlavý, J. Pozitivní psychologie. Praha, 2004.
  • Křivohlavý, J. Psychologie nemoci. Praha Grada, 2002.
  • Křivohlavý, J. Psychologie pocitů štěstí: současný stav poznání. Praga, Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4436-.
  • Křivohlavý, J.. Psychologie zdraví, Praha, Grada Publishing, 2002.
  • Paulík, K.:. Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada, 2010.
  • Špaténková, N. a kol. Krize a krizová intervence. Praga, Grada, 2017. ISBN 978-80-247-5327-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr