Předmět: Kvantitativní metody výzkumu I

« Zpět
Název předmětu Kvantitativní metody výzkumu I
Kód předmětu KCHP/KTMV2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kaňák Jan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah předmětu je rozdělen do následujících témat: T0: Profilace vlastního očekávání od předmětu; možnosti podpory a průběhu předmětu; vlastní vnímání / předsudky ohledně dotazníkových šetření a jejich reflexe T1 Dotazníky (survey) a jejich využití; na datech a na teoriích založené zkoumání; principy a výzvy dotazníkových šetření; úrovně měření a jejich dopad na položky a zjištění; etické aspekty T2 Standardy, Total Survey Error, životní cyklus survey z persepektivy designu a z perspektivy kvality T3 Na simulaci založená integrace T1 a T2 T4 Designování dotazníku a Pretesting; Evaluace otázek (expert review, fokusní skupiny, kognitivní interview, validita) T5 Různorodé způsoby doručení dotazníku; vzorkování (sampling); tzv. tabulka velikosti vzorku; návratnost; tzv. nonresponse T6: redukce zdrojů chyb v průběhu sběru dat T7: Na simulaci založená integrace T3 až T6 T8: Deskriptivní a inferenční statistika; P(D/H0); datová matice a její dopad na zpracování dat; programy pro zpracování dat T9: Procesy spojené s tzv. postkolekcí dat T10: Jak a proč prezentovat zjištění ve vztahu ke vzorku T11: Jak a proč prezentovat zjištění v kontextu inference T12: Hraní rolí - obhajování a kritika konkrétních podob dotazníku s ohledem na jejich účel T13 Na simulaci založená integrace; vyhodnocení vlastního očekávání

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Individuální příprava ke zkoušce, Skupinová výuka
Výstupy z učení
Cíle předmětu jsou formulovány následovně: Znalosti - studující zná základní principy a výzvy dotazníkových šetření - studující zná tzv. životní cyklus dotazníkového šetření - studující zná designování dotazníku a způsoby evaluace dotazníku - studující zná postupy vzorkování u dotazníku - studující zná základní pravidla pro zpracování dat a zacházení s datovou maticí Dovednosti - studující dovede navrhnout základní rozvahu postupu dotazníkového šetření pro konkrétní témata - studující dovede zvolit adekvátní metodu evaluace otázek s ohledem na konkrétní cílové skupiny výzkumu - studující dovede zvolit konkrétní metodu doručení / distribuce dotazníku - studující dovede zpracovat prezentaci dat po grafické stránce - studující dovede základně interpretovat data Postoje - studující si je vědom vlastního vztahu ke kvantitativní metodologii a k dotazníkovému šetření a tyto znalosti dovede reflektovat
Po absolvování předmětu budou studentky a studenti způsobilí vytvořit a zrealizovat jednoduché dotazníkové šetření. Budou také schopni reflektovat jeho hranice a zvážit možná komplexnější řešení zkoumané problematiky.
Předpoklady
Pro úspěšné absolvování předmětu je potřeba znalost matematiky na úrovni základních matematických operací (sčítání, násobení, dělení, mocniny atp.). Informace z povinné literatury budou obsahem prezentací.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Test

Studentka / student musí získat v průběhu semestru minimálně 60 bodů pro úspěšné absolvování předmětu. Ty je možné získat následujícím způsobem: Odevzdání a vyhodnocení zpracování simulací 0 až 30 bodů Odevzdání a vyhodnocení podkladů hraní rolí 0 až 10 bodů Testové vytvoření plánu realizace výzkumu 0 až 60 bodů
Doporučená literatura
  • Řezanková, Hana. Analýza dat z dotazníkových šetření. 1. vyd. Praha : Professional publishing, 2007. ISBN 978-80-86946-49-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr