Předmět: Teoretická východiska sociální práce 2

« Zpět
Název předmětu Teoretická východiska sociální práce 2
Kód předmětu KCHP/KTVS2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kropíková Markéta, Mgr.
  • Opatrný Michal, doc. Dr. theol.
  • Zvánovcová Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata probíraná na přednáškách: - Vztah teorie a praxe - Sociální problémy, sociální fungování a zmocnění - Vztah sociální práce k jiným oborům a jiných oborů k sociální práci - Reflexivita v sociální práci - Hodnoty a rozhodování v sociální práci - Sociální práce jako teorie jednání - Speciální teorie jednání v sociální práci - Společenský, politický a ekonomický kontext výkonu sociální práce v ČR - Budoucnost sociální práce Témata referátů a seminárních prací: - psychodynamické perspektivy - psychosociální přístup - humanismus a existencialismus - sociálněpsychologické a komunikační modely - systemický přístup - realitní terapie - kognitivněbehaviorální přístup - přístup orientovaný na úkoly - antiopresivní přístupy - sociálně ekologický model - krizová intervence

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), Individuální příprava ke zkoušce
Výstupy z učení
Výuka probíhá hybridně. Výuky je proto vždy možné se účastnit v rozvrhované učebně, nebo ji sledovat přes MS Teams. Přednášky předmětu Teoretická východiska sociální práce 2 reflektují hlavní myšlenkové proudy, které ovlivňují rozvoj sociální práce. Věnují se také kontextu výkonu sociální práce a její legitimitě. Studenti se učí porozumět cíli a významu sociální práce z hlediska společnosti, zadavatele a z hlediska klientů a porozumění podobnosti a odlišnosti sociální práce a jiných pomáhajících oborů. Předmět vytváří teoretické předporozumění pro výuku metod sociální práce, (viz předměty Praxe případové sociální práce a Případová sociální práce; Praxe sociální práce s rodinou a skupinou a Sociální práce s rodinou, Sociální práce se skupinou, Sociální práce s menšinami; Komunitní práce).
Student rozumí cíli a významu sociální práce z hlediska společnosti, zadavatele a z hlediska klientů. Student rozumí podobnostem a odlišnostem sociální práce a jiných pomáhajících oborů. Student má teoretické předporozumění pro reflexi zkušeností z povinných praxí.
Předpoklady
Student musí mít absolvovaný předmět Teoretická východiska sociální práce 1 (KCHP/TVSO). Student musí mít absolvovaný předmět Metodický seminář (KTEO/METS) Student musí mít absolvovaný předmět Sociologie (KCHP/SOCI)

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Test, Seminární práce

Plnění úkolů k přednáškám, účast na kolokviu, prezentace referátu a odevzdání seminární práce v požadovaném termínu jsou podmínky, které je nutné splnit pro to, aby byl student připuštěn ke zkoušce. ¨ Zkouška písemnou formou (test) spočívá jak v přezkoušení látky z přednášek, tak samostudia literatury. V rámci výuky jsou vypsána kolokvia, na kterém studenti ve dvojicích (skupinách) prezentují referát na zadané téma. Účast na jednom z kolokvií, na které se student zapíše ve STAGu, je povinná. Neúčast na kolokviu je důvod k neuznání předmětu. Na kolokviu prezentují studenti ve dvojici (skupině) referát na zadané téma z literatury z oblasti teorií a metod sociální práce (15 15 minut). Na základě diskuse na cvičení a reflexe od vyučujícího zpracuje následně každý student samostatně téma referátu v seminární práci (rozsah 5-7 stran).
Doporučená literatura
  • Metodická pomůcka ke zpracování závěrečných prací ? dostupná na: http://www.tf.jcu.cz/files/knihovna/metodicka-pomucka-ke-zpracovani-zaverecnych-praci.pdf/view.
  • Gabura, J., Pružinská, J.:. Poradenský proces. Praha, Slon 1995..
  • GLASSER, William, LOUPOVÁ, Hana. Terapie realitou: o uspokojování potřeb a nalézání skutečného vztahu k realitě. Praha, Portál, 2001.
  • Holá, L. Mediace: způsob řešení mezilidských vztahů. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0467-6.
  • KOPŘIVA, Karel. . Lidský vztah jako součást profese. Praha, Portál, 2013.
  • LEVICKÁ, Jana. Metódy sociálnej práce. VeV, 2002.
  • Matoušek, O. Metody a řízení sociální práce. Portál, Praha, 2003.
  • MATOUŠEK, Oldřich. Encyklopedie sociální práce. Praha, Portál, 2013.
  • MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. 2. vyd.. Praha, Portál, 2007.
  • NAVRÁTIL Pavel. Teorie a metody sociální práce. Brno, 2001.
  • NOVOTNÁ, Věra, SCHIMMERLINGOVÁ, Věra. Sociální práce: její vývoj a metodické postupy. Praha, Karolinum, 1992.
  • ŘEZNÍČEK, Ivo. Metody sociální práce. Praha, 1994.
  • ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat. Praha: SLON, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Teologická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální a charitativní práce (2016) Kategorie: Sociální vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní