Předmět: Psychologie náboženství

« Zpět
Název předmětu Psychologie náboženství
Kód předmětu KCHP/PN
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Diallo Karolina, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1) Úvod do psychologie náboženství: vymezení předmětu, epistemologické otázky, historie, osobnosti, současná situace, literatura, nastavení předmětu a požadavky na studenty. 2) Náboženství jako sociální feonomén z pohledu psychologie: symbolický svět, skladba a funkce skupiny, vedení skupiny, připojení ke skupině, manipulace, předsudky a postoje, religiozita a prosociální jednání. 3) Náboženství a psychologie osobnosti: náboženský rozměr osobnosti člověka, náboženské sentimenty, role, zralost osobnosti a náboženství, náboženské potřeby a hodnoty, pohled hlubinné psychologie. 4) Náboženský vývoj a psychický vývoj jedince: zprostředkování tradice, religiozita a teorie vazby, psychosociální vývoj, kognitivní vývoj, mravní vývoj, stadia náboženské zralosti, náboženství a proces stárnutí, náboženské metafory vývoje. 5) Psychologie náboženské zkušenosti: formy náboženského prožívání, Sundénova teorie rolí, atribuční teorie, modlitba, meditace, mystický zážitek, extáze, náboženský konflikt. 6) Náboženství a psychické zdraví: vztah náboženství a duševního zdraví, kvalita života, strach ze smrti, zvládání zátěže, náb. psychoterapie a psychiatrie, sebevraždy, posedlost, problematika "božích vnoučat", pastorální psychologie a poradenství. 7) Monografické téma: nová religiozita, integralismus, sekty

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Studenti v předmětu psychologie náboženství získají přehled o historii a současném stavu oboru, o jeho nejvýznamějších představitelích, o vnitřním rozdělení předmětu do hlavních oblastí, v rámci kterých budou představeny nejdůležitější otázky, teoretické modely a výsledky výzkumů. Studenti by měli zároveň získat představu o významu oboru, epistemologických úskalích, jeho hlavních úkolech a limitech z hlediska aplikace zejména v oblasti pedagogiky, sociální práce a pastorace.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Aktivní účast na přednáškách, samostudium, znalost přednášek a odborné literatury; okruhy k přípravě jsou totožné s tématy vypsanými v obsahu předmětu. Průběžná práce na tématech, která si student vybere v Moodle, vedení diskuse. Průběžná příprava.
Doporučená literatura
  • Holm M.G. Úvod do psychologie náboženství. Praha, 1998.
  • Říčan P. Psychologie náboženství a spirituality. Praha, 2002.
  • Říčan, Pavel. Psychologie náboženství a spirituality. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-312-3.
  • Stríženec M. Psychológia náboženstva. Bratislava, 1996.
  • Weber M. Sociologie náboženství. Praha, 1998.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr