Vyučující
|
-
Zvánovcová Veronika, Mgr. Ph.D.
-
Emrová Nicole, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Vymezení individuální sociální práce Teoretický rámec případové práce. První kontakt s klientem Osobnost sociálního pracovníka. Vztah sociální pracovník - klient Komunikace s klientem Etapy případové práce Na klienta orientovaný přístup Úkolově orientovaný přístup Systemický přístup Poradenství Krizová intervence
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), E-learning, Praktická výuka
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámení s vybranými koncepty, etapami, technikami a přístupy v individuální sociální práci, včetně nácviku praktických dovedností práce s klientem. Při seminářích se rovněž pracuje se zkušenostmi studentů z odborných praxí. Student si v rámci předmětu upevní znalosti z oblasti případové sociální práce. Zároveň si vyzkouší teoretické poznatky aplikovat v konkrétních kazuistických situacích. Studenti si v rámci předmětu osvojí či upevní tyto odborné znalosti a dovednosti: - navázání vztahu s klientem - první kontakt - komunikace s klientem - fáze individuální sociální práce.
Student porozumí vývoji individuální sociální práce. Dokáže oslovit klienta, navázat s ním kontakt a domluvit se na jeho osobní zakázce.
|
Předpoklady
|
Student by měl umět před vstupem do předmětu absolvovat předmět Teoretická východiska sociální práce (KCHP/KTVSP) a umět tak definovat obor sociální práce, jeho cíle a základní pojmy sociální práce.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Rozhovor, Seminární práce
- účast na výuce - povolené absence 2. - prostudování povinné literatury - vypracování konkrétního individuálního plánu (dále jen IP) s klientem (téma si student volí sám) - tento IP si student přináší na zápočet - vyučující může zadávat drobné úkoly, které se budou vztahovat k probíraným tématům přednášky (ty jsou další podmínkou k možnému přezkoušení) - absolvování zápočtu formou ústního přezkoušení. K ústnímu přezkoušení si student přináší vypracovaný IP s klientem, kde prokazuje , že teoretické poznatky umí aplikovat do konkrétní praktické činnosti. Vypracování individuálního plánu (dále jen IP) s klientem. Student si vybírá libovolného klienta, z libovolné oblasti sociální práce, popíše jeho životní situaci, nastíní problém a postup řešení. Student definuje co je to IP. Dokáže představit důvod vytváření IP s klientem. Student si přináší vypracovaný IP na zápočet, kde proběhne jeho zhodnocení a diskuse nad zvoleným tématem. Zkoušející se může v průběhu ústního rozhovoru dostat k různým otázkám, týkající se probraného učiva v rámci výukových bloků Případové sociální práce.
|
Doporučená literatura
|
-
Etický kodex sociálního pracovníka ČR, Praha. 1994.
-
Fabián Petr. Možná to jde i jinak.. Pardubice, 2021. ISBN 978-80-7560-368-5.
-
Gabura, J., Pružinová, J. Poradenský proces, Praha. 1995.
-
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese, Praha. 1994.
-
Kurt, L. Systematická terapie..
-
Mátela, A. Teorie sociální práce I.. Praha: Grada, 2019.
-
Matoušek, O.:. Metody a řízení sociální práce.. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-502-8.
-
Navrátil, P. Teorie a metody sociální práce. Brno, MZ, 2001. 2001. ISBN 80-903070-0-0.
-
Řezníček, M. Metody sociální práce, Praha. 1994.
-
Schimerlingová, Novotná. Sociální práce, její vývoj a metodické postupy, Praha. 1992.
-
Úlehla, I. Umění pomáhat, Písek. 1996.
-
Urban, David. Specifika sociální práce při práci s vybranými cílovými skupinami. Vydání první. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2018. ISBN 978-80-7422-637-3.
-
Vodáčková, Daniela. Krizová intervence. 4., aktualizované vydání. Praha : Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1704-6.
|