Vyučující
|
-
Urban David, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Národnostní a jiné menšiny, většinová a menšinová kultura 2. Marginalizace, sociální exkluze 3. Rasismus, interetnický konflikt 4. Multikulturalismus 5. Právní a institucionální záruky rovnosti 6. Právo na azyl a azylanti na území ČR, doprovodná právní úprava, aplikace právních norem 7. Novodobější menšiny v ČR (Vietnamci, ) 8. Historické menšiny v ČR (Ukrajinci, ) 9. Romské komunity v ČR (od historie po problematiku sociální exkluze) 10. Sociální práce s příslušníky etnických menšin (zejména SP s romskými klienty - pilíře, metody a techniky, terénní sociální práce)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Individuální příprava ke zkoušce
|
Výstupy z učení
|
Předmět analyzuje většinovou část společnosti a menšiny jako interaktivní části současné společnosti. Přináší teorii menšin a obecné problémy skupinové dynamiky vytváření kladných a záporných postojů ve společnosti. Student se má dovědět, co se chápe pod pojmem menšina a jak menšina ve společnosti vzniká. Dále se má dovědět o různých možných přístupech k práci s menšinami (např. antiopresivní přístupy, ekologická perspektiva) a získat na příkladu práce s menšinami náhled do problematiky menšin cestou pochopení jejich historie, analýzy jejich současných typických problémů a analýzy legislativních možností. Při výuce se bude aktivně pracovat s postoji studentů vůči příslušníkům menšin formou aktivit po shlédnutí dokumentů o menšinách v ČR a dalších aktivit takto zaměřených. Studující bude znát a rozumět základním pojmům souvisejícím se sociální prací s menšinami a bude schopen rozpoznat a reflektovat své zásadní kulturní postoje a jejich důsledky pro sociální práci s klientem v menšinovém postavení. Dále bude umět vhodně aplikovat přístupy sociální práce s menšinami.
Studující bude znát a rozumět základním pojmům souvisejícím se sociální prací s menšinami a bude schopen rozpoznat a reflektovat své zásadní kulturní postoje a jejich důsledky pro sociální práci s klientem v menšinovém postavení. Dále bude umět vhodně aplikovat přístupy sociální práce s menšinami.
|
Předpoklady
|
Pro absolvování předmětu je potřeba mít splněny podmiňující předměty Teoretická východiska sociální práce a Případová sociální práce.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Test
- Při absenci studenta na výuce zjištění si od kolegů v ročníku aktuálních požadavků na studenta a podmínek studia předmětu, které jsou vždy dospecifikovány první hodinu výuky předmětu, - prostudování povinné literatury, - prostudování studijních materiálů, - dohledání si informací na internetu (požadavek je vždy uveden u jednotlivých témat) - shlédnutí či poslechnutí dokumentů, - absolvování písemného testu.
|
Doporučená literatura
|
-
Strategie boje proti sociálnímu vyloučení ...
-
Zákon 325/1999 Sb. Zákon o azylu.
-
Zprávy o stavu romských komunit v ČR.
-
ČERNÁ, D. Úvod do terénní sociální práce. Ostrava, 2008.
-
Dvořáková, J. Metody sociální práce s imigranty, azylanty a jejich dětmi. Praha, 2008.
-
Elichová, M. Charitativní práce s menšinami. České Budějovice, 2010.
-
Elichová, M. Specifika sociální práce s menšinami. České Budějovice, 2009.
-
MATOUŠEK, O. a kol. Encyklopedie sociální práce. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
-
Misíková, M. Sociální vyloučení. Ostrava, 2008.
-
Musil, L., Navrátil, P. Přístupy k práci s menšinami. Praha, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
-
Navrátil P. a kol. Romové v české společnosti. Praha, 2003.
-
Sirovátka, T. (ed.). Menšiny a marginalizované skupiny v České republice. Brno, 2002.
-
Šišková, T. (ed.). Menšiny a migranti v České republice. Praha, 2003. ISBN 80-7178-648-9.
|