Předmět: Fyziologie rostlin

« Zpět
Název předmětu Fyziologie rostlin
Kód předmětu KEBR/220
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky V každém akademickém roce, jen v letním semestru.
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Schreiber Lukas, prof.
  • Šantrůček Jiří, prof. Ing. CSc.
  • Hronková Marie, Ing. Ph.D.
  • Květoň Jiří, RNDr. CSc.
  • Prášil Ondřej, prof. RNDr. Ph.D.
  • Hájek Tomáš, RNDr. Ph.D.
  • Kubásek Jiří, RNDr. Ph.D.
  • Janda Martin, doc. Ing. Ph.D.
  • Zeiner Adam, Mgr.
  • Kalistová Tereza, Mgr.
  • Janová Jitka, Mgr.
Obsah předmětu
(1) Růst a vývoj rostlin. Ontogenetické cykly vývojově starších rostlin (řas, mechorostů, kapradin) a semenných rostlin. Evoluce regulačních mechanismů růstu a vývoje rostlin, organogeneze. (2) Regulace růstu a vývoje - fytohormony a další regulační látky rostlin a přenos signálů v buňce. (3) Ontogeneze - vegetativní fáze růstu. Klíčení semen, dormance semen a pupenů, rašení. Fotomorfogeneze - regulace růstu a vývoje světlem. Fotoreceptory pro červené a modré světlo, klasifikace reakcí rostlin na světlo. Příjem a přenos fotoperiodického signálu, endogenní rytmy fyziologických pochodů. (4) Juvenilita a přechod ke generativní fázi vývoje, jarovizace. Fotoperiodismus a indukce kvetení. Regulace vývoje květních orgánů. Samčí a samičí gametogeneze, oplození, embryogeneze a vývoj plodů. Somatická embryogeneze. Vegetativní rozmnožovací orgány - tuberizace. Senescence - stárnutí. (5) Buněčná stěna , vlastnosti a funkce v rostlinné buňce. (6) Fotosyntéza - primární (světelné) reakce, struktura fotosyntetického aparátu, barviva rostlin. Základy rostlinné bioenergetiky. (7) Fotosyntéza a dýchání. Fixace uhlíku - typy karboxylačních cyklů. (8) Fotosyntéza a dýchání listů, celých rostlin a porostů, ekofyziologie fotosyntézy. (9) Stav a pohyb vody v rostlině. Výměna tepla, vodní páry a plynů mezi rostlinou a prostředím. (10) Výměna rozpuštěných látek s prostředím a jejich přesuny v rostlinném těle, transport asimilátů floémem. (11) Minerální a organická výživa rostlin. Příjem a asimilace prvků. (12) Faktory vnějšího prostředí, stresory, reakce rostlin na abiotický a biotický stres. (13) Sekundární metabolity rostlin, jejich význam pro ochranu rostlin a využití člověkem.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pozorování, Laboratorní práce
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 90 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 85 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem přednášky je: Vysvětlit povahu a význam nejdůležitějších fyziologických pochodů, které utvářejí život rostlin. Objasnit fyzikální, biochemické a molekulárně biologické zákonitosti, jimiž se řídí výměna hmoty a energie mezi rostlinou a okolím i přeměny energie a pohyb látek uvnitř rostliny mezi jejími jednotlivými částmi. Dát studentům základní povědomost o kvantitativních charakteristikách těchto pochodů a vychovat v nich schopnost kvantitativně je hodnotit za různých podmínek prostředí s použitím elementárních matematických vztahů. Objasnit úzké vztahy mezi strukturami a funkcemi a to na úrovni orgánů, pletiv, buněk, buněčných součástí (organel i jiných součástí buněk) a makromolekulárních komplexů. Vytvořit základy pro rozbory a předpovědi chování rostlin v různých ekologických soustavách a v podmínkách rostlinné výroby.
Student disponuje přehledem o nejdůležitějších fyziologických dějích v rostlinách, má základní kvantitativní pohled na interakce rostlina-prostředí a na provázanost a stechiometrii pochodů v rostlině. Má přehled o základních metodách výzkumu ve fyziologii rostlin.
Předpoklady
Předmět předpokládá znalosti na úrovni středoškolského studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Vypracování laboratorních protokolů

Úspěšně splnit požadavek >50 % bodů z tří testů během semestru nebo uspět v závěrečné ústní zkoušce. Zápočet: 1) Účast na blokových praktických úlohách, 2) úspěšné vyplnění závěrečného testu a 3)prezentace mini-projektu řešeného v rámci praktických úloh.
Doporučená literatura
  • Atwel B.J., Kriedemann P.E., Turnbul C.G.N. Plants in action. Adaptation in nature, performance in cultivation.. Macmillan Education Australia PTY LTD, 1999. ISBN 9780732944391.
  • Larcher W. Fyziologická ekologie rostlin. Academia, Praha, 1988.
  • Pavlová L., Fischer L. Růst a vývoj rostlin. Karolinum, Praha, 2012. ISBN 978-80-246-1913-2.
  • Procházka S., Macháčková I., Krekule J., Šebánek J. a kol. Fyziologie rostlin. Academia, Praha, 1998.
  • Taiz L., Zeiger E. Plant Physiology. Sunderland, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Botanika - specializace Algologie (1) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Botanika - specializace Mykologie (1) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biofyzika (1) Kategorie: Fyzikální obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Botanika - specializace Ekologie populací a společenstev (1) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (1) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie (1) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biofyzika (1) Kategorie: Fyzikální obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie pro vzdělávání (1) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Experimentální biologie - specializace Fyziologie rostlin (1) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Botanika - specializace Systematika vyšších rostlin (1) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Botanika - specializace Archeobotanika (1) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní