| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Kubásek Jiří, RNDr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Vejříková Ivana, RNDr.
                
 
            
                - 
                    Šantrůček Jiří, prof. Ing. CSc.
                
 
            
                - 
                    Schäufele Rudi, Dr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Auerswald Karl, prof.
                
 
            
                - 
                    Janová Jitka, Mgr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Čapek Petr, RNDr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Meador Travis Blake, Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Eichner Meri, Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Obsah přednášky  1. Izotopy a izotopová frakcionace. Principy, definice. 2. Izotopové analýzy; instrumentace. 3. Odběr a příprava vzorků pro izotopové analýzy, laboratorní standardy, kontrola kvality. 4. Izotopy uhlíku ve fotosyntéze. 5. Izotopy kyslíku a vodíku ve vodě v rostlině.  6. Izotopy v hydrologických cyklech. 7. Izotopové frakcionace v půdě. 8. Izotopy v ekologii živočichů a člověka. 9. Izotopy kyslíku v rostlinných tkáních a metabolitech. 10. Izotopy dusíku v systému půda-rostlina. 11. Frakcionace izotopů síry a přírodní cyklus S. 12. Látkově a pozičně specifická izotopová frakcionace v biogeochemických studiích. 13. Využití izotopů při stanovení geografického původu a ve forensních vědách.    Cvičení se organizují formou studentských "miniprojektů", tj. výzkumných úkolů, které si studenti volí a provádějí po dvojicích pod vedením přednášejících po dobu šesti dnů. Sedmý den kurzu každá dvojice prezentuje a obhajuje použité metody, výsledky a závěry své studie. Témata miniprojetků jsou předem připravena a navazují na problematiku přednášek. Součástí cvičení a kurzu je vypracování rukopisu - odborného sdělení pro mezinárodní časopis v angličtině - a jeho odevzdání obvykle do 2 týdnů po skončení kurzu.
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 60 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Kurz má za cíl zprostředkovat studentům základní teoretické znalosti a umožnit jim získat praktické návyky v oblasti stabilních izotopů a jejich aplikací v biologii a ve vědách o životním prostředí.
                 
                Absolvent bude mít přehled o přirozené frakcionaci stabilních izotopů v přírodě, v rostlinných a živočišných tělech, příčinách frakcionace a závislosti na podmínkách prostředí. Bude umět navrhnout a vyhodnotit experimenty založené na použití stabilních izotopů jako značící látky.
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Nepředpokládají se jiné než středoškolské znalosti chemie a biologie. Nezbytná je solidní aktivní znalost angličtiny, protože kurz je s mezinárodní účastí studentů a výuka probíhá v angličtině.  
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Kombinovaná zkouška
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Student pod vedením lektora řeší vybraný projekt, z kterého připraví prezentaci a představí ji poslední den kurzu. Po skončení kurzu do stanoveného termínu (zpravidla 2-3 týdnů) připraví písemnou zprávu o řešení projektu formou standardního vědeckého článku. Zkouší se ústně nebo formou testu; zápočet se uděluje na základě úspěšně obhájené prezentace projektu.       
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Dawson, T.E., Siegwolf R.T.W. (Eds.) 2007. Stable Isotopes as Indicators of Ecologicalk Change. Elsevier.. 
                
 
            
                
                - 
                    Ehleringer J.R., Hall A.E., Farquhar G.D. (Eds) 1993. Stable isotopes and Plant Carbon-Water Relations. Academic Press, London.. 
                
 
            
                
                - 
                    Fry B. 2006. Stable Isotope Ecology. Springer. 
                
 
            
                
                - 
                    Griffiths H. (Ed) 1998. Stable isotopes. Integration of biological, ecological and geochemical processes. Bios, Oxford, UK.. 
                
 
            
                
                - 
                    Griffiths H. et al.1999: Stable isotopes reveal exchanges between soil, plants and the atmosphere. In: Press M.C., Scholes J., Barker M.G. (eds.) Physiological Plant Ecology. Blackwell Sci.. 
                
 
            
                
                - 
                    Šantrůček J., Šantrůčková H. a kol. Stabilní izotopy biogenních prvků. Použití v biologii a ekologii. Praha, 2018. ISBN 978-80-200-2772-6.
                
 
            
         
         
         
     |