Vyučující
|
-
Škodová Parmová Dagmar, doc. Dr. Ing.
-
Boršovský Jan, Mgr. MPA
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Význam služeb v moderní společnosti. Definice, charakteristika a druhy služeb. 2. Podnikání ve službách. 3. Vedení lidí a řízení lidských zdrojů + model flexibilní firmy. 4. Řízení poptávky a nabídky. Teorie front. Inventarizace poptávky. 5. Páté P ve službách - LIDÉ - úloha zaměstnanců, zákazníků a referenčních trhů + interní marketing. 6. Produktová politika. 7. Cenová politika. 8. Komunikační politika. 9. Customer Relationship Management - historie, filozofie, systém a současný význam. 10. Distribuce služeb. 11. Podnikové poradenství: charakteristika, vývoj, fáze.. 12. Specifika jednotlivých oborů služeb. Cvičení: 1. Hodnocení významu služeb na příkladech z praxe, práce s textem, formulace moderních trendů ve službách. 2. Průzkum trhu (praktické příklady metod). Kvantifikace údajů SWOT analýzy, Porterova modelu 5 sil a Kasparovy metody. 3. Formulace poslání podniku. Vysvětlení metod na modelových příkladech. Skupinová práce na tvorbě poslání fiktivních firem a na jeho komunikaci. Tvorba organizační struktury a formulace náplně práce jednotlivých zaměstnanců. 4. Zadání seminárních prací (šetření současného stavu odvětví služeb, tvorba podnikatelského plánu apod.). Prezentační a moderační techniky a taktiky. 5. Hodnocení různých druhů služeb dle teorie řízení nabídky a poptávky, návrh různých strategií. 6. Návrhy nových produktů, problematika auditu produktu a nalezení konkurenční výhody firmy v produktové politice.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 22 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 28 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 31.5 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je naučit studenty nejen diferencovat manažerské přístupy v podnicích vyrábějící hmotné výrobky a podniky poskytujícími služby, ale dále též pochopit význam služeb v moderní společnosti, poskytnout studentům základní dovednosti manažerů podniků zabývajících se službami jako hlavní podnikatelskou činností i podniků, které poskytují služby jako doplněk nabídky svých hmotných produktů. Nedílnou součástí výuky je vlastní práce studentů na projektech marketingu a managementu v podnicích poskytujících služby.
Studenti rozumí základním principům řízení podniků poskytujících služby, jsou schopni vypracovat projekt nabídky služeb, sestavovat podnikatelské plány a kalkulovat je.
|
Předpoklady
|
Management, Marketing.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kombinovaná zkouška, Seminární práce
Požadavky k zápočtu: Vypracování seminární práce (podnikatelský záměr, návrh marketingové koncepce podniku služeb, projektová dokumentace k čerpání dotace apod. aplikace metody SERVQUAL). Požadavky ke zkoušce: Při zkoušce studenti prokáží znalost řízení podniků služeb.
|
Doporučená literatura
|
-
Hazdra, A., Jiřinová, K., Kypus, L., Harazínová, V., & Lunga, P. Skvělé služby: jak dělat služby, které vaše zákazníky nadchnou. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4711-8.
-
Škodová ? Parmová, D. Konkurenceschopnost a služby pro podnikatele: význam řízení služeb pro podnikatele při zvyšování konkurenceschopnosti vybraných národních ekonomik. Praha: Alfa Nakladatelství, 2012. ISBN 978-80-87197-46-2.
-
Vaštíková, M. Marketing služeb: efektivně a moderně (2., aktualiz. a rozš. vyd.). Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5037-8.
|