Vyučující
|
-
Blažek Iňová Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Úvodní setkání, seznámení s problematikou a základní terminologií, rozdělení referátů 2) Některé důležité mezníky v historii environmentálního uvědomění 3) Hlavní projevy a dopady environmentální krize 4) Člověk jako původce environmentální krize 5) Integrální ekologie I. 6) Integrální ekologie II. 7) Environmentální výchova a spiritualita I. 8) Environmentální výchova a spiritualita II. 9) Environmentální výchova jako součást EVVO 10) Směry environmentální výchovy 11) Hledání společného rámce environmentální výchovy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), E-learning, Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
|
Výstupy z učení
|
Seznámit studenty s hlavními důvody pro environmentální výchovu a uvést je do základů teorie environmentální výchovy. Studenti budou rovněž seznámeni s vybranými praktickými příklady hlavních směrů environmentální výchovy. Výuka probíhá tzv. hybridní formou (kombinace kontaktní výuky, on-line výuky a e-learningu). Obsah jednotlivých přednášek a seminářů spojuje výklad, rozbor zadaného textu a diskusi. Výstupem individuální práce každého studenta bude zpracování a odevzdání odborné eseje na zadané téma, společně s prezentací vlastního didaktického projektu v rámci semináře. Závěrečným hodnotícím prostředkem bude písemný test.
Základní přehled o důvodech pro environmentální výchovu, o základech teorie environmentální výchovy a o praktických příkladech hlavních směrů environmentální výchovy.
|
Předpoklady
|
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Test, Průběžné hodnocení
1) 75% účast na semináři 2) prezentace vlastního didaktického projektu na zadané téma v rámci semináře 3) odborná esej na zadané téma (pouze u končících ročníků) 4) závěrečný písemný test (alespoň 75% bodů).
|
Doporučená literatura
|
-
Cajthaml, T., Frouz, J., Moldan, B. Environmentální výzkum a hrozby 21. století. Karolinum, 2022. ISBN 978-80-246-4954-2.
-
Činčera, J. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno, 2007.
-
František. Laudato si´ (encyklika). Praha, 2015.
-
Gore, A. Země na misce vah: ekologie a lidský duch. Praha, 2000.
-
Kolářský, R. Filosofický význam současné ekologické krize. Praha, 2011.
-
Leblová, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Vydání první. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0094-9.
-
Matějček, Tomáš. Ekologická a environmentální výchova : učební text k průřezovému tématu Environmentální výchova podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha : Nakladatelství České geografické společnosti, 2007. ISBN 978-80-86034-72-0.
-
Moldan, B. Ekologická dimenze udržitelného rozvoje. Praha, 2001.
-
Ondok, Josef Petr. Bioetika, biotechnologie a biomedicína. 1. vyd. Praha : Triton, 2005. ISBN 80-7254-486-1.
-
Papež František. Laudate Deum (Apoštolská exhortace o klimatické krizi). Karmelitánské nakladatelství, 2024. ISBN 978-80-7566-542-3.
-
Papež František. Laudate Deum. Karmelitánské nakladatelství, 2024. ISBN 978-80-7566-542-3.
-
Sládek, Karel. Ekologická spiritualita a etika. Praha : Stanislav Juhaňák - Triton, 2019. ISBN 978-80-7553-696-9.
-
Šimonová, Petra; Činčera, Jan,; Jančaříková, Kateřina,; Volfová, Alena. Ekologická a environmentální výchova : pracovní učebnice pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 1. vydání. Plzeň : Nakladatelství Fraus, 2013. ISBN 978-80-7238-452-5.
-
Šimonová, Petra; Šebešová, Petra (eds.). Environmentální výchova pro ZŠ a SŠ. Tři kroky k aktivnímu vyučování.. Portál, 2018. ISBN 978-80-262-0503-6.
|