Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
0. Noetika, epistemologie, gnoseologie, teorie poznání; noetický problém vs. ontologický problém poznání 1. Pojem poznání - aristotelská koncepce a její alternativy 2. Pojem vědění - tradiční a moderní definice 3. Pojem justifikace (podložení), teorie justifikace 4. Možnost a nutnost 5. Analytické - syntetické 6. A priori - a posteriori 7. Jistota a pochybnost, metodická a výsledná pochybnost 8. Noetický problém a skepse 9. Teorie vědy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Seznámení se základními pojmy a problémy epistemologie (gnozeologie a noetiky) v konfrontaci tradičních a moderních přístupů.
- schopnost pracovat se základními epistemologickými pojmy - schopnost porozumění a orientace v základních problémech moderní epistemologie - schopnost porovnat tradiční a moderní přístup k problematice poznání - pochopení podstaty noetického problému a alternativ jeho řešení
|
Předpoklady
|
Základní kurs logiky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Test
Úspěšný test z probírané látky, domácí úkoly, příp. prokázání znalosti v ústním pohovoru.
|
Doporučená literatura
|
-
J.Fuchs. Filosofie II. Kritický problém pravdy, Krystal OP, Praha. Praha, 1995.
-
Lukáš Novák, Vlastimil Vohánka. Kapitoly z epistemologie a noetiky. Praha, 2015. ISBN 978-80-87183-71-7.
-
M. Steup, E. Sosa. Contemporary Debates in Epistemology. Oxford: Blackwell, 2005.
-
Sven Bernecker. Reading Epistemology. Oxford: Blackwell, 2006.
|