Název předmětu | Filosofická antropologie |
---|---|
Kód předmětu | KFI/KFA |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | čeština, angličtina |
Statut předmětu | Povinný, Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | nespecifikováno |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. VÝCHOZÍ OTÁZKA O ČLOVĚKU (člověk jako dokonalejší zvíře, člověk jako duch, člověk jako živočich, člověk jako živočich mající "Logos", člověk jako živočich společenský) 2. DUŠE A TĚLO (duše nebo mysl?, naturalismus, dualismus principů, substanciální dualismus, duše jako "já", nesmrtelnost duše) 3. POZNÁNÍ (nejen novověký problém, empirismus, racionalismus, smysly a rozum) 4. EMOCE (emoce, nebo vášně?, emoce jako nemoc duše, od emocí k emotivismu, emoce jako prostor kultivace) 5. SVOBODA (vůle a její možnosti, libertarianismus, tvrdý determinismus, kompatibilismus, dva koncepty svobody, determinace k dobru, svoboda jako sebe-vláda) 6. ETICKO-PRÁVNÍ VÝCHODISKO PERSONALISMU (definice osoby jako bytostni odpovědné) 7. ONTOLOGICKÁ KONCEPCE OSOBY (Boethius a jeho definice, metafyzický základ osoby) 8. PSYCHOLOGICKÁ KONCEPCE OSOBY (John Locke, současní zastánci) 9. SOCIOLOGICKÁ KONCEPCE OSOBY (antická východiska, současné bioetické diskuse) 10. PŘIROZENOST ČLOVĚKA (co dělá člověka člověkem?, dějinná přirozenost, přirozenost jako druhová identita, přirozenost jako konstrukt, transhumanismus a vylepšování přirozenosti) 11. VZTAHOVOST A SPOLEČENSKOST (živočich společenský, kolektivismus, liberalismus, personalismus) 12. SMYSL A CÍL ŽIVOTA (teleologie lidského života, nesmysl a absurdita, tři způsoby života, imanentní rozměr smyslu, transcendence)
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), E-learning
|
Výstupy z učení |
Předmět se zabývá filosofickou reflexí člověka a témat s tím souvisejících: osoba, duše a tělo, poznání a jednání apod.
Student po absolvování předmětu získá přehled o základních pohledech na člověka jako jedince z hlediska struktury jeho osoby a získá základní informace a poznatky, na jejichž základě může docházet k jejich kritickému zvažování a zkoumání. Získá i přehled o hlavních dějinných koncepcích, které i dnes v různých podobách ovlivňují pohledy na člověka a společnost a stále mají své etické nebo politické důsledky. |
Předpoklady |
žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Test
1. Student musí znát základní informace o dané problematice. 2. Student prokáže přiměřenou úroveň vlastního promyšlení problematiky a schopnost kritické diskuse na dané téma Literatura viz Moodle Zkouškové otázky viz Moodle |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
---|