Předmět: Kulturní antropologie

« Zpět
Název předmětu Kulturní antropologie
Kód předmětu KFI/NKANT
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Erban Vít, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
ÚVOD DO KULTURNÍ ANTROPOLOGIE: rozmanitost antropologií; vymezení kulturní antropologie a kultury (axiologické X antropologické pojetí kultury), základní metodologické charakteristiky (holismus, komparace, relativismus) a specifika (terénní výzkum, zúčastněné pozorování, práce s informátory, emický X etický přístup), vztah kulturní antropologie k jiným příbuzným oborům (etnografii, etnologii, sociologii a kulturologii) KULTURA A JAZYK: - Typy komunikace: jazyk jako ústřední prvek kultury; symbol a znak v lidské komunikaci; neverbální komunikace (znaková, symbolická), kinetika a proxemika; odlišení jazyka a řeči - Co je to jazyk: specifické vlastnosti lidského jazyka (kulturní přenosnost, konvenčnost, abstraktnost, skladba ze slučitelných a oddělitelných jednotek, produktivita); gramatika a struktura jazyka (fonologie, morfologie, syntax) a možnosti jejích kulturních variací - Osvojování jazyka: základní strukturální podobnosti jazyků a univerzální schopnost osvojování jazyka u dětí; teorie univerzální gramatiky Noama Chomskeho; důsledky této teorie pro antropologické pojetí kultury (otázka "univerzální kulturní gramatiky", kultura jako metafora jazyka; odlišení behavioristického a mentalistického pojetí kultury na základě odlišení jazyka a řeči) - Jazyk jako výtvor kultury: ohnisková slovní zásoba, sémantické domény a jejich hierarchická struktura; kulturně rozmanité klasifikace druhů, barev a příbuzenských vztahů; kognitivní antropologie (etnosémantika a etnověda) - Jazyk jako tvůrce kultury: otázka vztahu jazyka a kultury jako tvůrce a výtvoru; vliv slovní zásoby a syntaxe jazyka na kulturu; Sapir-Whorfova hypotéza (lingvistický determinismus a lingvistický relativismus) a možné protiargumenty vůči této teorii - Kultura a řeč: osvojování jazyka X osvojování řeči; sociolingvistika (gender odlišnosti ve vyjadřování a sociální stratifikace podle řeči, řečová tabu), symboličnost jazyka a symboličnost řeči - Jazyk v čase: jazykové rodiny a otázka vývoje jazyků; typy a základní principy jazykové změny; glotochronologie a základní slovní zásoba; rozmanitost jazyků a jejich vymírání KULTURA A OSOBNOST: - Co je to osobnost: kulturní podmíněnost osobnosti; vztah osobnosti a kultury podle konfiguracionismu; antropologické X psychologické pojetí osobnosti; kulturně rozmanitá pojetí osobnosti, individuality a "já" vůči společnosti (Geertz); studia národního charakteru (Benedictová) a jejich rizika, otázka "národní mentality" - Enkulturace: vliv raných způsobů péče o dítě na psychiku osobnosti X výchova; kulturní rozmanitost raných pečovatelských a výchovných praktik na emotivitu (Kardiner) a kognici (Blacking); koncept základní a statusové osobnosti podle Lintona - Osobnost jako výtvor a tvůrce kultury: vliv primárních institucí na sekundární skrze základní osobnostní strukturu podle Kardinera, vliv základních kulturních subsystémů na modální osobnost podle Whitinga a možné typy jejich změn; rebelové a inovátoři v kultuře (Erikson X White) - Worldview: vymezení světového (životního) názoru v antropologii; kulturně rozmanité typy životních názorů ("omezené dobro" zemědělců podle Fostera, "kultura chudoby" podle Lewise, protestantská etika a kapitalismus podle Webera) - Kultura a duševní nemoci: relativity normality a nenormality v závislosti na kultuře; rozmanité kulturní projevy stejných duševních nemocí a problematika jejich mezikulturní diagnostiky a klasifikace; kulturně specifické druhy nemocí

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Přednášky uvádějí do základů kulturní antropologie a učí studenty všímat si, respektovat a oceňovat šíři a kulturní variabilitu lidských projevů. Toto studium člověka skrze jeho kulturní rozmanitost je základem tolerance, porozumění a případného dialogu. Vzhledem k šíři oboru a zaměření fakulty je v centru pozornosti zejména oblast tzv. duchovní kultury (symbolické, náboženské, kognitivní a hodnotové aspekty kultury), konkrétně téma jazyka, řeči, enkulturace, výchovy a vztahu osobnosti a kultury. Další oblasti a předměty zájmu kulturní antropologie (např. náboženství, umění...) je tématem samostatných a navazujících povinně volitelných přednášek a seminářů.
Studenti se naučí všímat si kulturních rozdílů mezi lidmi, oceňovat rozmanitost lidských způsobů života a nabudou tak schopnosti aplikovat antropologické pojetí člověka jako bio-kulturní bytosti k promýšlení mnoha filosofických, etických i sociálních témat, problémů a dilemat.
Předpoklady
Žádné předpoklady

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

ústní zkouška
Doporučená literatura
  • BERRY, J. W. Cross-cultural Psychology: Research and Application. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.
  • BUDIL, I. T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha : Triton, 2003.
  • COPANS, J. Základy antropologie a etnologie. Praha: Portál, 2001.
  • CRAPO, R. H. Cultural Anthropology: Understanding Ourselves and Others. Boston: McGraw-Hill, 1996.
  • ERIKSEN, T. H. Sociální a kulturní antropologie: příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7254-925-2.
  • JOURDAN, CH. - TUITE, K. Language, Culture and Society: Key Topics in Linguistic Anthropology. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.
  • KANOVSKÝ, M. Kultúrna a sociálna antropológia: osobnosti a teórie. Bratislava: Chronos, 2004.
  • MONAGHAN, J. - JUST, P. Social and Cultural Anthropology. A Very Short Introduction. Oxford : Oxford University Press, 2000.
  • MORGENSTERNOVÁ, M. - ŠULOVÁ, L. Interkultuní psychologie: rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Karolinum, 2007.
  • MURPHY, R. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 1998.
  • OSTLER, N. Říše slova: jazykové dějiny světa. Praha: BB Art, 2007.
  • PEOPLES, J. - GARRICK, B. Humanity: An Introduction to Cultural Anthropology. Belmont: Wadsworth Thompson, 2003.
  • PETERS-GOLDEN, H. Culture Sketches: Case Studies in Anthropology. Boston: McGraw-Hill, 2006.
  • PODOLEFSKY, A. - BROWN, P. J. Applying Cultural Anthropology: An Introductory Reader. Boston : McGraw-Hill, 2003.
  • PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004.
  • SALZMANN, Z. Jazyk, kultura a společnost. Praha: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1997.
  • SOUKUP, V. Dějiny antropologie: encyklopedický přehled dějin fyzické antropologie, paleoantropologie, sociální a kulturní antropologie. Praha : Karolinum, 2004.
  • SOUKUP, V. (ed.). Sociální a kulturní antropologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000.
  • WALBRIDGE, L. S. - SIEVERT, A. K. Personal Encounters: A Reader in Cultural Anthropology. Boston: McGraw-Hill, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (2) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (2) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (3) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Teologická fakulta Studijní plán (Verze): Teologie (2012) Kategorie: Filozofie, teologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní