Předmět: Úvod do četby koránu

« Zpět
Název předmětu Úvod do četby koránu
Kód předmětu KFI/NÚČK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Klapetek Martin, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. definice, rozdělení, arabština obecně 2. arabština v Koránu, osoba Proroka, dělení do období 3. redakce Koránu 4. exegeze - tafsír 5. recitace Koránu, překlady, místo v mešitě atd. 6. monoteistický vesmír 7. monoteistické dějiny 8. monoteistický zákon 9. monoteistická politika

Studijní aktivity a metody výuky
Práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Korán je klíčovým textem pro pochopení islámské věrouky i historie muslimských náboženských tradic. K tomuto normativnímu textu se odvolávaly a v současnoti stále odvolávají jak duchovní autority při řešení významných nábožensko-právních otázek, tak i jednotliví věřící ve svých každodenních situacích. V rámci kurzu budou studenti seznámeni se strukturou textu Koránu a historickými přístupy k jeho exegezi. Pozornost bude věnována způsobu použití koránského textu v náboženské literatuře, která odkazuje na různé oblasti života. Součástí práce v semináři bude i zmapování aktuálních otázek religionistického srovnávacího studia normativních textů velkých monoteistických náboženství západu v české a zahraniční literatuře. Při práce v semináři bude používán překlad Koránu z arabštiny od Ivana Hrbka (viz seznam literatury).
Student umí pracovat s textem koránu. Umí specifikovat vývoj a vznik textu. Orientuje se v současných výzkumech.
Předpoklady
žádné předpoklady

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Systematické pozorování studenta

Písemně odevzdaný referát nejpozději poslední týden výuky na emailovou adresu klapetek.martin@gmail.com, nejméně 75 % účast na výuce, zvládnutí zápočtového testu. Podle počtu účastníků kurzu budou poslední hodiny věnovány prezentaci referátů. Téma referátu oznámí student na počátku kurzu vyučujícímu osobně při semináři (případně zašle informaci emailem). Vyučující včas vytvoří ze studentských návrhů referátů seznam s tím, že především bude sledovat návaznost jednotlivých témat. Obsahová stránka referátu - student si zvolí téma podle své volby (například s ohledem na téma bakalářské práce apod.). Název referátu v krátkosti vystihne téma: Něco/někdo v Koránu (např. Ježíš v Koránu, Bůh ..., Židé ..., násilí ... , ženy ..., modlitba ..., zahrada ... atd.). Při psaní referátu doporučuji následující postup. Nejprve si projít základní literaturu k problematice islámu (např. Kropáček, L.: Duchovní cesty islámu nebo Křikavová, A. Mendel, M. Müller, Z.: Islám ideál a skutečnost.) a tam si zvolit konkrétní fenomén. K tomuto fenoménu si potom v internetové konkordanci najít příslušné koránské verše a seznámit se s jejich českým tafsírem z Hrbkova překladu. Dále je potřeba doplnit informace k tomuto fenoménu o další odbornou relevantní literaturu (encyklopedie, slovníky, časopisecké studie apod.). Až v poslední řadě je možné používat internetové zdroje a to pouze v těch případech, kdy je to naprosto nezbytné (muslimská sebeinterpretace fenoménu - např. pohled na manželství z oficiálních stánek muslimské obce apod.). Formální stránka referátu se drží vzorů z Veber, T. - Bauman, P.: Metodická pomůcka ke zpracování závěrečných prací. České Budějovice: TF JU 2010. Samozřejmostí je úvodní strana s názvem fakulty, kurzu a referátu a jménem autora. Strany referátu budou číslovány. Na konci referátu musí být seznam všech použitých zdrojů. Student zašle referát poslední týden výuky na emailovou adresu klapetek.martin@gmail.com. Vyučující po získání všech textů vytvoří z referátů čítanku, kterou emailem poskytne účastníkům kurzu.
Doporučená literatura
  • Abú Zaid, N. H.:. Gottes Menschenwort: für ein humanistisches Verständnis des Koran. Freiburg, 2008.
  • Berg, H.:. The development of exegesis in early Islam : the authenticity of Muslim literature from the formative period.. London, 2000.
  • Boullata, I. J.:. Literary structures of religious meaning in the Qur'an.. London, 2000.
  • Cook, M. Muhammad. Praha: Odeon a Argo 1994, 99 s..
  • El-Awa, S. M. S.:. Textual relations in the Qur'an: relevance, coherence and structure.. London, 2006.
  • Ernst, C. W.:. How to read the Qur'an: a new guide, with select translations. Chapel Hill, 2011.
  • Esack, F.:. The Qur?an: a beginner?s guide.. Oxford, 2009.
  • Gnilka, J.:. Bibel und Koran: was sie verbindet, was sie trennt.. Freiburg, 2004.
  • Gwyne, R.:. Logic, rhetoric, and legal reasoning in the Qur'an: God?s arguments. London, 2009.
  • Gwyne, R.:. Logic, rhetoric, and legal reasoning in the Qur'an: God?s arguments. London, 2009.
  • Jomier, J.:. The Bible and the Qur?an.. San Francisco, 2002.
  • Korán. (Překlad I. Hrbek( Praha. Academia 2000. 780 s, (nebo jiné vydání)..
  • Körner, F.:. Alter Text ? neuer Kontext: Koranhermeneutik in der Türkei heute.. Freiburg, 2006.
  • Kropáček, L. Duchovní cesty islámu. Praha: Vyšehrad 1993, 296 s..
  • Křikavová, A. - Mendel, M. - Müller, Z. Islám - ideál a skutečnost. Praha: Baset 2002, 311 s..
  • Kuschel, K.J. Spor o Abraháma. Praha: Vyšehrad 1997, s. 156-. 194.
  • Neuwirth, A. ? Sinai, N. ? Marx, M. (eds.):. The Qur'an in context : historical and literary investigations into the Qur'anic milieu.. Leiden, 2011.
  • Neuwirth, A.:. Der Koran als Text der Spätantike : ein europäischer Zugang.. Berlin, 2013.
  • Neuwirth, A.:. Koranforschung -eine politische Philologie? : Bibel, Koran und Islamentstehung im Spiegel spätantiker Textpolitik und moderner Philologie.. Berlin.
  • Oliverius, J. Svět klasické arabské literatury. Brno, 1995.
  • Reynolds, G. S.:. New perspectives on the Qur?an: the Qur?an in its historical context 2.. London, 2014.
  • Reynolds, G. S.:. The Qur?an and its biblical subtext. London, 2010.
  • Tottoli, R.:. Biblical Prophets in the Qur?an and Muslim literature.. London, 2002.
  • Wheeler, B. M.:. Moses in the Qur'an and Islamic exegesis.. London, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr