Předmět: Úvod do studia kultury

« Zpět
Název předmětu Úvod do studia kultury
Kód předmětu KFI/PFÚSK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Erban Vít, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
POJEM KULTURY: axiologické versus antropologické pojetí; "kultura" jako klíčový pojem pro studium člověka; dějiny pojmu kultura (Cicero, Pufendorf, Herder, Klemm, Tylor); vztah pojmu "kultura" k pojmům "civilizace", "společnost", "národ" a "rasa" ANTROPOLOGICKÉ POJETÍ KULTURY: antropologická definice kultury - její základní charakteristiky (celistvost, naučitelnost, sdílenost, vzorce) a složky (normy, hodnoty, symboly, klasifikace reality, světový názor) a důsledky jejich různosti pro kulturní rozmanitost člověka CO JE ČLOVĚK: člověk a zvíře - podobnosti a odlišnosti; specifické rysy člověka jako biokulturní bytosti; biologická a kulturní adaptace; kulturní adaptivní strategie (Cohen); otázka ekologické adaptability kultury; nezbytnost kultury pro lidský druh; teorie konekcionismu, neotenie a prodlouženého dětství (Lorenz); dosavadní nejasnost vztahu dědičnosti a učení; místo lidského druhu ve "stromu života" VZNIK A VÝVOJ ČLOVĚKA, GENEZE KULTURY: základní milníky antropogeneze (bipedie, výroba nástrojů, společenské uspořádání, myšlení a jazyk, ovládnutí ohně, termoregulace, lov, první rituální a umělecké projevy) - kauzální versus systémový přístup; multiregionální model versus "out of Africa" model vzniku moderních lidí; problematika vztahu biologické a kulturní evoluce; přechod od kultury epizodické k mimetické a lingvistické (Donald) a problematika počátků jazyka a vědomí GENY A KULTURA: spor biologického a kulturního determinismu, "rasa" jako kulturní konstrukce; vztah biologické a kulturní evoluce; antropologický kulturalimus (Boas, Meadová, Benedictová) versus behaviorismus a sociobiologie (Wilson - epigenetická pravidla); koevoluce genů a kultury (Wilson), teorie memů (Dawkins); kultura jako "superorganická vrstva reality" (Kroeber, White); riziko biologického i kulturalistického redukcionismu ROZMANITOST KULTUR V ČASE: otázka pokroku a kulturní evoluce; evoluce obecná a specifická; hlavní trendy obecné evoluce; teleologické a neteleologické pojetí evoluce; fenomenologické pojetí evoluce (Portmann) a jeho dopad na teorii evoluce kulturní; kulturní evoluce unilineární (White) a multilineární (Steward); otázka zákonitostí v kulturní evoluci ROZMANITOST KULTUR V PROSTORU: etnocentrismus versus kulturní relativismus (Boas); rozdíl mezi kulturní relativismem a relativismem etickým; idea lidských práv a idea kulturních práv; otázka kulturních univerzálií KULTURY V KONTAKTU A KULTURNÍ ZMĚNA: difúze kulturních prvků versus nezávislá invence; akulturace, kulturní šok; soužití kultur - asimilace, pluralismus, multikulturalismus; kulturní a etnické konflikty - stereotypy a předsudky, postojová a institucionální diskriminace, genocida, etnocida, ekocida

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Cílem přednášky je uvedení do antropologického konceptu kultury jako prostředku studia člověka v široké mezikulturní perspektivě. Posluchači budou seznámeni se základními poznatky, tématy a otázkami, jež stojí nejen v základu kulturní antropologie, ale i všech humanitně orientovaných disciplín a jakéhokoliv tázání po podstatě člověka. Přednáška je tedy nejen úvodem do kulturní antropologie, ale současně poskytuje základ porozumění "těm druhým" i sobě samému.
Studenti se naučí rozlišovat antropologické pojetí kultury od pojetí axiologického (jež se v běžné i odborné rozmluvě často slučují a vedou k nedorozumění) a naučí se používat antropologický koncept kultury jako prostředek studia biokulturní podstaty člověka i konkrétních sociokulturních témat a problémů.
Předpoklady
Žádné předpoklady

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

ústní zkouška
Doporučená literatura
  • BENEDICTOVÁ, R. Kulturní vzorce. Praha : Argo, 1999.
  • BENEŠ, J. Člověk. Praha: Mladá fronta, 1994.
  • BUDIL, I. T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha : Triton, 2003.
  • CRONK, L. That Complex Whole: Culture and Evolution of Human Behavior. Westview Press, 1999.
  • DELSON, E. (ed.). Encyclopedia of Human Evolution and Prehistory. London : Garland Publishing, 2000.
  • DIAMOND, J. Osudy lidských společností: střelné zbraně, choroboplodné zárodky a ocel v historii. Praha : Columbus, 2000.
  • DIAMOND, J. Třetí šimpanz: vzestup a pád lidského rodu. Praha, Litomyšl : Paseka, 2004.
  • DUNBAR, R. (ed.). The Evolution of Culture: An Interdisciplinary View. New Brunswick : Rutgers University Press, 2003.
  • EAGLETON, T. Idea kultury. Brno : Host, 2001.
  • EIBL-EIBELSFELDT, I. Člověk - bytost v sázce: přírodopis lidské pošetilosti. Praha: Academia, 2005.
  • FEDER, K. L. - PARK, M. A. Human Antiquity : An Introduction to Physical Anthropology and Archeology. Mountain View : Mayfield Publishing Company, 1997.
  • FOLEY, R. Lidé před člověkem. Praha: Argo, 1998.
  • INGOLD, T. (ed.). Companion Encyclopedia of Anthropology. London and New York : Routledge, 2002.
  • KOMÁREK, S. Lidská přirozenost: od Charlese Darwina po Irenea Eibl-Eibelsfeldta. Praha: Vesmír, 1998.
  • KROEBER, A. L. - KLUCKHOHN, C. Kritický nástin systémů a definic kultury 1.. Brno : Krajské kulturně osvětové středisko Brno, 1969.
  • KROEBER, A. L. - KLUCKHOHN, C. Kritický nástin systémů a definic kultury 2.. Brno : Krajské kulturně osvětové středisko Brno, 1970.
  • KUPER, A. Culture: The Anthropologists' Account. Cambridge : Harvard University Press, 2000.
  • KUPER, A. The Chosen Primate: Human Nature and Cultural Diversity. Cambridge : Harvard University Press, 1994.
  • KVĚTINA, P. a kol. Minulost, kterou nikdo nezapsal. Červený Kostelec, 2015.
  • LEAKEY, R. E. Původ lidstva. Bratislava: Archa, 1996.
  • LÉVI-STRAUSS, C. Rasa a dějiny. Brno : Atlantis, 1999.
  • LORENZ, K. Odumírání lidskosti. Praha : Mladá fronta, 1997.
  • MIDDLETON, D. R. The Challenge of Human Diversity: Mirrors, Bridges, and Chasms. Waveland Press, 2003.
  • MITHEN, S. J. Konec doby ledové: dějiny lidstva od r. 20000 do r. 5000 př. Kr.. Praha : BBart, 2006.
  • OVČÁČKOVÁ, L. (ed.) a kol. O původu kultury. Biologické, antropologické a historické koncepce kulturní evoluce. Praha, 2017.
  • POSPÍŠIL, L. Kultura. Praha, 1994.
  • SIDKY, H. Perspectives on Culture: A Critical Introduction to Theory in Cultural Anthropology. New Jersey : Pearson Prentice Hall, 2004.
  • SOUKUP, V. Dějiny antropologie: encyklopedický přehled dějin fyzické antropologie, paleoantropologie, sociální a kulturní antropologie. Praha : Karolinum, 2004.
  • SOUKUP, V. (ed.). Sociální a kulturní antropologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000.
  • SOUKUP, V. Přehled antropologických teorií kultury. Praha: Portál, 2000.
  • UHLÍŘ, M. Jak jsme se stali lidmi. Praha : Dokořán, 2007.
  • VANČATA, V. Paleoantropologie: přehled fylogeneze člověka a jeho předků. Brno: Masarykova univerzita Brno, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (2) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (3) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (2) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní