Předmět: Marketing

« Zpět
Název předmětu Marketing
Kód předmětu KKM/MAR
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Humlerová Veronika, Mgr. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1.Marketing, soudobá definice marketingu. Jeho úloha ve společnosti. Vznik a vývoj marketingové teorie. Podstata marketingu. Marketingové koncepce. 2. Úloha marketingu ve firmě. Marketingové strategie a plánování. Marketingové řízení a jeho fáze. Plánovací koncepce v marketingu. 3. Analýza marketingového prostředí. Hodnocení příležitostí v neovlivnitelném prostředí. Marketingové mikroprostředí a makroprostředí. 4. Nalézání možností na cílových trzích pomocí jejich segmentace. Segmentace trhu a tržní segmenty. Výhody segmentace trhu a její realizace. 5. Konkurence. Identifikace konkurence. Význam konkurence. Odhalení cílů konkurence. Přednosti a slabiny konkurentů. Výběr konkurentů. Druhy konkurentů podle reakce. 6. Získávání informací pro marketingová rozhodnutí. Marketingový výzkum, účel a aplikace. Marketingový informační systém a jeho části. 7. Spotřebitelské a průmyslové trhy. Koneční spotřebitelé a jejich chování při nakupování. Průmysloví zákazníci a zákazníci zprostředkovatelé a jejich chování při nakupování. Kupní rozhodovací procesy. Model chování zákazníka. 8. Marketingový mix, složky a stručná charakteristika. 9. Výrobek. Výrobková politika. Nové výrobky a jejich vývoj v marketingu. Strategie zavádění produktu na trh. Životní cyklus produktu. Značka, obal, služby. 10. Distribuce. Distribuční politika. Distribuční cesty a fyzická distribuce. Distribuční systémy jejich vznik a fungování. 11. Maloobchod. Plánování a strategie maloobchodníka. Typy maloobchodníků a povaha jejich nabídky. Klasifikace maloobchodních prodejen. Velkoobchod, jeho typy a funkce. 12. Cena. Cenová politika. Cíle, flexibilita, hladiny a struktura cen. Určování cen v reálném světě 13. Marketingová komunikace. Marketingový komunikační mix (reklama, podpora prodeje, osobní prodej, public relations), 14. Marketingový komunikační plán. Výběr médií. Vedení reklamní kampaně, určení objemu finančních prostředků, a hodnocení její efektivity.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Exkurze - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 44 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je pochopení podstaty marketingové činnosti, marketingové filozofie, orientace v marketingové terminologii a základních nástrojích marketingového mixu.
Studenti rozumí základní terminologii a principům marketingového přístupu k trhu. Jsou schopni s marketingem ve firmě/organizaci pracovat.
Předpoklady
Znalost předmětu Management

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Test

Požadavky k zápočtu: docházka na semináře dle studijního řádu a vypracování a prezentace semestrální práce. Požadavky ke zkoušce: písemný test (60% úspěšnost)
Doporučená literatura
  • KOTLER, P. Marketing od A do Z. Osmdesát pojmů, které by měl znát každý manažer. Praha, 2003.
  • McCARTHY, E.J., PEREAULT, W.D. Základy marketingu. Praha, 1995.
  • SKOŘEPA, L., VOCHOZKA, M. Základy marketingu. VŠTE České Budějovice. ISBN 978-80-87278-01-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zemědělská a technologická Studijní plán (Verze): Agropodnikání (2014) Kategorie: Zemědělství a lesnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta zemědělská a technologická Studijní plán (Verze): Pozemkové úpravy a převody nemovitostí (2010) Kategorie: Zemědělství a lesnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta zemědělská a technologická Studijní plán (Verze): Zootechnika (2013) Kategorie: Zemědělství a lesnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta zemědělská a technologická Studijní plán (Verze): ZDTb-16 - specializace Zemědělská technika (2016) Kategorie: Zemědělství a lesnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta zemědělská a technologická Studijní plán (Verze): ZDTb-17 - specializace Dopravní a manipulační technika (2016) Kategorie: Zemědělství a lesnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta zemědělská a technologická Studijní plán (Verze): Zemědělské inženýrství - Prvovýroba (2014) Kategorie: Zemědělství a lesnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní