Vyučující
|
-
Kvítek Tomáš, prof. Ing. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je zaměřen na vodní režim krajiny v celém rozsahu ovlivňujících podmínek. Hlavní pozornost je věnována následujícím tématům a jejich vzájemným souvislostem: 1. Vodní režim krajiny za významných srážkoodtokových událostí a za sucha 2. Vliv retence a akumulace vody v subpovodí na odtok povrchové a podpovrchové vody 3. Vliv přírodě blízkých a drobných biotechnických opatření na jakost odtékajících vod
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), Individuální konzultace s vyučujícím
- Domácí příprava na výuku
- 75 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 70 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je rozvoj komplexního přístupu a získání nových poznatků o pohybu a odtoku vody z krajiny, se zřetelem na retenci a akumulaci vody v krajině související s plošným zemědělským znečištěním povrchových a podpovrchových vod. V dizertačních pracích budou studovány procesy pohybu vody ve významných obdobích roku (povodně, sucho) a za různého využití a pokryvu půdy v malých subpovodích.
Student je schopen pracovat jak pod vedením, tak v týmové spolupráci. Umí formulovat a prezentovat vlastní názory, dokáže srozumitelně sdělovat informace, myšlenky, konkretizovat problémy a možná řešení. Student je schopen přistupovat ke své práci tvořivě a iniciativně. Při tvoření úsudku využívá poznatky, které získal na fakultě, samostudiem i konzultacemi s odborníky, nese odpovědnost za hodnocení a zlepšování pracovních činností. Student má schopnost v rámci určitých pravidel řídit kolektiv. Student je schopen se dále samostatně vzdělávat, rozšiřovat si vědomosti, průběžně sledovat zdroje odborných informací a je schopen v rámci odborných konzultací klást otázky směřované na odborné téma řešené v rámci přípravy prezentace. Dovedou získávat informace pro vyhodnocení situace v neznámém a měnícím se prostředí. Umí kriticky zhodnotit vlastní znalosti a určit vlastní informační potřeby, je schopen nasměrovat ostatní při hledání vzdělávacích potřeb.
|
Předpoklady
|
Studenti mají základní znalosti o základech vodního hospodářství. Znají problematiku spojenou s trvale udržitelným rozvojem měst a obcí z vodohospodářského pohledu. Jsou i vědomi, že celý systém vodních staveb a vodního hospodářství je systém, který je velice složitý a z hlediska dalšího rozvoje celé civilizace určující. Mají znalost Vodního zákona a systému ochrany vod.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Výuka probíhá jako samostatné studium usměrňované na konzultacích s vyučujícím. Je uplatňován individuální a aktivní přístup ke studiu, zohledňující znalosti, zkušenosti a praxi doktoranda v oblasti hydrologie, retence a akumulace vody v povodí ve vazbě na jeho zaměření dizertační práce. Součástí studia předmětu bude zpracování seminární práce koncipované k prohloubení znalostí v problematice jeho výzkumné práce.
|
Doporučená literatura
|
-
Bartram, Jamie; Ballance, Richard. Water quality monitoring : a practical guide to the design and implementation of freshwater quality studies and monitoring programmes. First edition. London ; New York , Taylor & Francis, Taylor & Francis Group, 1996. ISBN 0-419-21730-4.
-
Bukata, R. P. Satellite monitoring of inland and coastal water quality : retrospection, introspection, future directions. 1. ed. Boca Raton : Taylor & Francis, 2005. ISBN 0-8493-3356-3.
-
Kvítek, Tomáš; Kubala, Petr; Tesař, Miroslav,; Šálek, Jan. Retence a jakost vody v povodí vodárenské nádrže Švihov na Želivce : význam retence vody na zemědělském půdním fondu pro jakost vody a současně i průvodce vodním režimem krystalinika. První vydání. Praha : Povodí Vltavy, státní podnik, 2017. ISBN 978-80-270-2488-9.
|