Název předmětu | Základy buněčné biologie |
---|---|
Kód předmětu | KMB/023 |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Četnost výuky | V každém akademickém roce, jen v zimním semestru. |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | nespecifikováno |
Studijní praxe | nespecifikováno |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Obsah přednášek: Úvod do biologie jako vědní disciplíny. Definice života, minimální organismus a syntetická biologie. Různorodost organismů z pohledu buněk. Vznik evoluční teorie a otázky, které přinesla o dědičnosti a diverzitě živých organismů. Buňka jako základ života, buněčná teorie. Mendelovská genetika, základní pojmy dědičnosti a náhled na dědičnost z hlediska fungování buněk a organismu. Chromozomální teorie dědičnosti, Morgan. Bakterie a Archea. Metabolizmus - buněčná energetika a koloběh energie - respirace a fotosyntéza. Buněčné oddíly z hlediska metabolizmu. Rozluštění genetické informace - Griffith-Watson/Crick. Centrální dogma - realizace genetické informace, buněčné oddíly z hlediska realizace gen. informace. Replikace DNA v buňce. Metody molekulární biologie - PCR, přečtení genetické informace., éra genomiky a metagenomiky. Genetická diverzita - germ vs. soma, mitoza/meióza. MUTACE. REKOMBINACE. Kde v DNA nalézáme rozdíly, zodpovědné za obrovskou diverzitu života? Funkční dopad mutací. Struktura proteinů (dopad mutací na fungování proteinu). Regulace genové exprese. Diferenciace buněk a epigenetika. Komunikace buněk. Regulace bun. cyklu, rakovina, růst organismu, synchronizace chování buněk v rámci organismu - metabolizmus vs. vývoj. Rostlinná buňka. Chování buněk při vývoji organismu. Evo-Devo. Experimentální biologie a modelové organismy. Moderní biologie v praktických aplikacích.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení |
Cílem přednášky je studentům prvního ročníku biologie přiblížit molekulární podstatu života a buňku jako jeho základní jednotku. Přednáška využívá jak historické aspekty poznávání podstaty života (nejdůležitější objevy, jejich dobu a souvislosti, dopady na další vývoj v biologii), tak souvislosti a propojení mezi různými oblastmi biologie (genetika, molekulární a buněčná biologie, vývojová a evoluční biologie, fyziologie). Pojítkem celé přednášky je úloha genů a realizace genetické informace, která formuje chování buňky, celého organismu a v proměnách nakonec i evoluci života.
Porozumění fungování buňky, jako základu života, na molekulární, buněčné a genetické úrovni i z pohledu kooperace buněk v rámci organismu a při vývoji. Získané znalosti by měl využít student ve všech oblastech biologie, vzhledem k pronikání molekulárně genetických přístupů, využívajících znalosti DNA sekvencí. |
Předpoklady |
Předmět uvádí do dané problematiky, nepředpokládá specifické vstupní znalosti.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Test
Student musí dosáhnout minimálně 50% skóre v závěrečném testu s výběrem odpovědí. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Experimentální biologie - specializace Fyziologie živočichů (1) | Kategorie: Biologické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Biologie pro vzdělávání (1) | Kategorie: Biologické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Biomedicínská laboratorní technika (1) | Kategorie: Biologické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (1) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Chemie (1) | Kategorie: Chemické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Chemie pro vzdělávání (1) | Kategorie: Chemické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vzdělávání v biologii (1) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Biologie (1) | Kategorie: Biologické obory | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy (1) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Experimentální biologie - specializace Molekulární a buněčná biologie a genetika (1) | Kategorie: Biologické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Péče o životní prostředí (1) | Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Klinická biologie (1) | Kategorie: Biologické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vzdělávání v biologii (1) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |