Vyučující
|
-
Kunzová Michaela, Mgr.
-
Krejčová Gabriela, Mgr.
-
Bajgar Adam, Mgr. Ph.D.
-
Husová Michaela, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Obsah kurzu Přednášky se obšírněji věnují následujícím tématům: 1) Chemické vlastnosti makromolekul, makromolekulární interakce. 2) Izolace nukleových kyselin a posouzení jejich kvality 3) PCR modifikace a aplikace 4) Sekvenování, next generation sequencing 5) Detekce variability DNA 6) Detekce variability RNA a její kvantifikace 7) Základní metody genového inženýrství 8) Detekce proteinů a jejich kvantifikace 9) Detekce interakcí mezi molekulami 10) MOdelové organismy v molekulárně-biologickém výzkumu 11) Metodika biologického výzkumu, biologické otázka, hypotéza, experiment. Cvičení: Nedílnou součástí kurzu jsou také bloková týdenní praktická cvičení, ve kterých si každý student osvojí následující metody: izolace gDNA, izolace RNA, reverzní transkripce, PCR, gelová elektroforéza, měření kvality vzorku na nano-dropu, ligsce - TA cloning, transformace E. coli, miniprepy, izolace plasmidů, restrikce, kolorimetrické stanovení glukózy, kolorimetrické stanovení proteinů. V rámci blokových cvicění probíá panelová diskuse při které jsou prezentovány jednotlivé studentské pojekty (bakalarské a magisterské práce), které jsou následně kriticky zhodnocené samotnými studenty pod supervizi garanta kurzu a cvičících vědeckých pracovníků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Laboratorní práce, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Pokus
- Příprava na zápočet
- 35 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 60 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 120 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem tohoto základního kurzu je dát studentům ucelený přehled nejčastěji používaných metod molekulární biologie. Tento kurz není určen jen pro studenty katedry molekulární biologie a genetiky, ale pro všechny studenty, kteří si chtějí novými metodickými přístupy rozšířit pole svých možností nejen v biologickém výzkumu. Snahou přednášejícího je poskytnout přehled jednotlivých metod s důrazem na vysvětlení jednotlivých principů, bez potřeby věnovat se detailům. Absolvent by následně měl být schopen na základě položené experimentální otázky navrhnout možné řešení, uvědomit si výhody a slabiny dané metody a podle toho zvolit nejlepší řešení. Jedním z cílů, které si přednáška klade, je posílení kritického čtení vědeckých publikací, kdy se čtenář nespokojí pouze s interpretacemi autorů, ale zhodnotí také, jak silně jsou taková tvrzení podložena publikovanými hrubými daty.
Student absolvující tento kurz bude schopen principiálně porozumět většině metod běžně používaných v molekulárně biologických laboratořích. Kurz je členěn na metody týkající se DNA, RNA a proteinů. Důraz je kladen dále také na zlepšení koncipování experimentů, základů metodického myšlení a kompetencí nutných k plánování experimentů, jeho provedení (výběru vhodných metodických přístupů) a jeho kritické zhodnocení. Absolvent kurzu by měl být schopen se orientovat v široké nabídce metod a přístupů a vědět, kde může dohledat další detailní postupy. Zároveň by si měl z kurzu odnést poznatky uplatnitelné i mimo akademickou sféru. V neposlední řadě by měl student porozumět postupům, pomocí kterých se řeší případné technické problémy provázející jednotlivé techniky. Součástí kurzu je také praktická zkušenost v laboratoři, během které se studenti důvěrně seznámí s rutinně používanými technikami analýzy RNA a DNA molekul. Během praktické části kurzu se v panelové diskusi věnujeme také jejich bakalářským a magisterským projektům a a snažíme se je z hlediska metodických přístupů kriticky zhodnotit.
|
Předpoklady
|
Účastník tohoto kurzu by si měl před začátkem kurzu osvojit základní porozumění principům buněčné biologie. Pochopení procesu transkripce a translace. Znalost struktury DNA, RNA a proteinů. Pochopení genetického kódu. Dále je nutné, aby student měl základní ponětí o charakteru a biochemické povaze základních makromolekul jako jsou DNA, RNA a proteiny.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Rozhovor
Studenti musí získat 75% v zápočtové písemce, aby byli připuštěni k ústní zkoušce. U ústní zkoušky musí studenti prokázat schopnost se orientovat v širším spektru metod, které se vážou k jejich projektu, který řeší v rámci bakalářské čí magisterské práce. Dále musí prokázat schopnost metodického a kritického myšlení při studiu cizích projektů a publikací. V rámci ústní zkoušky musí studenti vysvětlovat principiálně jednotlivé metody a techniky, chápat jejich možné využití v experimentálním výzkumu i jejich limity a slabá místa, která mohou ovlivnit interpretace výstupů.
|
Doporučená literatura
|
-
ONLINE ZDROJE.
-
ŠMARDA, DOŠKAŘ, PANTUČEK, RUŽIČKOVÁ, KOPTÍKOVÁ, Jana. Metody molekulární biologie. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2005.
-
Alberts a kol.. Základy buněčné biologie. 2008.
-
Ochrana František. Methodology of science : an introduction. 2012.
|