Vyučující
|
-
Chmelař Jindřich, doc. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: 1. Co je biomedicína? Úvodní seznámení s oborem, kde se potkává biologie s medicínou, historie oboru, významné milníky a objevy. 2. Hlavní oblasti a trendy biomedicínského výzkumu, propojení základního výzkumu s vývojem nových technologií, léčebných a diagnostických postupů, specifika klinického výzkumu, biomedicínský průmysl, možnost uplatnění v oboru 3. Kosterní soustava 4. Svalová soustava 5. Kožní soustava 6. Dýchací soustava 7. Kardiovaskulární soustava 8. Imunitní systém 9. Endokrinní soustava 10. Nervová soustava 11. Trávicí soustava 12. Vylučovací a rozmnožovací soustava 13. Projekt a pokus v experimentální biomedicíně jak navrhnout projekt, etické a právní aspekty v klinickém a biomedicínském výzkumu Obsah cvičení: Cvičení probíhají formou studentských prezentací. Studenti si ve dvojicích vyberou z připravené nabídky téma - genetickou, metabolickou, autoimunitní nebo jinou chorobu a připraví prezentaci, kde představí danou chorobu z pohledu mechanismu patologie, diagnostiky, léčby, sociálního dopadu a dalších relevantních aspektů. Součástí prezentace by mělo být zpracování nějakého původního výzkumného článku. Cílem je naučit studenty pracovat s vědeckou literaturou a nalézt v ní podstatné informace. Podmínkou zápočtu bude absolvovaná prezentace a účast na seminářích alespoň ze 75% (povoleny 3 absence ze 13 seminářů). První seminář je věnován základům práce s vědeckou literaturou.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Individuální příprava ke zkoušce
- Účast na výuce
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je seznámit studenty s biomedicínou, jakožto vědeckým oborem, který dnes zahrnuje nejen širokou škálu prolínajících se vědeckých disciplín a oblastí výzkumu, ale také představuje stále rostoucí a rozvíjející se odvětví průmyslu, v němž hlavní roli hraje zdraví člověka. Studenti budou seznámeni s hlavními oblastmi a trendy biomedicínského výzkumu, se základními principy fungování lidského těla a jeho jednotlivých orgánových soustav, a to na úrovni organizmální, tkáňové, buněčné i molekulární a biochemické. V seminářích se studenti seznámí formou studentských prezentací s vybranými chorobami, především neinfekčními, mechanismem jejich patologií, možnostmi diagnostiky a léčby. Budou diskutovány i etické aspekty (klinické studie, pokusy na zvířatech, apod.). Kurz by měl začínající studenty biologických oborů, především oboru Laboratorní a medicínská biologie, připravit na další, specializované kurzy a umožnit jim přemýšlet o jednotlivých biologických dějích či oborech v širších souvislostech.
Studenti znají hlavní oblasti a trendy biomedicínského výzkumu Studenti rozumí základním principům fungování lidského těla, a to na úrovni organizmální, tkáňové, buněčné i molekulární a biochemické.
|
Předpoklady
|
Znalost biologie lidského těla na úrovni střední školy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Seminární práce
Absolvování testu s minimálním ziskem 50 % bodů. Prezentace vybraného tématu na cvičeních, 75% účast na cvičeních.
|
Doporučená literatura
|
-
Alberts, B., Bray, D., Lewis, J., Raff, M., Roberts, K., Watson, J.D. Molecular Biology of the Cell. Garland Publishing, Inc. NY, 1998. ISBN 0-8153-1620-8.
-
Hořejší, V., Bartúňková, J. Základy imunologie. Prah Triton, 2009.
-
Kindt TJ., Goldsby R.A., Osborne B.A. Kuby Immunology (6th ed.), W.H. Freeman and Copany, New York 2007, 574.
-
Rokyta, R. a kol. Fyziologie. Praha, ISV, 359 s., 2000.
-
Rokyta, R., Šťastný, F.:. Struktura a funkce lidského těla. Praha: Tigis. 2002.
-
Silbernagl, S., Despopoulos, A. Atlas fyziologie člověka. Praha Grada, 2004.
-
Vodrážka,Z. Biochemie, Academia Praha, 2007. 2007.
|