| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Franěk Roman, Ing. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Podlahová Šárka, Mgr.
                
 
            
                - 
                    Bruce Alexander William, prof. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Sehadová Hana, Mgr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Collier Rebecca, MSc.
                
 
            
                - 
                    Stiborová Martina, Mgr.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Obsah přednášky: 1. Embryogeneze člověka (tvorba a stavba gamet, oplození, rýhování, průběh gastrulace) 2. Organogeneze člověka 1 (kostra, svalstvo, kůže) 3. Organogeneze člověka 2 (soustava cévní) 4. Organogeneze člověka 3 (soustava nervová a smysly) 5. Organogeneze člověka 4 (soustava trávicí, vylučovací a pohlavní)  6. Embryogeneze a organogeneze ptáků 7. Embryogeneze a organogeneze ryb 8. Oogeneze, embryogeneze a organogeneze hmyzu 9. Nepřímý vývoj bezobratlých a obojživelníků (primární a sekundární larvy, hormonální řízení vývoje) 10. Řízené přerušení vývoje, diapauza 11. Vznik imunitního systému: rozpoznání vlastního a cizího 12. Mechanismy určení pohlaví a vývoj gonád  13. Řízení vývoje, poruchy buněčné proliferace a karcinogeneze   Obsah cvičení: 1. Embryogeneze člověka - pozorování lidských embryí a plodů, nákres histologických preparátů  2. Embryogeneze člověka - sledování vývojových vad - exkurze do sbírek Národního muzea a Přírodovědecké fakulty UK v Praze    3. Prenatální diagnostika (MUDr. David Čutka) - videoukázky detekovatelných vývojových vad, nové metody detekce vývojových vad plodu z krve matky 4. Embryogeneze savců  (doc. Dr. Alexander William Bruce, Ph.D.) - pitva myši a sledování rýhování zygoty 5. Embryogeneze ptáků - preparace slepičích embryí v různém stádiu vývoje 6. Embryogeneze živorodek - pitva živorodé rybky a sledování různých stádií embryonálního vývoje 7. Oogeneze a embryogeneze hmyzu - preparace a určení typu ovarií u několika hmyzích druhů, určení vývojového stádia drozofilých embryí 8. Vývoj hmyzu s proměnou dokonalou a nedokonalou - pitva imaginálních terčků, slinných žlaz a mozku z larev drozofily, barvení polytenních chromozómů 9. Diapauza hmyzu - demonstrace larvální diapauzy u octomilky a imaginální diapauzy u ruměnice pospolné  10. Souhrnný test 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Laboratorní práce, Exkurze, Praktická výuka
        
            
                    
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 52 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 50 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zápočet
                        - 20 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 30 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                V prakticky orientovaném kurzu pro bakaláře a magistranty je cílem zvládnout základy popisné embryologie a pochopit základní vývojové mechanizmy se zaměřením na živočichy a člověka.
                 
                Studenti získají přehled o procesech embryogeneze u různých skupin živočichů a naučí se základním technikám vývojové biologie (zejména disekce a mikroskopickému pozorování). Exkurze jsou ukázkou využití získaných znalostí v medicínské i biologické praxi.
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Předmět uvádí do dané problematiky, nepředpokládá specifické vstupní znalosti
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Test, Vypracování laboratorních protokolů
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Požadavky na zápočet:  1) účast na praktických cvičeních (maximálně jedna absence) 2) předložení vypracovaných protokolů z jednotlivých praktických cvičení   3) úspěšné složení zápočtového testu   Požadavky k ústní zkoušce: 1) složení zápočtu
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Scott F. Gilbert: Developmental Biology. Sunderland (USA), Sinauer 2003 (890 pp.). 
                
 
            
                
                - 
                    Zdeněk Vacek: Embryologie pro pediatry. Praha UK 1992, 313 str.. 
                
 
            
         
         
         
     |