Předmět: Didaktika němčiny 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika němčiny 2
Kód předmětu KNJ/0DNZ2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Andrášová Hana, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Poslech s porozuměním jako receptivní řečová dovednost - cíle výuky, proces poslechu 2. - 3. Psycholingvistické základy a didaktické zásady pro poslech s porozuměním, strategie učení 4. Typologie poslechových cvičení, analýza učebnic 5. Mluvení jako produktivní řečová dovednost - komunikační kompetence, modely řečové produkce 6. - 7. Komunikační situace a jejich realizace ve výuce, sofrolingvistika, typologie cvičení a analýza učebnic 8. Kritéria hodnocení mluveného projevu 9. Čtení s porozuměním jako receptivní řečová dovednost - cíle výuky, proces čtení 10. - 12. Typy čtení, didaktické zásady pro čtení s porozuměním, strategie učení 13. Práce s textem 14. Závěrečná evaluace výuky

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Disciplína Didaktika němčiny 2 navazuje na Úvod do profesní praxe III a IV a na Didaktiku němčiny 1. V centru pozornosti je v tomto semestru problematika nácviku řečových dovedností poslechu s porozuměním, mluvení a mluvené interakce a čtení s porozuměním. Studenti a studentky si osvojí vhodné strategie pro nácvik výše uvedených řečových dovedností, naučí se vybírat vhodné texty určené pro poslech a čtení s porozuměním a pracovat s nimi ve výuce.
Po absolvování tohoto předmětu rozumí studenti a studentky procesu komunikace v jeho komplexnosti, jsou schopni přiměřeně věku a jazykovým znalostem žáků vybírat vhodné texty a didaktizovat je, vytvářet příležitosti pro rozvoj poslechu s porozuměním a čtenářské gramotnosti žáků. Umí motivovat žáky k vlastní mluvní produkci a mluvní projev žáků hodnotit.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Sebereflexe

Aktivní účast na seminářích, průběžné vypracovávání zadávaných úloh, vypracování seminární práce. Souborná zkouška ověřuje znalosti získané absolvováním disciplín Úvod do profesní praxe III a IV a Didaktika 1 a 2. Ověřování znalostí probíhá v německém jazyce. Odkaz na Směrnici vedoucí katedry germanistiky č. 2/2022 o studiu německého jazyka v bakalářském a magisterském studijním programu - https://www.pf.jcu.cz/images/PF/fakulta/katedry/germanistika/dokumenty/Smernice_2_2022_KNJ_DEF_1_7_2022.pdf
Doporučená literatura
  • Aktuální učebnice němčiny pro 2. stupeň ZŠ..
  • Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Edited by Hans Barkowski a Hans-Jürgen Krumm. Tübingen: A. Francke Verlag, 2010, 370 s. ISBN 9783772083228..
  • DAHLHAUS, Barbara. Fertigkeit Hören. Berlin: Langenscheidt, 1994. ISBN 3468496753..
  • JANÍKOVÁ, Věra. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada, 2011. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3512-2..
  • Koeppel, Rolf. Deutsch als Fremdsprache - spracherwerblich reflektierte Unterrichtspraxis. 3., überarbeitete und erweiterte Auflage. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2016. ISBN 978-3-8340-1588-4.. 3., überarbeitete und erweiterte Auflage. Baltmannsweiler : Schneider Verlag Hohengehren, 2016. ISBN 978-3-8340-1588-4.
  • SCHATZ, Heide, Eva-Maria JENKINS, Gabriele NEUF-MÜNKEL a Regine ROLAND. Fertigkeit Sprechen : Fernstudienprojekt zur Fort- und Weiterbildung im Bereich Germanistik und Deutsch als Fremdsprache :Teilbereich Deutsch als Fremdsprache. 1. Auflage. München: Klett-Langenscheidt, 2013. 208 stran. ISBN 9783126065047..
  • WESTHOFF, Gerard J. Fertigkeit Lesen. Berlin: Langenscheidt, 1997. 176 s. ISBN 9783468496639..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr