Předmět: Marketing

« Zpět
Název předmětu Marketing
Kód předmětu KOD/CMAR
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Waldhauserová Tereza, Mgr.
  • Švec Roman, doc. Ing. Ph.D.
  • Martíšková Petra, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Konzultace: 1. Podstata marketingu, vývoj a trendy v marketingu, etika v marketingu. 2. Porozumění marketingovému prostředí (makroprostředí, mikroprostředí), metody situační analýzy a identifikace příležitostí a ohrožení na trhu. 3. Spotřebitelské a průmyslové trhy. Koneční spotřebitelé, průmysloví zákazníci, zprostředkovatelé a jejich chování při nakupování. Řízení vztahů se zákazníky. Výběr cílových trhů, segmentace trhu, význam konkurence. 4. Získávání informací pro marketingová rozhodnutí. Marketingový výzkum, účel a aplikace. Marketingový informační systém a jeho části. Marketingové nástroje (mix) a jejich specifika v různých oblastech podnikání. Produktová politika. Typy produktů a služeb, strategie zavádění produktu na trh, životní cyklus produktu, inovace produktu. Značka a obal produktu; služba jako produkt. Distribuční politika, distribuční cesty a fyzická distribuce. Marketing služeb. 5. Cenová politika a určování cen. Marketingová komunikace, nástroje komunikačního mixu. Média a mediální plánování, regulace marketingové komunikace. Marketing specifických organizací. 6. Proces marketingu, marketingové řízení, typy marketingových cílů, plánování a způsoby hodnocení úspěšnosti marketingových aktivit. Mezinárodní marketing a jeho specifika; zhodnocení projektu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Individuální příprava ke zkoušce
  • Semestrální práce - 42 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 56 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 18 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 52 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je získat základní teoretické znalosti marketingu, tj. jeho pojmosloví, účelu, procesu, nástrojů a prakticky si formou řešení případových studií vyzkoušet aplikaci marketingu v typických situacích ve firmách.
Studenti rozumí základní terminologii a principům marketingového přístupu k trhu. Jsou schopni s marketingem ve firmě/organizaci pracovat.
Předpoklady
Bez podmiňujícího předmětu.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Kombinovaná zkouška, Test, Seminární práce

Zápočet: Odevzdání semestrálního projektu v požadované kvalitě do termínu stanoveného vyučujícím. Zkouška: Předmětem zkoušky jsou znalosti problematiky předmětu na základě témat ke studiu a povinné studijní literatury v daném rozsahu. Zkoušku lze skládat až po udělení zápočtu. Přednášky jsou pomůckou pro pochopení problematiky, nikoliv jediným a vyčerpávajícím zdrojem informací. Ke každému tématu jsou v E-learningu doplněny potřebné informační zdroje pro studium, které musí student ke zkoušce adekvátním způsobem zvládnout. Zkouška se skládá ze dvou částí: písemné a ústní. Písemná část zkoušky má podobu testu z uzavřených, polootevřených a otevřených otázek prostřednictvím elektronického systému zkoušení. Pro úspěšné splnění písemné části je požadována 70% úspěšnost. Pokud student splní písemný test na více jak 90 %, bude tento test považován za splnění zkoušky. Ústní část - student odpovídá na zadané (popř. vybrané) otázky. Jakékoliv dotazy či problémy je vhodné co nejdříve konzultovat s vyučujícím, který může výše uvedená pravidla upřesnit či doplnit. Musí k tomu ovšem být vážné důvody. Další pravidla se řídí opatřením děkana č. 124/2017 a Studijním a zkušebním řádem JU.
Doporučená literatura
  • Chernev, A., & Kotler, P. Strategic Marketing Management, 8th Edition.. Cerebellum Press, 2014.
  • Janouch, V. Internetový marketing. Brno: Computer Press, 2014.
  • Kotler, P., & Keller, K.L. Marketing management. Praha, 2013.
  • Kumar, N. Marketing jako strategie vedoucí k úspěchu. Praha: Grada, 2008.
  • Solomon, M. R., Marshall, G. W., & Stuart, E. W. Marketing očima světových marketing manažerů. Brno: Computer Press, 2006.
  • Švarcová, M. Základní principy marketingu. Praha: Idea servis, 2016. ISBN 978-80-85970-87-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr