Vyučující
|
-
Doležalová Hana, doc. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Prezenční studium: Přednášky: 1. Úvod do problematiky kvality 2. Legislativní a normativní aspekty kvality 3. Posuzování shody. Certifikace. Akreditace 4. Systémy řízení kvality (QMS), přístupy a zásady 5. ISO řady 9000. TQM 6. Oborové standardy QMS. GMP/GHP, HACCP a navazující potravinářské standardy (ISO 22000, BRC, IFS)/ AGRO: standardy GlobalGAP, PPH (SMR) a DZES (GAEC) 7. Specifické systémy řízení související s QMS (EMS, HSMS, ISMS, FSMS). Integrované systémy 8. Společenská odpovědnost organizace (CSR) 9. Ekonomické aspekty kvality 10. - 13. Přednášky odborníků z praxe 14. Zápočet Cvičení: Rozvedení problematiky z přednášených témat. Samostatná vystoupení studentů, prezentace seminárních prací na vyhlášená témata s diskusí. Součástí výuky jsou odborné exkurze v rozsahu 4 výukových hodin do vybraných výrobních organizací a zkušebních ústavů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Exkurze, Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Individuální konzultace s vyučujícím
- Exkurze
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 30 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 17 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout přehled o aktuálních poznatcích týkajících se managementu kvality. Základní témata: Význam kvality v současném podnikání. Legislativa v oblasti kvality. Technická normalizace a certifikace. Přístupy zaměřené na zabezpečování kvality: ISO 9000, TQM - Total Quality Management, oborové standardy (HACCP, GMP/GHP), specifické standardy (EMS, HSMS, ISMS, FSMS) a tvorba integrovaných systémů řízení. Zavádění a certifikace systému řízení kvality. Vybrané aspekty řízení kvality v oblasti obchodu a cestovního ruchu (OP)/ zemědělství a produkce potravin (AGRO). Společenská odpovědnost (CSR). Ekonomické aspekty kvality.
Studenti rozumí základním pojmům z oblasti kvality a managementu kvality. Dokáží vnímat kvalitu jako silnou konkurenční výhodu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Seminární práce, Průběžné hodnocení
Požadavky k zápočtu: Vypracování a prezentace seminárních prací v souladu se zadáním, účast na exkurzích a přednáškách odborníků z praxe. Požadavky ke zkoušce: Absolvování písemného testu s min 60 % úspěšností.
|
Doporučená literatura
|
-
ČSN EN ISO 9004 (010324). Řízení udržitelného úspěchu organizace - Přístup managementu kvality.. Praha: ÚNMZ, 2010.
-
ČSN EN ISO 14001 (010901). Systémy environmentálního managementu - Požadavky s návodem pro použití.. Praha: ČNI, 2005.
-
ČSN EN ISO 9000 (010300). Systémy managementu kvality - Základní principy a slovník. Praha, 2016.
-
ČSN EN ISO 9001 (010321). Systémy managementu kvality - Požadavky. Praha, 2016.
-
Zákon 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky (ve znění pozdějších novelizací).
-
Doležalová,H. Základy jakosti. Jihočeská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7394-339-4.
-
Nenadál, J. a kol. Moderní management jakosti. Praha: Management Press, 2008.
-
Oldřich, M. Systém kritických bodů v obchodě. Praha: České a slovenské odborné nakladatelství, 2004.
-
Veber, J. a kol. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada Publishing, 2002.
-
Veber,J. a kol. Management kvality, environmentu a bezpečnosti práce. Praha, Management Press, 2010. ISBN 978-80-7261-210-9.
|