Předmět: Marketing

« Zpět
Název předmětu Marketing
Kód předmětu KOD/ZMA
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Švec Roman, doc. Ing. Ph.D.
  • Švarcová Marie, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata přednášek: 1. Podstata marketingu, vývoj a trendy v marketingu, etika v marketingu. 2. Proces marketingu, marketingové řízení, typy marketingových cílů, plánování a způsoby hodnocení úspěšnosti marketingových aktivit. 3. Porozumění marketingovému prostředí (makroprostředí, mikroprostředí), metody situační analýzy a identifikace příležitostí a ohrožení na trhu. 4. Spotřebitelské a průmyslové trhy. Koneční spotřebitelé, průmysloví zákazníci, zprostředkovatelé a jejich chování při nakupování. Řízení vztahů se zákazníky. 5. Výběr cílových trhů, segmentace trhu, význam konkurence. 6. Získávání informací pro marketingová rozhodnutí. Marketingový výzkum, účel a aplikace. Marketingový informační systém a jeho části. 7. Marketingové nástroje (mix) a jejich specifika v různých oblastech podnikání. 8. Produktová politika. Typy produktů a služeb, strategie zavádění produktu na trh, životní cyklus produktu, značka, obal, služby. 9. Distribuční politika, distribuční cesty a fyzická distribuce. 10. Cenová politika a určování cen. 11. Marketingová komunikace, nástroje komunikačního mixu. 12. Média a mediální plánování, regulace marketingové komunikace. 13. Mezinárodní marketing a jeho specifika. Cvičení: 1. Význam marketingu, seznámení s pravidly získání zápočtu (dílčí testy, možné semestrální práce) 2. Základní terminologie v marketingu 3. - 4. Použití marketingu v praxi - Tomáš Baťa (systém řízení firmy - zákazník na prvém místě) 5. Podnik řízený zákazníkem. Náš zákazník, náš pán. 6. Analýza marketingového makro a mikro prostředí 7. Příklad segmentace trhu, příklady širokých a úzkých trhů 8. Získávání informací pro marketingová rozhodnutí 9. Vymyslete produkt, který byste mohli uvést na trh a stanovte cenu 10. Rozhodněte o distribuci produktu a navrhněte jeho podporu (propagaci) 12. Jednotlivé kroky marketingového řízení 13. Životní cyklus produktu a jeho důsledek pro marketing - sumarizace a charakter změn.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Případová studie
Výstupy z učení
Cílem předmětu je získat základní teoretické znalosti marketingu, tj. orientovat se v základní terminologii, pochopit důvody jeho vzniku, významu, účelu, procesu, nástrojů a prakticky si formou řešení příkladů (popř. případových studií) vyzkoušet aplikaci marketingu v typických situacích ve firmách.
Studenti rozumí základní terminologii a principům marketingového přístupu k trhu. Jsou schopni s marketingem ve firmě/organizaci pracovat.
Předpoklady
Bez podmiňujícího předmětu.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Test

Požadavky na ukončení předmětu: Zápočet: V průběhu semestru musí student získat minimálně 60 bodů z 90 možných bodů (tj. 6 testů po 15 bodech). Pokud tato podmínka nebude splněna, může být dán jeden náhradní termín nejpozději v prvním týdnu zkouškového období (test má opět hodnotu max. 15 bodů). Další body může student získat za aktivity, které budou navržené, na prvním cvičení, vyučujícím. Dále musí student splňovat docházku - jsou povolené dvě absence na cvičení za semestr. Zkouška: Zkouška se skládá ze dvou částí písemné a ústní, pokud vyučující nerozhodne jinak - tj. pouze ústní. Písemná část zkoušky má podobu testu, který obsahuje látku z předmětu ve zhruba 18 -20 otázkách. Pro úspěšné splnění písemné je požadována 60% úspěšnost. Pokud student splní písemný část zkoušky na více jak 92 %, bude tento test považován za splnění zkoušky a hodnocen stupněm výborně. Ústní část - student odpovídá na dvě otázky, které si vylosuje.
Doporučená literatura
  • BAŤA, J.T., SINCLAIROVÁ, S. Tomáš Baťa-Švec pro celý svět..
  • ERDÉLY, E. Baťa - Švec, který dobyl svět. Praha, 1990.
  • HLAVÁČ, M. Tvůrci českého zázraku. Praha, 2000.
  • KOTLER, P., ARMSTRONG, G . Principles of Marketing. Prentice Hall, 2010.
  • McCARTHY, E.J., PEREAULT, W.D. Základy marketingu. Praha, 1995.
  • Solomon, M.R., Marshall, G.W., Stuart, E.W. Marketing očima světových marketing manažerů. Brno: Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1273-X.
  • ŠVARCOVÁ, M. Základní principy marketingu.. Praha, 2016.
  • WHITELEY, R.C. Podnik řízený zákazníkem. Praha, 1991. ISBN 80-85605-69-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Ekonomická fakulta Studijní plán (Verze): Obchodní podnikání (4) Kategorie: Ekonomie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Ekonomická fakulta Studijní plán (Verze): Ekonomická informatika (4) Kategorie: Ekonomie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní