Vyučující
|
-
Jalovecká Marie, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah přednášek: 1. Definice protozoí, současné hypotézy o jejich vzniku a postavení v rámci modelu "Tree of life". Buněčná organizace jednobuněčných organismů s důrazem na parazitické formy a jednotl. adaptace. 2.-12. Detailní charakteristiky jednotlivých skupin parazitických protozoí s důrazem na znalost životních cyklů, stavbu buňky a její vlastnosti/adaptace, medicínský či veterinární význam a představení základních metod detekce, terapie a prevence. Skupiny parazitických organizmů, které budou v rámci kurzu představeny: Alveolata (Dinoflagelata, Apicomplexa, Ciliata - přednášky 2+3+4+5), Discoba (přednáška 6+7), Metamonada (8+9), Amobeozoa (přednáška 10), Microsporidia, Myxozoa (přednáška 11), malé skupiny parazitů ze skupin Rhizaria, Archaeplastida, Stramenopila a Fungi (přednáška 12). Diskusní panel: recentní názory na systematiku protist a vývoj úspěšných metod jejich prevence či terapie. "Journal Club" týkající se recentních poznatků zásadních parazitických protist.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Individuální konzultace s vyučujícím
- Domácí příprava na výuku
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 36 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 70 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seznámit studenty s charakteristikou nejvýznamnějších skupin parazitických protist: Alveolata (Dinoflagelata, Apicomplexa, Ciliata), Stramenopila, Discoba, Metamonada, Amobeozoa, Microsporidia, Myxozoa + malé skupiny parazitů ze skupin Rhizaria, Archaeplastida a Fungi (model "Tree of life".) Znalost stavby hostitelské buňky, adaptace k parazitickému způsobu života, životní cykly vč. vztahů parazit-hostitel, medicínská či veterinární významnost, základní diagnostika, prevence a terapie u každé zmiňované skupiny. Specializovaný kurz pro doktorské studium vedený v anglickém jazyce - jedná se o anglickou mutaci kurzu KPA/480 ve zkrácené formě (bez cvičení) určenou zejm. pro zahraniční doktorandské studenty, kteří využívají parazitická protista ve svém výzkumu.
Znalost systematického zařazení jednotlivých skupin parazitických protist na modelu "Tree of life". Znalost typů buněčné stavby u těchto skupin vč. adaptací k parazitickému způsobu života. Znalost variability vztahů parazit (protist) a hostitel. Znalost životních cyklů nejvýznamnějších parazitických zástupců a jejich medicínský či veterinární význam/důležitost. Znalost základní parazitologické diagnostiky vč. nejčastěji používaných metod detekce, terapie a prevence.
|
Předpoklady
|
Znalosti buněčné a molekulární biologie, zoologie bezobratlých či obecné protistologie jsou výhodou (např. kurzy KBI / BIO01, KZO / 155 or KZO / 161). Studentům se doporučuje zapsat si společně s tímto předmětem též kurz Biologie parazitismu (KPA/170) a Biochemie a mol. biol. parazitů (KPA/487). Pro doplnění kompletních znalostí parazitických organismů je vhodné absolvovat i kurzy Biologie parazitických členovců (KPA / 486) a Biologie helmintů (KPA / 484). Specializovaný kurz pro doktorandy - anglická verze KPA/480 ve zkrácené formě (bez cvičení). Cílovou skupinou jsou zejména zahraniční studenti využívající při výzkumu parazitní protisty.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kolokvium
Úspěšné zvládnutí kurzu podmiňují: 1. Aktivní účast a prezentace v rámci "Journal Club". 2. Ústní zkouška látky probírané v kurzu. 3. Aktivní účast na cvičení.
|
Doporučená literatura
|
-
Archibald, John M., Simpson, Alastair G.B., Slamovits, Claudio H. (Eds.). Handbook of the Protists. Springer, 2017. ISBN 978-3-319-28147-6..
-
Denis H. Lynn. The ciliated protozoa : characterization, classification, and guide to the literature.. Springer, 2008. ISBN 978-1-4020-8238-2.
-
Iva Dyková and Jiří Lom. Histopathology of protistan and myxozoan infections in fishes : an atlas.. Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1546-4.
-
John J. Lee and kol. Illustrated Guide To The Protozoa.. ALLEN PRESS, 2000. ISBN 9781891276224.
-
Klaus Hausmann, Norbert Hülsmann. Protistology.. Schweizerbart Sche Vlgsb, 2003. ISBN 9783510652082.
|