Předmět: Aplikovaná pedagogika vol. času

« Zpět
Název předmětu Aplikovaná pedagogika vol. času
Kód předmětu KPD/APVČ
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kočerová Martina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní pojmy a jejich zasazení do kontextu pedagogiky volného času Subjekty/instituce mající vliv na volný čas a výchovu ve volném čase Pedagogika volného času a její cíle Pedagog volného času - legislativní požadavky, osobnost pedagoga Hodnocení v kontextu pedagogiky volného času Systém kurikulárních dokumentů Participace a její význam v pedagogice volného času

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Individuální příprava ke zkoušce
Výstupy z učení
Poskytnout orientaci v systému pedagogiky volného času a v možnostech jeho aplikace v základních sociálních a edukativních prostředích. Uschopnit studenty k reflexi aktuálních problémů pedagogiky volného času a k jejich řešení v činnosti pedagoga volného času.
Student: - definuje aktuální problémy pedagogiky volného času. - navrhne možnosti řešení základních problémů v činnosti pedagoga volného času. - orientuje se v základních právních předpisech v dané oblasti. - zpracuje vzdělávací projekt pro jednotlivé kategorie klientů.
Předpoklady
Předmět předpokládá základní znalosti z předmětů: základy pedagogiky volného času, metodiky zájmových činností, obecné a vývojové psychologie, sociální psychologie, psychologie osobnosti, úvodu do pedagogiky a obecné didaktiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Požadavky Vypracování seminárích úkolů: 1. Seminární práce - zpracování modelové situace - dle zadání, které je zveřejněno v Moodle. 2. Seminární práce - esej - dle zadání, které je zveřejněno v Moodle. Účast na výuce včetně seminářů: Prezentace vypracované seminární práce (týká se bodu 1) a prokázání schopnosti zvažovat pedagogickou situaci z pozice různých věd (psychologie, pedagogika, didaktika, etika). Ústní zkouška při níž student prokáže orientaci v problematice a oblasti pedagogiky volného času. Zkoušku může student absolvovat pouze, pokud oba seminární úkoly odevzdal ve stanoveném termínu a kvalitě. Individuálná práce studenta 1. Student vypracuje seminární práci - zpracování modelové situace - dle zadání, které je zveřejněno v Moodle a vypracovanou seminární práci prezentuje v rámci seminářů. Písemně zpracovanou odevzdá prostřednictvím systému Moodle nejpozději do 24. 11. 2025. 2. Student vypracuje seminární práci - písemná práce - dle zadání, které je zveřejněno v Moodle a seminární práci odevzdá prostřednictvím systému Moodle nejpozději do 24.11.2025. Hodnocení seminární práce: Seminární práce č. 1 bude hodnocena v následujících oblastech: - Obsahová stránka (práce obsahuje všechny požadované informace; student aplikuje teoretické poznatky z absolvovaných předmětů v návaznosti na popsanou pedagogickou situaci; student prokáže schopnost promýšlet pedagogický proces v návaznosti na východiska a teoretické poznatky. Seminární práce č. 2 bude hodnocena v následujících oblastech: - Obsahová stránka (práce odpovídá zadání). - Formální stránka (forma odpovídá odbornému textu a splňuje požadavky na závěrečné práce tak, jak je uvedeno v metodické pomůcce zveřejněné na WWW: <http://stud.tf.jcu.cz/metodickapomucka/enchiridion1.php>). - Jazyková stránka (práce je zpracována jazykem odpovídajícím zadanému žánru a odpovídá pravidlům českého pravopisu) Seminární práci 1 i 2 může student odevzdat max. dvakrát. Student absolvuje předmět vypracováním seminárních úkolů, prezentací výsledné podoby seminárního úkolu (týká se modelové situace) a úspěšným složením zkoušky, která se bude odvíjet od obsahu předmětu.
Doporučená literatura
  • Koncepce státní politiky pro oblast dětí a mládeže na období 2007 - 2013. Dokument MŠMT. www.msmt.cz.
  • Čech, P. (ed). Výchova a volný čas 2.
  • Činčera, J. (ed,). Tři cesty k pedagogice volného času. Tribun EU 2009.
  • Dudová, A.; Macků, R. Kompas nebo vařečka: metodické listy pro tvůrce vzdělávacích programů zaměřených na výchovu k volnému času. České Budějovice, 2022.
  • Hofbauer, B.:. Děti, mládež a volný čas. Praha, Portál 2004..
  • Hofbauer, B.:. Kapitoly z pedagogiky volného času. TF JCU 2010.
  • Hofbauer B. Participace dětí a mládeže na životě společnosti. Evropské struktury a jejich aktivity. Nučice, 2003.
  • Hofbauer, B. Participace dětí a mládeže na životě společnosti. Přání, potřeba nebo reálná možnost?. Praha - IZV MŠMT, 2002.
  • Hofbauer. Kapitoly z pedagogiky volného času. České Budějovice, 2010. ISBN 9788073942403.
  • KAPLÁNEK, M. Animace. Praha, 2013. ISBN 978-80-262-0565-4.
  • Kaplánek, M (ed).). Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
  • Kaplánek, M. (ed.). Výchova a volný čas. Sborník příspěvků 1. mezinárodní konference o výchově a volném čase.. Č. Budějovice JU, 2006.
  • Opaschowski Horst. Pädagogik der freien Lebenszeit. 1996.
  • Pávková, J. a kol. Pedagogika volného času.. Praha, Portál, 1999.
  • Rojek Chris. Leisure theory: principles and practices. 2005.
  • Sak, P. Proměny české mládeže v pohledu sociologických výzkumů.. Praha, Petrklíč, 2000.
  • Spousta, V. Teoretické základy výchovy ve volném čase.. Brno, MU, 1996.
  • Stebbins Robert. The idea of leisure: first principles. 2012.
  • Svobodová, Z. Svobodný čas: pedagogika volného času jako výchova ke svobodě. Praha, 2023.
  • Vážanský, M. - Smékal, V. Základy pedagogiky volného času.. Brno, Paido, 1995.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr