| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Blažek Iňová Veronika, Mgr. Ph.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        1. Změna paradigmat současné společnosti a její vliv na církevní katechezi (dialog vědy a náboženství) 2. Aktuální témata, cíle a možnosti výzkumu náboženské pedagogiky 3. Proces hledání a utváření náboženských postojů 4. Osobní a náboženská zkušenost 5. Etické učení v náboženské výchově 6. Religionistika v náboženské výchově 7. Ekumenické perspektivy v prostředí církevních škol 8. Meditace a kontemplace jako součást náboženského života. 9. Spirituální inteligence a náboženská gramotnost 10. Biblická katecheze a specifické prostředky práce s biblickými texty 11. Symbol a jeho místo v náboženské edukaci 12. Místo umění a estetických prostředků v náboženské edukaci.
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Blended learning
        
            
                    
                
                    
                    - Domácí příprava na výuku
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Příprava na zkoušku
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Semestrální práce
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
                    
                    - Účast na výuce
                        - 28 hodin za semestr
                    
 
                
             
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Cílem předmětu je aplikace náboženských perspektiv v konkrétních edukačních dějích, zejm. v prostředí školy a církve. Student získá vhled do současných trendů v náboženské edukaci v České republice i v zahraničí. Porozumí specifikům cílových skupin, s nimiž se ve své nábožensko-pedagogické praxi dnešní učitel či katecheta setkávají. Umí teoreticky aplikovat vybrané metody a didaktické postupy náboženské pedagogiky a dokáže je objektivně přizpůsobovat potřebám a specifikům svých adresátů. 
                 
                
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Úspěšné absolvování předmětu "Teorie náboženské edukace" a předchozí znalosti z nábožensko-pedagogických předmětů (tyto znalosti si může student průběžně doplňovat také samostudiem uvedené literatury a částečně pomoci e-learningu).
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Ústní zkouška, Seminární práce
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Pokročilá orientace v oboru náboženské pedagogiky a znalosti oboru náboženská edukace. Aktivní účast na přednáškách (účast na diskusích). Samostudium základní a doporučené literatury.  Vypracování seminární, která reflektuje otázky současné praxe náboženské výchovy a vzdělávání v ČR a v Evropě. Ústní zkouška.
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Bauman, Zygmunt. Individualizovaná společnost. Vyd. 1. Praha : Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-1195-X.
                
 
            
                
                - 
                    Blažek Iňová, Veronika. V úžasu před Boží krásou : vztah Božího zjevení a lidské zkušenosti krásy jako výzva pro náboženskou edukaci. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2021. ISBN 978-80-7325-538-1.
                
 
            
                
                - 
                    Blažek Iňová, Veronika. V úžasu před Boží krásou : vztah Božího zjevení a lidské zkušenosti krásy jako výzva pro náboženskou edukaci. 1. vydání. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2021. ISBN 978-80-7325-538-1.
                
 
            
                
                - 
                    Gmainer-Pranzl, Franz & Oberlechner-Duval, Manfred & Koch, Anne. Religion bildet Diversität, Pluralität, Säkularität in der Wissensgesellschaft. Salzburg. 2019.
                
 
            
                
                - 
                    Mendl, Hans. Konstruktivistische Religionspädagogik : ein Arbeitsbuch. Münster : Lit, 2005. ISBN 3-8258-8530-5.
                
 
            
                
                - 
                    Muchová, Ludmila. Budete mými svědky : dialogické rozvíjení křesťanské identity ve světonázorově pluralitní společnosti - pedagogická výzva. Brno : Didot, 2011. ISBN 978-80-86953-82-3.
                
 
            
                
                - 
                    Muchová, Ludmila. Cíle a cesty k hlubšímu lidství : didaktika náboženství v České republice pro 21. století. České Budějovice : Petrinum s.r.o., 2016. ISBN 978-80-87900-05-5.
                
 
            
                
                - 
                    Muchová, Ludmila. Vyslovit nevyslovitelné : didaktika uvádění do světa symbolů. 1. vyd. Brno : CDK Centrum pro studium demokracie a kultury, 2005. ISBN 80-7325-075-6.
                
 
            
                
                - 
                    Papežská rada pro novou evangelizaci. Direktorium pro katechezi. Karmelitánské nakladatelství. 2022.
                
 
            
                
                - 
                    Porzelt, Burkard,; Schimmel, Alexander. Strukturbegriffe der Religionspädagogik. Bad Heilbrunn : Verlag Julius Klinkhardt, 2015. ISBN 978-3-7815-2027-1.
                
 
            
                
                - 
                    Svobodová, Zuzana. Důstojně a radostně : příspěvek k lidskoprávnímu, občanskému a etickému vzdělávání. Středokluky : Zdeněk Susa, 2012. ISBN 978-80-86057-75-0.
                
 
            
                
                - 
                    Svobodová, Zuzana. Nelhostejnost : črty k (ne)náboženské výchově. Vyd. 1. Praha : Malvern, 2005. ISBN 80-86702-07-3.
                
 
            
         
         
         
     |