|
Vyučující
|
-
Blažek Iňová Veronika, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Aplikovaná etika ve výchově a vzdělávání 1. Smysl a identita profese pedagoga volného času 2. Etika komunikace a spolupráce 3. Sebepéče a profesní rozvoj pedagoga volného času 4. Aplikovaná etika a její místo ve výchově a vzdělávání
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Projektová výuka
|
|
Výstupy z učení
|
Aplikovaná etika ve výchově a vzdělávání Cíli tohoto předmětu jsou: - Seznámit studenty s etickými principy profese vychovatele napříč věkovými skupinami. - Rozvíjet schopnost rozpoznat hranice profesní role a odpovědnosti vůči sobě, klientům i instituci. - Posílit vnímání lidské důstojnosti jako základního východiska pedagogické práce. - Naučit studenty vést respektující a důvěryhodnou komunikaci s různými aktéry. - Rozvíjet dovednosti řešení konfliktů a etických dilemat v edukačním prostředí. - Podpořit schopnost inkluzivního přístupu ke zranitelným skupinám. - Podpořit schopnost práce s vlastními limity a prevence syndromu vyhoření. - Vést studenty k vyváženému vztahu mezi profesním a osobním životem. - Seznámit je s možnostmi supervize a psychologické podpory jako součástí profesní kultury. - Umožnit studentům porozumět různým etickým systémům a jejich vlivu na výchovu. - Podpořit kritické myšlení a schopnost reflektovat střet osobních a institucionálních hodnot.
Na konci kurzu by studenti měli být schopni: - Identifikovat a analyzovat etická dilemata v pedagogické praxi. - Aplikovat etické principy při práci s různými věkovými skupinami. - Vést eticky citlivou komunikaci a spolupráci. - Reflektovat vlastní profesní roli, limity a potřebu sebepéče. - Vytvářet edukační aktivity s etickým přesahem.
|
|
Předpoklady
|
Doporučené předpoklady (nejsou podmínkou k zápisu předmětu!!): - orientace v základních pojmech pedagogiky a psychologie (např. výchova, vzdělávání, vývojová specifika různých věkových skupin). - znalost základních principů komunikace a práce s jednotlivcem i skupinou. - otevřenost k diskusi o hodnotách, dilematech a morálních otázkách. - ochota reflektovat vlastní postoje, chování a profesní identitu. - ideálně absolvovaná nebo probíhající praxe v oblasti volnočasové pedagogiky, školní družiny, táborů, kroužků apod. - schopnost přenést konkrétní situace z praxe k etické analýze. - schopnost vést dialog, naslouchat, argumentovat a respektovat odlišné názory. - ochota spolupracovat ve skupině a podílet se na společném učení.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Kolokvium, Seminární práce, Průběžné hodnocení
Splnění podmínek k absolvování kurzu: - pravidelná docházka a aktivní účast na seminářích - reflexe etických témat v rámci vlastní praxe - originální a samostatné zpracování závěrečného projektu - představení a obhajoba vlastního projektu na závěrečném kolokviu.
|
|
Doporučená literatura
|
|