Předmět: Filozofie pro děti v teorii a praxi

« Zpět
Název předmětu Filozofie pro děti v teorii a praxi
Kód předmětu KPD/FIPR
Organizační forma výuky Kurz
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bauman Petr, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kurz sestává z: - prezentace teorie (cca 1/4), - praktického nácviku dovedností (cca 1/2), - reflexe praktických činností: propojení teorie s praxí (cca 1/4).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je umožnit studentům hlubší pochopení pedagogických principů programu Filozofie pro děti; praktická cvičení rozvíjejí dovednosti související s vedením a reflexí filosofického dialogu jako metody rozvíjející myšlení a představují související didaktické prostředky (příběhy, náměty pro diskusi, cvičení, aktivity).
Studenti si absolvováním kurzu osvojí/prohloubí: - dovednosti filozofického myšlení, zejm. dovednost identifikovat a formulovat v oblasti svého zájmu otázky, které mohou sloužit jako východisko pro hlubší zkoumání (diskusi), rozlišovat dílčí pohledy a stanoviska vztahující se k danému problému, nacházet jejich širší souvislosti, analyzovat je a propojovat, formulovat pracovní hypotézy a závěry; - dovednost logického úsudku (základní principy a pravidla formální a neformální logiky, platné a neplatné způsoby argumentace), reflexe a analýza vlastních myšlenkových postupů a procesů; - postoj kritický vůči tendenci považovat vlastní pohled či závěr za jediný možný a konečný; - dovednosti využívané při vedení (facilitaci) filosofického dialogu, zejm. usměrňovat vlastní aktivitu tak, aby nedominovala průběhu diskuse, zasahovat do dialogu vhodně kladenými otázkami, reflektovat obsahovou, procesuální a sociální dimenzi diskuse.
Předpoklady
Předmět nemá žádné předpoklady nad rámec požadavků přijímacího řízení.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta

Aktivní účast v kurzu (četba povinné literatury, příprava a vedení diskuse, aktivní účast v praktických cvičeních), odevzdání eseje.
Doporučená literatura
  • Bauman, Petr. Dialog ve vyučování a fenomén zájmu. KALISKÝ, J. (ed.) Filozofovanie s deťmi a mravný rozvoj žiaka. Banská Bystrica: Belianum, 2023.
  • Bauman, Petr. Filozofický dialog jako cesta k prevenci násilí : teorie a metodika, aktivity pro rozvoj myšlení. Vyd. 1. České Budějovice : Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie, 2013. ISBN 978-80-7394-412-4.
  • Bauman, Petr. Filozofický dialog jako prostředek orchestrace komponent kritického myšlení. Banská Bystrica: Belianum, 2020.
  • Bauman, Petr. Kritické a tvořivé myšlení: není to málo? : rozvoj myšlení ve filosofických, teologických, psychologických a pedagogických souvislostech. Vyd. 1. České Budějovice : Teologická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, Centrum filozofie, 2013. ISBN 978-80-7394-432-2.
  • Cam, Philip. Philosophical Inquiry: Combining the Tools of Philosophy with Inquiry-Based Teaching and Learning. Lanham; London: Rowman & Littlefield, 2020. ISBN 978-1-4758-4630-0.
  • Franzini Tibaldeo, Roberto. The Multidimensionality of Thinking: Critical, Creative, and Caring. Matthew Lipman and Ann Margaret Sharp: Philosophy for Children?s Educational Revolution. Cham: Springer, 2023.
  • Lipman, M. - Sharp, A.M. Wondering At The World: Instructional Manual to Accompany Kio and Gus.. IAPC, 1986. ISBN 0-8191-5471-7.
  • Lipman, Matthew; Sharp, Ann Margaret. Ethical inquiry : instructional manual to accompany Lisa. 2nd ed. Lanham ; New York ; London : IAPC Institute for the advancement of philosophy for children, 1985. ISBN 0-8191-4785-0.
  • Lipman, Matthew; Sharp, Ann Margaret. Looking for meaning : instructional manual to accompany Pixie. Lanham ; New York ; London : IAPC Institute for the advancement of philosophy for children : Univers, 1984. ISBN 0-8191-3829-0.
  • Lipman, Matthew; Sharp, Ann Margaret,; Oscanyan, Frederick S. Philosophical inquiry : an instructional manual to accompany Harry Stottlemeier's discovery. 2nd ed. Lanham ; New York ; London : University Press of America : IAPC Institute for the advancement of phi, 1984. ISBN 0-8191-3830-4.
  • Lipman, Matthew. Thinking in education. 2nd ed. Cambridge : Cambridge University Press, 2003. ISBN 0-521-01225-2.
  • Sharp, Ann Margaret; Bauman, Petr. Nemocnice pro panenky. Vyd. 1. České Budějovice : Teologická fakulta Jihočeské univerzity, Centrum filozofie pro děti, 2010. ISBN 978-80-7394-249-6.
  • Sharp, Ann Margaret; Splitter, Laurance Joseph. Co znamená můj svět : metodická příručka k příběhu Nemocnice pro panenky. Vyd. 1. České Budějovice : TF JU, Centrum filozofie pro děti, 2011. ISBN 978-80-7394-269-4.
  • Splitter, Laurance J.; Sharp, Ann Margaret. Teaching for better thinking : the clasroom community of inquiry. 1st pub. Melbourne : ACER The Australian Council for Educational Research Ltd, 1995. ISBN 0-86431-143-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (2) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (2) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Společenské vědy se zaměřením na vzdělávání (3) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní