Předmět: Úvod do estetické výchovy

« Zpět
Název předmětu Úvod do estetické výchovy
Kód předmětu KPD/KÚEV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Filip Michal, PhDr. Ph.D.
  • Ochozka Karel, Mgr.
  • Zbudilová Helena, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Estetika (základní terminologie krása, umělecký obraz, fantazie, estetický postoj, estetické normy, společenské normy ve vztahu k estetickým normám, řád-systém-celek-struktura; hodnocení uměleckých děl, vkus a kýč; mravní působení děl). 2. Estetická výchova (podstata, cíle, metody a prostředky, poslání a principy estetické výchovy). Realizace estetické výchovy. Stručný nástin estetické výchovy v české pedagogice. Moderní tendence. 3.-5. Výtvarná výchova - estetika vizuálních forem (základní kompoziční principy výtvarného díla, zlatý řez), estetika výtvarného zobrazení v proměnách času, výtvarné umění a kýč 6.-8. Hudební výchova - Vznik, předmět, metody a význam hud. estetiky. Funkce hudby, estetická funkce a hodnota v hudbě. Hudební estetika. Filosofie hudby. Koncertní umění a estetické otázky hudební interpretace. 9.-11. Dramatická výchova vývoj DV, nezastupitelný význam DV v osobnostním a soc. rozvoji jednotlivce. Rozvoj tvořivosti, kreativity, obrazotvornosti na jedné straně a hledání řešení konfliktních modelových i reálných situací uvnitř společnosti i uvnitř osobnosti každého jedince. 12.-14. Literární výchova (estetická výchova a literatura, estetickovýchovná složka, rozvoj osobnosti, cíle estetické literární výchovy, vybrané literární druhy a žánry, metody a prostředky literární výchovy).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Práce s textem (učebnicí, knihou), Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Exkurze
Výstupy z učení
Cílem kurzu je uvedení do problematiky estetické výchovy (výchovy k umění uměním), která je chápána jako teoretická aplikovaná disciplína s výrazným interdisciplinárním charakterem. Jejím cílem je receptivní a aktivní estetickovýchovné působení na studenty v oborech blízkých umění (výtvarná, hudební, dramatická, literární, filmová a mediální výchova). Studenti si osvojí základní teoretické znalosti a praktické dovednosti a schopnosti z estetiky a estetické výchovy.
Student se orientuje v problematice estetické výchovy. Student chápe estetickou výchovu jako teoretickou aplikovanou disciplinu s výrazným interdisciplinárním charakterem. Student je schopen aktivního estetickovýchovného působení na účastníky v oborech blízkých umění (výtvarná a hudební výchova, dramatická výchova, literární, filmová a mediální výchova).
Předpoklady
Předmět nepředpokládá žádné vstupní znalosti nad rámec požadavků přijímacího řízení.

Hodnoticí metody a kritéria
Test

Absolvování závěrečného testu, pro úspěšné zvládnutí testu je nutné prokázat znalost požadovaných textů (povinná literatura).
Doporučená literatura
  • Bauman, P. (ed.). Kritické a tvořivé myšlení: není to málo?. Č. Budějovice: TF JU, Centrum filozofie pro děti, 2013.
  • Beránková, E. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus. 2022.
  • Beranová, V. Bariéry estetiky. Ústí nad Labem, 2007.
  • Beranová, V. První kroky k estetice. Ústí nad Labem, 2007.
  • Bresler, L. (ed.). International Handbook of Research in Arts Education.. Dordrecht: Springer, 2007.
  • Brucknerová, K. Skici ze současné estetické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2011.
  • Cahn, S. M. (ed.) et al. Aesthetic: A Comprehensive Anthology. Willy: Blackwell. 2022.
  • Eggebrecht, H. H. Hudba a krásno. Praha, 2001.
  • Fukač, J. Hudební estetika jako konkretizace obecné estetiky a muzikologická disciplína. Brno, 1998.
  • Havránková, J. Estetická výchova: učební opora. Olomouc, 2008.
  • Hazuková, H. a Šamšula, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha : Karolinum, 2005.
  • Hník, O. Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum, 2014.
  • Jůva, Vl. Estetická výchova. Brno, 1995.
  • Kulka, Jiří. Psychologie umění. Praha: Grada. 2008.
  • Malach, J. Teorie metodiky výchovy. Praha, 2010.
  • Nanay, B. Aesthetic: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press. 2020.
  • Niederle, R. Pojmy estetiky: analytický přístup. Brno, 2010.
  • Petrů, E. Úvod do studia literární vědy. Olomouc: Rubico, 2000.
  • Poledňák, I. Hudba jako problém estetiky. Praha, 2006.
  • Pospíšil, Z. Kaleidoskop estetiky. Olomouc, 2006.
  • Read, H. Výchova uměním. Odeon, Praha. 1967.
  • Schiller, F. Estetická výchova. Olomouc, 1995.
  • Stuchlíková, I., Janík, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
  • Vaněk, J. Způsoby estetického prožívání. Praha, 2009.
  • Zahrádka, P. (ed). Estetika na přelomu milénia. Vybrané problémy současné estetiky.. Brno, 2010.
  • Zbudilová, H. Literární výchova ve volném čase. Jinočany: H§H, 2020.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr