Předmět: Asistivní technologie

« Zpět
Název předmětu Asistivní technologie
Kód předmětu KPD/KAST
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Suchomelová Věra, Mgr. Th.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do tématu: vymezení a rozdělení asistivních technologií 2. Virtuální realita v aktivizaci seniorů 3. Asistivní technologie pro lidi se zrakovým postižením 4. Digitální technologie v pomáhajících profesích 5. Etické aspekty využití asistivních technologií 6. Prezentace skupinových projektů

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
Výstupy z učení
Předmět se zabývá oblastí asistivních technologií ve vzdělávání a v sociální práci a etickými aspekty využití a vývoje těchto technologií. Asistivní technologie přispívají ke zlepšení fyzických a duševních funkcí uživatelů, k jejich participaci na společenském životě či zmírňují negativní vlivy okolí a podporují nezávislost a sebeúctu uživatelů. Na druhou stranu, nevhodné využití těchto technologií může atakovat lidskou důstojnost a působit proti sociální inkluzi. Záměrem předmětu je provést studenta těmito tématy převážně v praktickém prostředí organizací, které s asistivními technologiemi pracují a poskytují je svým uživatelům.
Studenti získají přehled o tzv. asistivních technologiích, tj. pomůckách, postupech a principech, které pozitivně ovlivňují kvalitu života osob znevýhodněných fyzicky, psychicky či sociálně. Porozumí tomu, jak tyto technologie včetně umělé inteligence (AI) přispívají ke zlepšení fyzických a duševních funkcí uživatelů, k jejich participaci na společenském životě či zmírňují negativní vlivy okolí. Seznámí se s riziky nevhodného využití těchto technologií ve vztahu k důstojnosti člověka. Budou schopni diskutovat a promýšlet etické otázky spojené s vývojem a využitím asistivních technologií.
Předpoklady
Nejsou

Hodnoticí metody a kritéria
Esej

Aktivní účast na výuce. Tvorba prezentace zaměřené na vybranou asistivní technologii (tvorba v pracovních skupinách ustanovaných na úvodní hodině. Prezentace budou umístěny do Teams. PREZENTACE BUDE ZAHRNOVAT NÁSLEDUJÍCÍ OBLASTI: Rozdělení práce v pracovní skupině (kdo se na čem podílel) Představení dané technologie, stručný vývoj. Minimálně dvě české a dvě zahraniční studie, které se tímto typem technologie ve vztahu k libovolné cílové skupině zabývají a jejich zhodnocení (přínosy). Etické otázky spojené s danou technologií Úvahy vývoje do budounosti Srovnání nabídky na českém trhu Příklady organizací, které se věnují edukaci nebo podpoře uživatelů Výhody a limity poopř. nízkoprahovost dané technoloige (jak se k ní uživatel dostane) K čemu a jakým způsobem byla v přípravě prezentace využita AI a jaká.
Doporučená literatura
  • Suchomelová, V., Tetourová, R., Lhotská, L., Husák, J., Kotek, M. & Stejskal, J. Virtuální realita a její využití (nejen) v domovech pro seniory. České Budějovice. 2022.
  • Wangmo T., Lipps, M., Kressig, R. W., & Ienca, M. Ethical concerns with the use of intelligent assistive technology: findings from a qualitative study with professional stakeholders. 2019.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr