| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Suchomelová Věra, Mgr. Th.D.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        1. Úvod do tématu: vymezení a rozdělení asistivních technologií 2. Virtuální realita v aktivizaci seniorů  3. Asistivní technologie pro lidi se zrakovým postižením  4. Digitální technologie v pomáhajících profesích 5.     Etické aspekty využití asistivních technologií  6.     Prezentace skupinových projektů 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    | 
        
        Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie)
        
        
     | 
    
    
        
        
            | 
                Výstupy z učení
             | 
        
        
            
                
                Předmět se zabývá oblastí asistivních technologií ve vzdělávání a v sociální práci a etickými aspekty využití a vývoje těchto technologií. Asistivní technologie přispívají ke zlepšení fyzických a duševních funkcí uživatelů, k jejich participaci na společenském životě či zmírňují negativní vlivy okolí a podporují nezávislost a sebeúctu uživatelů. Na druhou stranu, nevhodné využití těchto technologií může atakovat lidskou důstojnost a působit proti sociální inkluzi. Záměrem předmětu je provést studenta těmito tématy převážně v praktickém prostředí organizací,  které s asistivními technologiemi pracují a poskytují je svým uživatelům.   
                 
                Studenti získají přehled o tzv. asistivních technologiích, tj. pomůckách, postupech a principech, které pozitivně ovlivňují kvalitu života osob znevýhodněných fyzicky, psychicky či sociálně. Porozumí tomu, jak tyto technologie  včetně umělé inteligence (AI) přispívají ke zlepšení fyzických a duševních funkcí uživatelů, k jejich participaci na společenském životě či zmírňují negativní vlivy okolí. Seznámí se s riziky nevhodného využití těchto technologií ve vztahu k důstojnosti člověka.   Budou schopni diskutovat a promýšlet etické otázky spojené s vývojem a využitím asistivních technologií.   
                 
                
             | 
        
        
            | 
                Předpoklady
             | 
        
        
            
                
                
                Nejsou
                
                
                    
                        
                    
                    
                
                
  
             | 
        
        
            | 
                Hodnoticí metody a kritéria
             | 
        
        
            
                
                    
                        Esej
                        
                        
                         
                        
                    
                    
                
                 Aktivní účast na výuce. Tvorba prezentace zaměřené na vybranou asistivní technologii (tvorba v pracovních skupinách ustanovaných na úvodní hodině. Prezentace budou umístěny do Teams.   PREZENTACE BUDE ZAHRNOVAT NÁSLEDUJÍCÍ OBLASTI:  Rozdělení práce v pracovní skupině (kdo se na čem podílel) Představení dané technologie, stručný vývoj.  Minimálně dvě české a dvě zahraniční studie, které se tímto typem technologie ve vztahu k libovolné cílové skupině  zabývají a jejich zhodnocení (přínosy). Etické otázky spojené s danou technologií Úvahy vývoje do budounosti Srovnání nabídky na českém trhu Příklady organizací, které se věnují edukaci nebo podpoře uživatelů Výhody a limity poopř. nízkoprahovost dané technoloige (jak se k ní uživatel dostane)  K čemu a jakým způsobem byla v přípravě prezentace využita AI a jaká.   
                 
             | 
        
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Suchomelová, V., Tetourová, R., Lhotská, L., Husák, J., Kotek, M. & Stejskal, J. Virtuální realita a její využití (nejen) v domovech pro seniory. České Budějovice. 2022.
                
 
            
                
                - 
                    Wangmo T., Lipps, M., Kressig, R. W., & Ienca, M. Ethical concerns with the use of intelligent assistive technology: findings from a qualitative study with professional stakeholders. 2019.
                
 
            
         
         
         
     |