Předmět: Aplikovaná teorie náboženské edukace

« Zpět
Název předmětu Aplikovaná teorie náboženské edukace
Kód předmětu KPD/KATNE
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Blažek Iňová Veronika, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Změna paradigmat současné společnosti a její vliv na církevní katechezi (dialog vědy a náboženství) 2. Aktuální témata, cíle a možnosti výzkumu náboženské pedagogiky 3. Proces hledání a utváření náboženských postojů 4. Osobní a náboženská zkušenost 5. Etické učení v náboženské výchově 6. Religionistika v náboženské výchově 7. Ekumenické perspektivy v prostředí církevních škol 8. Meditace a kontemplace jako součást náboženského života. 9. Spirituální inteligence a náboženská gramotnost 10. Biblická katecheze a specifické prostředky práce s biblickými texty 11. Symbol a jeho místo v náboženské edukaci 12. Místo umění a estetických prostředků v náboženské edukaci.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Domácí příprava na výuku - 44 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 28 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 28 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je aplikace náboženských perspektiv v konkrétních edukačních dějích, zejm. v prostředí školy a církve. Student získá vhled do současných trendů v náboženské edukaci v České republice i v zahraničí. Porozumí specifikům cílových skupin, s nimiž se ve své nábožensko-pedagogické praxi dnešní učitel či katecheta setkávají. Umí teoreticky aplikovat vybrané metody a didaktické postupy náboženské pedagogiky a dokáže je objektivně přizpůsobovat potřebám a specifikům svých adresátů.

Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu "Teorie náboženské edukace" a předchozí znalosti z nábožensko-pedagogických předmětů (tyto znalosti si může student průběžně doplňovat také samostudiem uvedené literatury a částečně pomoci e-learningu).

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Bauman, Zygmunt. Individualizovaná společnost. Vyd. 1. Praha : Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-1195-X.
  • Blažek Iňová, Veronika. V úžasu před Boží krásou : vztah Božího zjevení a lidské zkušenosti krásy jako výzva pro náboženskou edukaci. 1. vydání. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2021. ISBN 978-80-7325-538-1.
  • Blažek Iňová, Veronika. V úžasu před Boží krásou : vztah Božího zjevení a lidské zkušenosti krásy jako výzva pro náboženskou edukaci. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2021. ISBN 978-80-7325-538-1.
  • Gmainer-Pranzl, Franz & Oberlechner-Duval, Manfred & Koch, Anne. Religion bildet Diversität, Pluralität, Säkularität in der Wissensgesellschaft. Salzburg, 2019.
  • Mendl, Hans. Konstruktivistische Religionspädagogik : ein Arbeitsbuch. Münster : Lit, 2005. ISBN 3-8258-8530-5.
  • Muchová, Ludmila. Budete mými svědky : dialogické rozvíjení křesťanské identity ve světonázorově pluralitní společnosti - pedagogická výzva. Petrinum, 2011. ISBN 978-80-86953-82-3.
  • Muchová, Ludmila. Cíle a cesty k hlubšímu lidství : didaktika náboženství v České republice pro 21. století. Petrinum, 2016. ISBN 978-80-87900-05-5.
  • Papežská rada pro novou evangelizaci. Direktorium pro katechezi. Karmelitánské nakladatelství, 2022. ISBN 9788075663122.
  • Porzelt, Burkard,; Schimmel, Alexander. Strukturbegriffe der Religionspädagogik.
  • Svobodová, Zuzana. Důstojně a radostně : příspěvek k lidskoprávnímu, občanskému a etickému vzdělávání. .
  • Svobodová, Zuzana. Nelhostejnost : črty k (ne)náboženské výchově. Vyd. 1. Praha : Malvern, 2005. ISBN 80-86702-07-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr