Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah, opory: - Specifické edukační prostředí kulturních a paměťových institucí - Legislativní vymezení a role edukátora v kultuře - Edukace a interpretace kulturně historického dědictví - Příprava edukačních programů zpřístupňujících kulturně historické dědictví - Adaptace a variace programů dle typu návštěvnické skupiny - Programy pro návštěvníky se speciálními vzdělávacími potřebami - Metody a přístupy v oblasti edukace v kultuře (např. animace, participace)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s multimediálními zdroji (texty, internet, IT technologie), Individuální konzultace s vyučujícím, Skupinová výuka
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty se specifickým edukačním prostředím kulturních a paměťových institucí (muzeí, galerií, památkových objektů apod.). Zvláštní pozornost je věnována legislativnímu vymezení a roli edukátora v kultuře i státní kulturní politice. Cílem je nejen porozumět odborným pojmům a aktuálním trendům v oblasti edukace v kultuře, ale také získat vlastní zkušenost s přípravou, realizací a evaluací edukačního projektu.
Student získá vzhled do specifického edukačního prostředí paměťových a kulturních institucí a porozumí základním pojmům. Seznámí se s vymezením profese edukátora v kultuře i aktuálními trendy v oblasti edukace a interpretace kulturně historického dědictví. Získá zkušenost s přípravou, realizací a evaluací vlastního edukačního projektu.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v oblasti zpřístupňování kulturního dědictví.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Kolokvium
Příprava, realizace a evaluace vlastního edukačního programu. Požadavky na úspěšné absolvování předmětu: Příprava edukačního programu: - Připravte edukační program zaměřený na hmotné či nehmotné kulturní dědictví. - Program musí být reálně uskutečněn, písemně zpracován a stručně zhodnocen na závěrečném kolokviu. Zpracování práce: - Práce bude mít tři části: o Příprava edukačního projektu: Jak jste to naplánovali. o Popis realizace: Jak to reálně dopadlo. o Evaluace: Jak se vám podařilo naplnit vaše cíle. Časový harmonogram: - Na realizaci programu máte čas téměř až do konce prázdnin, konkrétně do 25. 8. 2025. Do tohoto data je nutné i zaslat písemnou práci. - V čase od 26. 8. do 29. 8. 2025 bude vypsán poslední termín pro zápočet. Požadavky na zpracování práce: Úvod práce Ideový záměr. Zdůvodnění tématu, skupiny, místa, a obsahu edukačního programu 1. Část příprava: - Popis cílové skupiny (např. děti, mládež, dospělí, senioři, turistický oddíl, děti z tábora) a jejich charakteristika. - Specifikace edukačního prostředí (např. muzeum, galerie, památkový objekt). - Cíle edukačního programu zaměřeného na hmotné či nehmotné kulturní dědictví. - Metodický postup (výukové metody a formy). - Plán průběhu programu (včetně časové dotace). 2. Část realizace: - Realizace programu (kdy, kde, kdo se zúčastnil). - Popis průběhu realizace (včetně fotodokumentace nebo jiné formy dokladující průběh aktivity). - Vaše role jako edukátora v praxi. 3. Část evaluace programu: - Vyhodnocení dosažených cílů. - Reflexe vašich zkušeností (co se podařilo, co je třeba zlepšit). - Zpětná vazba od účastníků programu (např. dotazník, rozhovor). - Doporučení pro budoucí realizace. Závěr práce: - Vaším úkolem je ještě evaluovat váš edukační program s ohledem na tři různé koncepty kulturního dědictví podle P. L. Sacca. V evaluaci se zaměřte na následující otázky: 1. Kulturní dědictví 1.0 - Patronát/sponzorství: - Jakým způsobem váš program přispěl ke kultivaci ducha účastníků? - Jaké umělecké kvality byly v programu prezentovány a jak byly přijaty? - Jaký byl vztah mezi tvůrci programu a jeho konzumenty? Byli konzumenti převážně členy společenské elity nebo širší veřejnosti? 2. Kulturní dědictví 2.0 - Kultura jako zábavní průmysl: - Jaké inovativní prvky byly zahrnuty do vašeho programu? - Jakým způsobem program podporoval kreativitu a nové nápady? - Jaké byly reakce a zpětná vazba účastníků? 3. Kulturní dědictví 3.0 - Otevřené komunity: - Jak váš program podporoval interakci mezi tvůrci a konzumenty? - Jakým způsobem program přispěl k vytváření nových sociálně-ekonomických hodnot? - Jaké nové formy spolupráce a zapojení komunity byly v programu realizovány? Formální požadavky: - Rozsah práce: 6-10 normostran. - Použití odborné literatury a odkazů na zdroje (minimálně dva zdroje). - Vhodná grafická úprava (fotografie, diagramy apod. jsou vítány). Kritéria hodnocení: - Důkladné zpracování všech částí projektu (příprava, realizace, evaluace). - Přínos programu pro kulturní dědictví - Kvalitní vyhodnocení dosažených cílů. - Interakce a zapojení účastníků. - Jazyková a formální úroveň.
|
Doporučená literatura
|
-
Dryáková, K., ed. a Kassl, N., ed. Postupme si dále!. 3, Budoucnost minulosti: metodika participativ. Praha, 2022. ISBN 978-80-7480-164-8.
-
Duda, Z., Dudová, A. Animace, participace a další zaklínadla v muzeu 1.0, 2.0, 3.0 a 4.0. Blatná, 2022.
-
Dudová, A., Macků, R. Pedagogické přístupy a didaktické postupy zaměřené na volnočasovou kompetenci. Zlín. 2021, ISSN 1805-8825.
-
Havlůjová, H., ed. a Hudec, P., ed. Památková edukace v historických zahradách a parcích: příklady dobré praxe. Praha, 2018. ISBN 978-80-7480-125-9.
-
Hudec, P., ed. Postupme si dále!. 2, Mnoho podob interpretace: metodika inovativních přístupů k prezentaci a interpretaci historických interiérů a exteriérů.. Praha, 2022. ISBN 978-80-7480-163-1.
-
Jareš, J., ed. Postupme si dále!. 1, Rozvíjíme tradici, aneb, Od výkladu k interpretaci: metodika průvodcovské činnosti v historických interiérech a exteriérech.. Praha, 2022. ISBN 978-80-7480-162-4.
|