Předmět: Koncepce etické výchovy

« Zpět
Název předmětu Koncepce etické výchovy
Kód předmětu KPD/KKEV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Svobodová Zuzana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Definice etické výchovy Základní charakteristiky etické výchovy Metody etické výchovy Filosofické koncepce v etické výchově - historicko-srovnávací pohled Současná etická výchova v Evropě Etická výchova v ČR

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Písemná práce (např. u souborných zkoušek, klauzur), Demonstrace
Výstupy z učení
Předmět Koncepce etické výchovy se zabývá předpoklady etické výchovy, klade otázky po její úloze v rozvoji osobnosti, a to včetně dimenze nadindividuální. Reflexe základů etické výchovy umožní studentům seznámit se s různými pojetími etické výchovy a rozkrýt jejich myšlenkové založení. Jde o filosofickou průpravu se zvláštním zaměřením na rozmanité oblasti etické výchovy. Schopnost realizace vlastní promyšlené koncepce etické výchovy pak student prokáže v navazujícím předmětu Didaktika etické výchovy.
Definovat co je etická výchova Pojmenovat základní charakteristiky etické výchovy Kategorizovat metody etické výchovy Rozlišit filosofické koncepce v etické výchově
Předpoklady
žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Dotazník

Prezenční forma studia: V průběhu semestru prokáže student aktivní zájem o problematiku pravidelnou účastí na přednáškách a rovněž prokáže schopnost vlastní reflexe stěžejních témat vypracováním zadaných úkolů po jednotlivých tématech přednáškového cyklu - celkový rozsah odevzdané práce v písemné podobě v průběhu celého semestru: min. 5 normostran. Možnost účasti v seminární části formou referátu - v datové podobě se příprava referátu předává vyučující (náhrada za písemnou práci). Kombinovaná forma studia: Student prokáže aktivní zájem o problematiku a schopnost vlastní reflexe stěžejních témat vypracováním zadaných úkolů vycházejících z jednotlivých témat přednáškového cyklu (po zapsání předmětu student sám zkontroluje a případně opraví svůj e-mailový kontakt v IS/Stagu - vyučující využívá k informování studujících) - celkový rozsah odevzdané práce v písemné podobě: min. 6 normostran (možnost domluvit s vyučující referát v rámci vypsaných termínů pro KS - příprava referátu se odevzdává vyučující v datové formě (náhrada za písemnou práci). Společné pro obě formy studia: veškeré práce pro splnění zápočtu musí být odevzdány vyučující nejpozději 15 pracovních dnů před koncem zkouškového období.
Doporučená literatura
  • Bouwer, Johan; van Leeuwen,Marco. Philosophy of Leisure: Foundations of the Good Life. New York, Routledge, 2017. ISBN 978-1-138-91147-5.
  • Čapek, R. a kol.:. Dialogy ve výchově.. Hradec Králové. Gaudeamus., 2005. ISBN 80-7041-931-8.
  • Derrida, J.:. Síla zákona: "mystický základ autority".. Praha. Oikúmené,, 2002. ISBN 80-7298-049-1.
  • Derrida, J. Víra a vědění. null. Praha. Mladá Fronta, 2003. ISBN 80-204-1074-0.
  • Hartmann, N.:. Struktura etického fenoménu.. Praha.Academia., 2002. ISBN 80-200-0970-1.
  • Horák, Z. Církve a české školství. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3623-5.
  • Jankélévitch, V.:. Odpuštění.. Praha. Mladá fronta., 1996. ISBN 80-204-0551-8.
  • Jonas, H.:. Princip odpovědnosti. Pokus o etiku pro technologickou civilizaci.. Praha, Oikumené, 1997.
  • Küng, H.:. Světový étos: Projekt.. Zlín. Archa., 1992. ISBN 80-900249-4-7.
  • Marcel, Gabriel. Being And Having. Andesite Press, 2017. ISBN 978-1376328486.
  • Marcel, Gabriel. Creative Fidelity. Fordham University Press, 2002. ISBN 978-0823221844.
  • Marcel, Gabriel. Thou Shall Not Die. ? St. Augustines Press, 2009. ISBN 978-1587318610.
  • Palouš, R. Totalismus a holismus. Praha. Karolinum., 1996. ISBN 80-7184-281-8.
  • Pelcová, N.:. Vzorce lidství. ISV, Praha, 2001,ISBN 80-85866-64-1..
  • Pešková, J.; Schücková, L.:. Já, člověk... Praha. SPN., 1991. ISBN 80-04-21766-4.
  • Piťha, P. Výchova, naděje společnosti.. Praha. Poustevník., 2006. ISBN 80-86610-18-7.
  • Ricoeur, P.:. Život, pravda, symbol.. Praha, 1993. ISBN 80-85241-32-3.
  • Semrádová, I.:. Úvod do etiky.. Hradec Králové.Gaudeamus., 1998. ISBN 80-7041-758-7.
  • Sokol, J. Člověk a náboženství: proměny vztahu člověka k posvátnému. Praha: Portál, 2004.
  • Svobodová, Z. et al. Důstojně a radostně: Příspěvek k lidskoprávnímu, občanskému a etickému vzdělávání. Středokluky, 2012. ISBN 978-80-86057-75-0.
  • Svobodová, Z. K etické výchově. Praha, 2011. ISBN 978-80-905117-0-5.
  • Svobodová, Z.:. Nelhostejnost: Črty k (ne)náboženské výchově.. Praha. Malvern., 1995. ISBN 80-86702-07-3.
  • Svobodová, Z. Webové stránky k předmětu.
  • SVOBODOVÁ, Zuzana. Vývoj a stav vzdělávání v etice v České republice v komparaci se Spolkovou republikou Německo, Spojeným královstvím Velké Británie a Severního Irska ? možnosti rozvoje výchovy a vzdělávání v oblasti etiky, in: Milfait, R., Svobodová, Z. Vývoj a stav etického vzdělávání a teologickoetická reiterace lidských práv: Příspěvek k etickému a lidskoprávnímu vzdělávání a k interkulturnímu porozumění hodnotám. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 2017. ISBN 978-80-88018-11-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Teologická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika volného času (2015) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Teologická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství náboženství a etiky (2016) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Teologická fakulta Studijní plán (Verze): Pedagogika volného času (2016) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní