Předmět: Literatura jako prostředek výchovy

« Zpět
Název předmětu Literatura jako prostředek výchovy
Kód předmětu KPD/KLPV
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk čeština, angličtina
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zbudilová Helena, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.-3. Literatura. Definice a funkce; literatura věcná, umělecká, pomezní struktury; problematika uměleckého znaku; literatura jako komunikační proces (vztah autora, textu a čtenáře). Poetika a vnitřní výstavba literárního díla (motiv a téma, vypravěč, postavy, prostředí, děj, kompozice, jazyk, výrazové formy). Literární druhy a žánry. Literární věda. 4.-8. Literární výchova. Esteticko-výchovný proces; složky a vztahy k jiným estetickým výchovám. Literární vzdělávání a literární výchova; komparace naukového a literárně-výchovného pojetí literární výchovy; komunikační pojetí; vztah literární výchovy a výchovy ke čtenářství; literatura v kontextu formálního a neformálního vzdělávání. Smysl a cíle literární výchovy z pohledu vzdělávacích koncepcí (esencialismus - literatura jako kulturní hodnota vs. orientace na funkční/čtenářskou gramotnost); význam literatury a čtenářství pro lidský život. 9.-13. Čtenářství a volný čas. Vývojové etapy čtenářství, čtenářské vývojové kontinuum; mezinárodní a národní výzkumy čtenářství, aktuální problémy čtenářství; rozvoj čtenářství, projekty na podporu čtenářství. Výchova literaturou, výchova k literatuře a výchova ke čtenářství ve volném čase - specifika a možnosti (např. dílny čtení, literární/ čtenářské kroužky/kluby). Výukové metody a formy práce vhodné pro tvořivou recepci, interpretaci a produkci literárního textu (např. RWCT, tvůrčí psaní, kulturní deník, žánrové transformace textu, dramatizace, zážitková pedagogika). Využití vybraných titulů literatury pro děti a mládež v zájmovém vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), E-learning
Výstupy z učení
Cílem kurzu je hlubší uvedení do problematiky pojetí literatury jako součásti procesu výchovy a vzdělávání orientovaného na rozvoj osobnosti. Literatura je pojímána nejen jako prostředek poznání, ale především jako výchovný nástroj sloužící k rozvíjení hodnot, postojů a kompetencí pro život. Těžištěm předmětu je přitom oblast zájmového vzdělávání.
Student prohlubuje své znalosti a dovednosti v problematice zájmové literární výchovy a pojetí literatury jako prostředku výchovy.
Předpoklady
Předmět nepředpokládá žádné vstupní znalosti nad rámec požadavků přijímacího řízení.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Znalost terminologie; adekvátní znalost problematiky; schopnost diskuze na dané téma; studium povinné literatury; rozbor konkrétního titulu literatury pro děti a mládež a jeho využití v rámci zájmového vzdělávání.
Doporučená literatura
  • Altmanová, J. a kol. Čtenářská gramotnost ve výuce. Praha: NÚV, 2011.
  • Arthur, J. et al. Výchova charakteru a výuka ctnosti ve školách. Broumov: Centrum rozvoje charakteru. 2024.
  • Arthur, J. et al. Výchova charakteru a výuka ctnosti ve školách. Broumov: Centrum rozvoje charakteru. 2024.
  • Bubeníčková, P. Biblioterapie v pedagogické a knihovnické praxi. Plzeň: Fraus. 2024.
  • Culler, J. Krátký úvod do literární teorie. Brno: Host, 2015.
  • Čapek, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015.
  • Eagleton, T. Krátký úvod do literární teorie. V Praze: Plus, 2010.
  • Friedlaenderová, H. et al. Covidočtení: co s naším čtenářstvím udělala pandemie. Brno: Host. 2022.
  • Guroian, V. Tending the Heart of Virtue: How Classic Stories awaken a Child´s Moral Imagination. Oxford: Oxford University Press. 2023.
  • Hábl, J. Character Matters: klíčové otázky charakterové výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus. 2022.
  • Hábl, J. Na charakteru záleží. Praha: Pavel Mervart. 2020.
  • Hník, O. Didaktika literatury: výzvy oborů. Praha: Karolinum, 2014.
  • Choo, S. S. Teaching Ethics through Literature. Abington, Oxon: Routledge. 2021.
  • Košťálová, H. a kol. Čtenářské kontinuum. Praha: Pomáháme školám k úspěchu, 2017.
  • Kusá, J. Multikulturní výchova v procesu literární komunikace. Olomouc: UP, 2014.
  • Lederbuchová, L. Literatura ve škole. Plzeň: ZČU v Plzni, 2010.
  • Macura, V.; Jedličková, A. (eds.). Průvodce po světové literární teorii 20. století. Brno: Host, 2012.
  • Mikšíková, V. Emoce a hodnotová výchova v literatuře na základní škole. Olomouc: UP. 2019.
  • Mocná, D.; Peterka, J. a kol. Encyklopedie literárních žánrů. Praha, Litomyšl: Paseka, 2004.
  • Nunning, A. (ed.). Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host, 2006.
  • Peterka, J. Teorie literatury pro učitele. Praha: Univerzita Karlova. 2024.
  • Poláková, I. et al. S knihou po škole. Školní čtenářské kluby. Praha: Nová škola, 2014.
  • Segi Lukavská, J. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host. 2018.
  • Sladová, J. a kol. Literární výchova v procesu osobnostní a sociální výchovy. Olomouc: UP, 2016.
  • Svobodová, Z. Svobodný čas (kap. Zbudilová, H.: Využití literatury ve výchově ve volném čase). Praha: UK, Karolinum. 2023.
  • Šafránková, K. a kol. Metodika čtenářství. Praha: Varianty, 2012.
  • Šarníková, G.; Tavel, P. (eds.). Edukace dětí a mládeže ve volném čase I-III. Olomouc: UP, 2013.
  • Tokarczuková, O. Vnímaný vypravěč. Brno: Host. 2022.
  • Trávníček, J. Rodina, škola, knihovna. Brno: Host, 2019.
  • Zbudilová, H. Literární výchova ve volném čase. Jinočany, H§H. 2020.
  • Zelinová, M. Hry pro rozvoj emocí a komunikace: koncepce a model humanistické výchovy. Praha: Portál. 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr